Nzambè- Kana

Paal met voorstelling van eerste mannelijke voorouder, Nzambè-Kana. Hij vormt een paar met inv. nr. 137-5, de eerste vrouwelijke voorouder Disumba. Samen vormen zij het oerpaar.<BR> Oorspronkelijk werden beide palen verbonden met een dwarslat en namen ze als decoratief element een belangerijke plaats in binnen het heiligdom van de Bwiti-cultus voor de meisjes. De witte kleur symboliseert de adem en de (voorouderlijke)geest, rood staat voor geboorte en leven en zwart voor de dood en ongeluk. De palen deden ook dienst bij rouwplechtigheden.<BR> De Bwiti-ingewijden gebruiken de iboga-wortel, bekend om zijn hallucinogene werking, om in trance te raken.<BR> <BR> Beschrijving<BR> Paal met antropomorfe mannelijke figuur. Onder de figuur is het hout versierd met geometrische figuren (driehoeken). Op het bovenstuk is nog vaag een menselijk gelaat herkenbaar. De witte kleurstof is op het onderstuk weggesleten, waardoor de decoratie niet meer te zien is.

Nzambè- Kana

Paal met voorstelling van eerste mannelijke voorouder, Nzambè-Kana. Hij vormt een paar met inv. nr. 137-5, de eerste vrouwelijke voorouder Disumba. Samen vormen zij het oerpaar.<BR> Oorspronkelijk werden beide palen verbonden met een dwarslat en namen ze als decoratief element een belangerijke plaats in binnen het heiligdom van de Bwiti-cultus voor de meisjes. De witte kleur symboliseert de adem en de (voorouderlijke)geest, rood staat voor geboorte en leven en zwart voor de dood en ongeluk. De palen deden ook dienst bij rouwplechtigheden.<BR> De Bwiti-ingewijden gebruiken de iboga-wortel, bekend om zijn hallucinogene werking, om in trance te raken.<BR> <BR> Beschrijving<BR> Paal met antropomorfe mannelijke figuur. Onder de figuur is het hout versierd met geometrische figuren (driehoeken). Op het bovenstuk is nog vaag een menselijk gelaat herkenbaar. De witte kleurstof is op het onderstuk weggesleten, waardoor de decoratie niet meer te zien is.