Wapens, mogelijk gebruikt bij Madzoka-dansen

Volgens rev. J. vd Velden (aug 1975) werden dit soort speren gebruikt bij de zogenaamde Madzoka-dansen. Deze dansen worden vooral bij de Asena gehouden als bestrijding tegen kwade invloeden of ziekte.<BR> <BR> Bij de Madzoka- dansen gaat het er niet om bezeten te raken, maar eerder om een voortdurende aanwezigheid van geesten met hetzelfde geslacht als de patiënt op te roepen. Madzoka- dansen worden met name voor vrouwen opgevoerd. Man en familieleden worden nogal eens gedwongen om een Madzoka dans te houden, onder voorwendsel dat zij anders erger ziek zal worden of dat er een ander onheil over de familie komt. <BR> <BR> Deze dansen hebben verschillende graden: (a) dans en zang ('madzoka a manja'), de omstanders zingen en klappen in de handen; (b) dans en zang onder begeleiding van trommels ('madzoka a mtanda'). De mtanda is een stok die in het gevorkte uiteinde van twee kleine stokken ligt. Hierop worden de trommels gelegd. De madzoka a mtanda heet 'madzoka a nsima' als er bij gegeten wordt en 'madzoka a mowa' als er bier bij geschonken wordt.<BR> <BR> De reden van de dans is dus geen bezwering, maar eerder een toewijding, daar men de geesten nodig heeft om de familie te beschermen. De speren worden in de grond gezet om de geesten te beletten weg te gaan en om aan te tonen dat de aanwezigen hun tegenwoordigheid willen beschermen en dan beginnen zij te dansen met de Ukano of de Santho in hun hand onder geklap van de niet-dansers om zo te beloven, dat zij de geesten niet zullen verwaarlozen.<BR> <BR> De speren hebben van boven naar onder de volgende namen:<BR> Ukano, wordt tijdens de dans in de hand gehouden.<BR> <BR> Dipa la Chiseso of Dipa la Masangane, wordt tijdens de dans in de grond gestoken.<BR> <BR> Volgens rev. J. van de Velden (aug. 1975) werd het mes gebruikt door de chiefs om in hun naam een offer te brengen, voornamelijk om regen te vragen, daar de droogte de grootste gemeenschappelijke vijand is. Het mes wordt ook gebruikt door het hoofd van de familie als in hun naam een offer wordt gebracht. De derde groep die gebruikt maakt van het mes zijn de traditionele dokters. Offeren is leven geven om leven te ontvangen. Dit leven wordt op het mes symbolisch getoond door de zwarte kleur die staat voor: mannelijk, warmte, zon en maan. De witte kleur betekent vrouwelijk, koude, aarde. Het mes staat voor het mannelijk geslachtsdeel, de schede voor het vrouwelijke. Door de verbintenis van man en vrouw wordt leven geschapen.<BR> <BR> Ndohongo, wordt tijdens de dans in de grond gestoken.<BR> <BR> Santho, wordt tijdens het dansen in de hand gehouden.<BR> <BR> Kanyemba Wa Dipa, wordt in de grond gestoken tijdens de dansen.<BR> <BR> Beschrijving<BR> Vanaf de foto van boven naar onder: Speer met een houten steel. Aan de punt één smal, krom, spits toelopend ijzer en aan de andere kant van de punt één stompe ijzeren hak.<BR> <BR> De tweede speer heeft eveneens een houten handvat en aan het uiteinde een drietand. Vervolgens een mes in een zwarte schede, gevolgd door een derde speer met een houten handvat met aan het uiteinde een enkele punt. De vijfde speer heeft haaks op de steel een t-vormig hakstuk en de zesde speer heeft aan het uiteinde een tweetand. Beide eveneens met houten handvat.

Wapens, mogelijk gebruikt bij Madzoka-dansen

Volgens rev. J. vd Velden (aug 1975) werden dit soort speren gebruikt bij de zogenaamde Madzoka-dansen. Deze dansen worden vooral bij de Asena gehouden als bestrijding tegen kwade invloeden of ziekte.<BR> <BR> Bij de Madzoka- dansen gaat het er niet om bezeten te raken, maar eerder om een voortdurende aanwezigheid van geesten met hetzelfde geslacht als de patiënt op te roepen. Madzoka- dansen worden met name voor vrouwen opgevoerd. Man en familieleden worden nogal eens gedwongen om een Madzoka dans te houden, onder voorwendsel dat zij anders erger ziek zal worden of dat er een ander onheil over de familie komt. <BR> <BR> Deze dansen hebben verschillende graden: (a) dans en zang ('madzoka a manja'), de omstanders zingen en klappen in de handen; (b) dans en zang onder begeleiding van trommels ('madzoka a mtanda'). De mtanda is een stok die in het gevorkte uiteinde van twee kleine stokken ligt. Hierop worden de trommels gelegd. De madzoka a mtanda heet 'madzoka a nsima' als er bij gegeten wordt en 'madzoka a mowa' als er bier bij geschonken wordt.<BR> <BR> De reden van de dans is dus geen bezwering, maar eerder een toewijding, daar men de geesten nodig heeft om de familie te beschermen. De speren worden in de grond gezet om de geesten te beletten weg te gaan en om aan te tonen dat de aanwezigen hun tegenwoordigheid willen beschermen en dan beginnen zij te dansen met de Ukano of de Santho in hun hand onder geklap van de niet-dansers om zo te beloven, dat zij de geesten niet zullen verwaarlozen.<BR> <BR> De speren hebben van boven naar onder de volgende namen:<BR> Ukano, wordt tijdens de dans in de hand gehouden.<BR> <BR> Dipa la Chiseso of Dipa la Masangane, wordt tijdens de dans in de grond gestoken.<BR> <BR> Volgens rev. J. van de Velden (aug. 1975) werd het mes gebruikt door de chiefs om in hun naam een offer te brengen, voornamelijk om regen te vragen, daar de droogte de grootste gemeenschappelijke vijand is. Het mes wordt ook gebruikt door het hoofd van de familie als in hun naam een offer wordt gebracht. De derde groep die gebruikt maakt van het mes zijn de traditionele dokters. Offeren is leven geven om leven te ontvangen. Dit leven wordt op het mes symbolisch getoond door de zwarte kleur die staat voor: mannelijk, warmte, zon en maan. De witte kleur betekent vrouwelijk, koude, aarde. Het mes staat voor het mannelijk geslachtsdeel, de schede voor het vrouwelijke. Door de verbintenis van man en vrouw wordt leven geschapen.<BR> <BR> Ndohongo, wordt tijdens de dans in de grond gestoken.<BR> <BR> Santho, wordt tijdens het dansen in de hand gehouden.<BR> <BR> Kanyemba Wa Dipa, wordt in de grond gestoken tijdens de dansen.<BR> <BR> Beschrijving<BR> Vanaf de foto van boven naar onder: Speer met een houten steel. Aan de punt één smal, krom, spits toelopend ijzer en aan de andere kant van de punt één stompe ijzeren hak.<BR> <BR> De tweede speer heeft eveneens een houten handvat en aan het uiteinde een drietand. Vervolgens een mes in een zwarte schede, gevolgd door een derde speer met een houten handvat met aan het uiteinde een enkele punt. De vijfde speer heeft haaks op de steel een t-vormig hakstuk en de zesde speer heeft aan het uiteinde een tweetand. Beide eveneens met houten handvat.