Makishi

Het koninkrijk van de Zambiaanse Lozi (vroeger ook Barotse genaamd) heeft lange tijd onder invloed gestaan van de ooit wijdverbreide Chokwa-Luunda cultuur uit Angola. Hun zeldzame maskers zijn echter zeer eigen. Dit masker is een zogenaamd inkruipmasker of vruchtbaarheidsmasker, waar de vruchtbaarheidsdans in uitgevoerd wordt.<BR> <BR> Dit exemplaar is waarschijnlijk in de jaren 1980 gemaakt. Traditionele Lozi dansen worden tegenwoordig voor toeristen opgevoerd, wat de productie van de maskers stimuleert.<BR> <BR> Beschrijving<BR> Antropomorf masker, moeder en kind voorstellende, waarbij zowel het hoofd als het lichaam van de moeder zijn gemaakt uit een houten raamwerk, waarover een laag boombast is bevestigd die met klei is ingesmeerd. Het hoofd is met geometrische patronen in rood, wit en zwart beschilderd en bezit haren uit gevlochten zwarte touwtjes. Op het lichaam zijn witte en rode ruiten en cirkels aangebracht. Aan de romp vastgemaakt zijn twee borsten uit vezels en een paar gevlochten armen met handen. Twee grote kijkgaten voor de danser bevinden zich bovenaan in de romp. Aan de zoom hangt een kraag raffia. Op de rug van het maskerfiguur is een stropop vastgemaakt, eveneens beschilderd met gekleurde geometrisch figuren en voorzien van een lendendoekje uit dierenvel.

Makishi

Het koninkrijk van de Zambiaanse Lozi (vroeger ook Barotse genaamd) heeft lange tijd onder invloed gestaan van de ooit wijdverbreide Chokwa-Luunda cultuur uit Angola. Hun zeldzame maskers zijn echter zeer eigen. Dit masker is een zogenaamd inkruipmasker of vruchtbaarheidsmasker, waar de vruchtbaarheidsdans in uitgevoerd wordt.<BR> <BR> Dit exemplaar is waarschijnlijk in de jaren 1980 gemaakt. Traditionele Lozi dansen worden tegenwoordig voor toeristen opgevoerd, wat de productie van de maskers stimuleert.<BR> <BR> Beschrijving<BR> Antropomorf masker, moeder en kind voorstellende, waarbij zowel het hoofd als het lichaam van de moeder zijn gemaakt uit een houten raamwerk, waarover een laag boombast is bevestigd die met klei is ingesmeerd. Het hoofd is met geometrische patronen in rood, wit en zwart beschilderd en bezit haren uit gevlochten zwarte touwtjes. Op het lichaam zijn witte en rode ruiten en cirkels aangebracht. Aan de romp vastgemaakt zijn twee borsten uit vezels en een paar gevlochten armen met handen. Twee grote kijkgaten voor de danser bevinden zich bovenaan in de romp. Aan de zoom hangt een kraag raffia. Op de rug van het maskerfiguur is een stropop vastgemaakt, eveneens beschilderd met gekleurde geometrisch figuren en voorzien van een lendendoekje uit dierenvel.