Bronzen hoofd

Deze holle sculptuur in de vorm van een hoofd behoort tot de oudste voorwerpen uit de collectie van het Afrika Museum. Een ouderdomsbepaling gebaseerd op de thermoluminescentiemethode en uitgevoerd aan de universiteit van Oxford, dateert het stuk tussen 1380 en 1530. Dit komt overeen met de vroegere periode uit de cultuur van Benin, een stadstaat in het huidige Nigeria die nog altijd door een vorst geregeerd wordt. We zijn betrekkelijk goed ingelicht over dit koninkrijk dankzij geschreven bronnen van Portugezen, Hollanders en Engelsen, een nog zeer levendige orale traditie en talrijke voorwerpen in westerse musea. Duizenden van deze stukken zijn tijdens de Britse strafexpeditie tegen Benin in 1897 als krijgsbuit meegenomen. Het probleem van een eventuele teruggave van kunstschatten aan Afrika is vooral in deze context fel besproken.<BR> <BR> De hofkunst van de Edo staat ten dienste van de vorst (oba) en bevestigt de sacraliteit van het koningsschap. Om de nauwe band tussen de oba en zijn voorouders te bevestigen en zijn rol als bemiddelaar tussen de zintuiglijke en geestelijke wereld te bevestigen, worden talrijke staatsrituelen uitgevoerd. Op halfcirkelvormige lemen voorouderaltaren staan messing koppen van vorsten, waarin een bewerkte olifantstand steekt, in paren opgesteld. Ivoor is met spirituele kracht geladen en daarom voorbehouden aan de koning. Volgens William Fagg (specialist van kunst uit Nigeria) heeft deze kop echter waarschijnlijk nooit als ivoorhouder gediend, ook al bezit het een ellipsvormig gat waarin een slagtand past, maar is het als geschenk door de oba aan een ondergeschikte vorst van een vazalstaat geschonken (W. Fagg, mondelinge mededeling, okt. 1976 en nov. 1977). Inlegsels uit plaatselijk gesmeed ijzer in de ogen en op het voorhoofd moesten de kop extra mystieke kracht verlenen.<BR> <BR> Beninbronzen behoren door hun technische perfectie tot de beroemste kunstuitingen van het Afrikaanse continent. De koppen kunnen niet geïdentificeerd worden met historische personen maar zijn gestandaardiseerde voorstellingen.<BR> <BR> <BR> Beschrijving<BR> Bronzen, holle antropomorfe kop met brede neus en geprononceerde mond. Tussen de ogen een onduidelijke tatoeage bestaande uit twee verticale strepen. Bovenin een ellipsvormig gat. Kapsel is gefigureerd. Hals en nekpartij eveneens aangebracht als een gefigureerde kraag. Inlegsels uit plaatselijk gesmeed ijzer in de ogen en op het voorhoofd.

Bronzen hoofd

Deze holle sculptuur in de vorm van een hoofd behoort tot de oudste voorwerpen uit de collectie van het Afrika Museum. Een ouderdomsbepaling gebaseerd op de thermoluminescentiemethode en uitgevoerd aan de universiteit van Oxford, dateert het stuk tussen 1380 en 1530. Dit komt overeen met de vroegere periode uit de cultuur van Benin, een stadstaat in het huidige Nigeria die nog altijd door een vorst geregeerd wordt. We zijn betrekkelijk goed ingelicht over dit koninkrijk dankzij geschreven bronnen van Portugezen, Hollanders en Engelsen, een nog zeer levendige orale traditie en talrijke voorwerpen in westerse musea. Duizenden van deze stukken zijn tijdens de Britse strafexpeditie tegen Benin in 1897 als krijgsbuit meegenomen. Het probleem van een eventuele teruggave van kunstschatten aan Afrika is vooral in deze context fel besproken.<BR> <BR> De hofkunst van de Edo staat ten dienste van de vorst (oba) en bevestigt de sacraliteit van het koningsschap. Om de nauwe band tussen de oba en zijn voorouders te bevestigen en zijn rol als bemiddelaar tussen de zintuiglijke en geestelijke wereld te bevestigen, worden talrijke staatsrituelen uitgevoerd. Op halfcirkelvormige lemen voorouderaltaren staan messing koppen van vorsten, waarin een bewerkte olifantstand steekt, in paren opgesteld. Ivoor is met spirituele kracht geladen en daarom voorbehouden aan de koning. Volgens William Fagg (specialist van kunst uit Nigeria) heeft deze kop echter waarschijnlijk nooit als ivoorhouder gediend, ook al bezit het een ellipsvormig gat waarin een slagtand past, maar is het als geschenk door de oba aan een ondergeschikte vorst van een vazalstaat geschonken (W. Fagg, mondelinge mededeling, okt. 1976 en nov. 1977). Inlegsels uit plaatselijk gesmeed ijzer in de ogen en op het voorhoofd moesten de kop extra mystieke kracht verlenen.<BR> <BR> Beninbronzen behoren door hun technische perfectie tot de beroemste kunstuitingen van het Afrikaanse continent. De koppen kunnen niet geïdentificeerd worden met historische personen maar zijn gestandaardiseerde voorstellingen.<BR> <BR> <BR> Beschrijving<BR> Bronzen, holle antropomorfe kop met brede neus en geprononceerde mond. Tussen de ogen een onduidelijke tatoeage bestaande uit twee verticale strepen. Bovenin een ellipsvormig gat. Kapsel is gefigureerd. Hals en nekpartij eveneens aangebracht als een gefigureerde kraag. Inlegsels uit plaatselijk gesmeed ijzer in de ogen en op het voorhoofd.