'Anyanwu' (Bewustwording)

Ben C. Enwonwu kan gezien worden als een van de belangrijkste pioniers van de Nigeriaanse moderne kunst. Deze ijle vrouwelijke bronsfiguur is een replica van een veel groter beeld dat in het gebouw van de Verenigde Naties in New York en voor de National Museum van Lagos staat. Ewonwu, zoon van een Igbo- beeldhouwer, verdeelde zijn leven tussen Nigeria en Londen (hij maakte een bronzen beeld van koningin Elizabeth) en werkte zowel in Europees-realistische als in Afrikaans-abstraherende stijl.<BR> <BR> Beschrijving<BR> Antropomorfe figuur, waarbij de benen uitlopen in een sierlijke punt. De handen steken naar buiten, met de handpalmen naar beneden. Om de polsen en om de hals draagt deze figuur sieraden. Voor de borst zit een soort harnas of borstplaat. Hoofdbedekking in de vorm van een muts.<BR> <BR> Het beeld Anyanwu (dat in vertalingen Het Oog van de Zon, Zonsopkomst, Ontwaken of Bewustwording is genoemd) van Benedict Chukwukadibia Enwonwu (1917-1994, Onitsa, Nigeria) werd in 1968 verworven door het Afrika Museum. Voor het museum is het daarmee de eerste aankoop van een eigentijds kunstwerk. Enwonwu, opgeleid in Nigeria en in Engeland, geldt als een van de belangrijkste pioniers van het Afrikaanse modernisme. In de nadagen van de koloniale tijd kreeg Enwonwu twee belangrijke opdrachten: de Nigeriaanse overheid vroeg hem in 1955 om een sculptuur die het karakter van een nieuwe natie zou symboliseren en koningin Elisabeth II bestelde tijdens haar bezoek aan Nigeria in 1965 een bronzen beeld van haarzelf. Het eerste, Anyanwu, kreeg een plaats bij het Nationaal Museum, het tweede voor de ingang van het parlementsgebouw in Lagos. In 1960 werd Nigeria onafhankelijk van het Verenigd Koninkrijk. In 1966 schonk de Nigeriaanse overheid een exemplaar van Anyanwu aan de Verenigde Naties voor het hoofdkwartier in New York als symbool van het verlangen naar wereldvrede. Het beeld hoort tot het bekendste werk van Enwonwu. De titel verwijst naar een Igbo gebruik om de zon te groeten als uitdrukking van goddelijke kracht. Enwonwu hoorde tot de Igbo bevolkingsgroep; zijn vader was een vermaarde traditionele Igbo beeldhouwer. Enwonwu streefde naar een synthese van Afrikaanse culturele identiteit en Europese stijl en techniek. Dat samengaan is een kenmerk van het Afrikaanse modernisme. Anyanwu is een ranke gestalte die zich zelfbewust verheft. Dit exemplaar is er een van een aantal kleinere versies van het beeld.

'Anyanwu' (Bewustwording)

Ben C. Enwonwu kan gezien worden als een van de belangrijkste pioniers van de Nigeriaanse moderne kunst. Deze ijle vrouwelijke bronsfiguur is een replica van een veel groter beeld dat in het gebouw van de Verenigde Naties in New York en voor de National Museum van Lagos staat. Ewonwu, zoon van een Igbo- beeldhouwer, verdeelde zijn leven tussen Nigeria en Londen (hij maakte een bronzen beeld van koningin Elizabeth) en werkte zowel in Europees-realistische als in Afrikaans-abstraherende stijl.<BR> <BR> Beschrijving<BR> Antropomorfe figuur, waarbij de benen uitlopen in een sierlijke punt. De handen steken naar buiten, met de handpalmen naar beneden. Om de polsen en om de hals draagt deze figuur sieraden. Voor de borst zit een soort harnas of borstplaat. Hoofdbedekking in de vorm van een muts.<BR> <BR> Het beeld Anyanwu (dat in vertalingen Het Oog van de Zon, Zonsopkomst, Ontwaken of Bewustwording is genoemd) van Benedict Chukwukadibia Enwonwu (1917-1994, Onitsa, Nigeria) werd in 1968 verworven door het Afrika Museum. Voor het museum is het daarmee de eerste aankoop van een eigentijds kunstwerk. Enwonwu, opgeleid in Nigeria en in Engeland, geldt als een van de belangrijkste pioniers van het Afrikaanse modernisme. In de nadagen van de koloniale tijd kreeg Enwonwu twee belangrijke opdrachten: de Nigeriaanse overheid vroeg hem in 1955 om een sculptuur die het karakter van een nieuwe natie zou symboliseren en koningin Elisabeth II bestelde tijdens haar bezoek aan Nigeria in 1965 een bronzen beeld van haarzelf. Het eerste, Anyanwu, kreeg een plaats bij het Nationaal Museum, het tweede voor de ingang van het parlementsgebouw in Lagos. In 1960 werd Nigeria onafhankelijk van het Verenigd Koninkrijk. In 1966 schonk de Nigeriaanse overheid een exemplaar van Anyanwu aan de Verenigde Naties voor het hoofdkwartier in New York als symbool van het verlangen naar wereldvrede. Het beeld hoort tot het bekendste werk van Enwonwu. De titel verwijst naar een Igbo gebruik om de zon te groeten als uitdrukking van goddelijke kracht. Enwonwu hoorde tot de Igbo bevolkingsgroep; zijn vader was een vermaarde traditionele Igbo beeldhouwer. Enwonwu streefde naar een synthese van Afrikaanse culturele identiteit en Europese stijl en techniek. Dat samengaan is een kenmerk van het Afrikaanse modernisme. Anyanwu is een ranke gestalte die zich zelfbewust verheft. Dit exemplaar is er een van een aantal kleinere versies van het beeld.