Beeld

Het Ogboni-genootschap verenigt de lokale leiders op religieus, sociaal en militair gebied, die als elite de taak voortzetten van de grondleggers van de gemeenschap. Het welzijn van een hiërarchische en traditionele gemeenschap als die van de yoruba, vraagt om de samenwerking van allen, zowel mannen als vrouwen, die maatschappelijke verantwoording dragen. Deze noodzaak tot samenwerking wordt uitstekend gesymboliseerd door de edan Ogboni of de edan Oshugbo. Deze bestaat over het algemeen uit twee bronzen beeldjes, een man en een vrouw met duidelijke geslachtskenmerken, maar verder vrijwel identiek. Beide figuren dragen meestal het Ogboni-teken van tegengestelde halve manen op het voorhoofd. De twee beeldjes zijn aan het hoofd met een ketting aan elkaar verbonden en zo tot één symboolteken gemaakt. Door dit verbinden van een mannelijke en een vrouwelijke figuur wordt de samenwerking tussen mannen en vrouwen gesymboliseerd. Bij de meest eenvoudige exemplaren zijn de figuurtjes gereduceerd tot koppen.<BR> Deze edan staven zijn het eigendom van individuele Oshugbo-leden en worden door hen thuis bewaard. Na overlijden gaan deze edan Oshugbo meestal naar de loge waar de apena ze bewaard.<BR> <BR> Mannelijke figuren in deze en verwante stijlen op edan Oshugbo en op ceremoniële poken worden vaak afgebeeld met een pijp en een pook. Hoewel poken en messen ondubbelzinnig naar de cultus van Ogun verwijzen, wil de aanwezigheid daarvan op edan Oshugbo mijns inziens (H. Witte) alleen zeggen dat de eigenaar van zo'n edan een bijzondere band met Ogun had. Ceremoniële poken zou men edan Ogun, staf voor Ogun, kunnen noemen, en deze hebben op zich genomen niets met het Oshugbo- of Ogboni-genootschap te maken. Er is echter een reden om (zoals Dennis Williams, 1974: 247-248 en fig. 184 doet) in het geval dat er op edan Oshugbo menselijke figuren met poken of messen zijn afgebeeld van edan Ogun te gaan spreken, alsof deze niet meer tot het Oshugbo-materiaal behoren. Pijpen lijken in deze gevallen niet te verwijzen naar Eshu.<BR> <BR> <BR> <BR> Beschrijving<BR> Antropomorfe mannelijke figuur van messing op ijzeren pen. Figuur vormt naar alle waarschijnlijkheid de helft van een Edan-koppel. Om de linkerpols bevindt zich een armband. In de mond een pijp, gesteund door de linkerhand. In de rechterhand een onduidelijk voorwerp, mogelijk een mes. De figuur heeft een voorhoofdstatoeage in vorm van halve maan en grote bolle ogen.

Beeld

Het Ogboni-genootschap verenigt de lokale leiders op religieus, sociaal en militair gebied, die als elite de taak voortzetten van de grondleggers van de gemeenschap. Het welzijn van een hiërarchische en traditionele gemeenschap als die van de yoruba, vraagt om de samenwerking van allen, zowel mannen als vrouwen, die maatschappelijke verantwoording dragen. Deze noodzaak tot samenwerking wordt uitstekend gesymboliseerd door de edan Ogboni of de edan Oshugbo. Deze bestaat over het algemeen uit twee bronzen beeldjes, een man en een vrouw met duidelijke geslachtskenmerken, maar verder vrijwel identiek. Beide figuren dragen meestal het Ogboni-teken van tegengestelde halve manen op het voorhoofd. De twee beeldjes zijn aan het hoofd met een ketting aan elkaar verbonden en zo tot één symboolteken gemaakt. Door dit verbinden van een mannelijke en een vrouwelijke figuur wordt de samenwerking tussen mannen en vrouwen gesymboliseerd. Bij de meest eenvoudige exemplaren zijn de figuurtjes gereduceerd tot koppen.<BR> Deze edan staven zijn het eigendom van individuele Oshugbo-leden en worden door hen thuis bewaard. Na overlijden gaan deze edan Oshugbo meestal naar de loge waar de apena ze bewaard.<BR> <BR> Mannelijke figuren in deze en verwante stijlen op edan Oshugbo en op ceremoniële poken worden vaak afgebeeld met een pijp en een pook. Hoewel poken en messen ondubbelzinnig naar de cultus van Ogun verwijzen, wil de aanwezigheid daarvan op edan Oshugbo mijns inziens (H. Witte) alleen zeggen dat de eigenaar van zo'n edan een bijzondere band met Ogun had. Ceremoniële poken zou men edan Ogun, staf voor Ogun, kunnen noemen, en deze hebben op zich genomen niets met het Oshugbo- of Ogboni-genootschap te maken. Er is echter een reden om (zoals Dennis Williams, 1974: 247-248 en fig. 184 doet) in het geval dat er op edan Oshugbo menselijke figuren met poken of messen zijn afgebeeld van edan Ogun te gaan spreken, alsof deze niet meer tot het Oshugbo-materiaal behoren. Pijpen lijken in deze gevallen niet te verwijzen naar Eshu.<BR> <BR> <BR> <BR> Beschrijving<BR> Antropomorfe mannelijke figuur van messing op ijzeren pen. Figuur vormt naar alle waarschijnlijkheid de helft van een Edan-koppel. Om de linkerpols bevindt zich een armband. In de mond een pijp, gesteund door de linkerhand. In de rechterhand een onduidelijk voorwerp, mogelijk een mes. De figuur heeft een voorhoofdstatoeage in vorm van halve maan en grote bolle ogen.