Disumba

Paal met voorstelling van eerste vrouwelijke voorouder Disumba. Zij vormt een paar met inv. nr. 137-6, de mannelijke versie Nzambé Kana. Samen vormen zij het oerpaar.<BR> Oorspronkelijk werden beide palen verbonden met een dwarslat en namen ze als decoratief element een belangerijke plaats in binnen het heiligdom van de Bwiti-cultus voor de meisjes. De witte kleur symboliseert de adem en de (voorouderlijke)geest, rood staat voor geboorte en leven en zwart voor de dood en ongeluk. De palen deden ook dienst bij rouwplechtigheden.<BR> De Bwiti-ingewijden gebruiken de iboga-wortel, bekend om zijn hallucinogene werking, om in trance te raken.<BR> <BR> Beschrijving<BR> Houten paal met antropomorfe vrouwelijke figuur. Het onderstuk is gedecoreerd met driehoekmotief. Op bovenstuk is vaag een menselijk gelaat zichtbaar.

Disumba

Paal met voorstelling van eerste vrouwelijke voorouder Disumba. Zij vormt een paar met inv. nr. 137-6, de mannelijke versie Nzambé Kana. Samen vormen zij het oerpaar.<BR> Oorspronkelijk werden beide palen verbonden met een dwarslat en namen ze als decoratief element een belangerijke plaats in binnen het heiligdom van de Bwiti-cultus voor de meisjes. De witte kleur symboliseert de adem en de (voorouderlijke)geest, rood staat voor geboorte en leven en zwart voor de dood en ongeluk. De palen deden ook dienst bij rouwplechtigheden.<BR> De Bwiti-ingewijden gebruiken de iboga-wortel, bekend om zijn hallucinogene werking, om in trance te raken.<BR> <BR> Beschrijving<BR> Houten paal met antropomorfe vrouwelijke figuur. Het onderstuk is gedecoreerd met driehoekmotief. Op bovenstuk is vaag een menselijk gelaat zichtbaar.