Moeder-en-kindbeeld

De naam van dit moeder-en-kind-beeld, mpemba, pfemba of phemba, verwijst naar een complex van symbolische betekenissen. De clanmoeder die geschillen beslecht en vrede sticht heet mpemba. Maar ook de witte aarde, die gebruikt wordt in religieuze rituelen en waarmee het beeld beschilderd is, wordt zo genoemd. Wit is de kleur van de geestenwereld en de aarde is de plaats waar de voorouders rusten. Daarom noemt men ook de plaats waar de doden begraven liggen mpemba. Op deze wijze worden in dit beeld ideeën van vruchtbaarheid, leven en dood met elkaar verbonden. Dergelijke gedenkbeelden krijgen een plaats op graven van belangrijke personen, vaak vrouwen, of ze maken deel uit van een voorouderaltaar.<BR> <BR> De specialisten zijn het niet eens over de functie(s) van dit soort materniteitsbeelden, pfemba genaamd. In het algemeen zijn de tekens van macht en waardigheid waarmee vrouwen in de Kongo plastiek worden bedacht, een uitdrukking van het aanzien dat ze in deze matrilineaire maatschappijen genieten. In het verleden werden zij vereerd als gevers van het leven en behoeders van de sociale orde. Meer specifiek in deze context is de vraag gesteld of christelijke madonna-afbeeldingen een invloed zouden hebben gehad op de iconagrafie van de pfemba. Daarnaast is soms gesuggereerd dat de moeders in deze beelden een dood kind vasthouden en dat de pfemba een rol speelden in begrafenis- of divinatierituelen. Anderzijds schijnt in de negentiende eeuw, onder impuls van een befaamde vroedvrouw, een nieuwe cultus gesticht te zijn, die vrouwelijke vruchtbaarheidsproblemen behandelde en waarin tevens pfemba werden gebruikt.<BR> <BR> <BR> <BR> Beschrijving<BR> Een wit, houten antropomorf beeld van een zittende zogende moeder met kind. De moeder draagt een drietal zwarte ringen rond de enkels, en een gelijk aantal rond de rechterpols. Om de linkerpols bevinden zich een viertal zwarte ringen en een enkele zwarte ring om de hals. Het kind op schoot is roodachtig van kleur, evenals de mond van de moeder. Zowel het haar van het kind als van de moeder is zwart van kleur.

Moeder-en-kindbeeld

De naam van dit moeder-en-kind-beeld, mpemba, pfemba of phemba, verwijst naar een complex van symbolische betekenissen. De clanmoeder die geschillen beslecht en vrede sticht heet mpemba. Maar ook de witte aarde, die gebruikt wordt in religieuze rituelen en waarmee het beeld beschilderd is, wordt zo genoemd. Wit is de kleur van de geestenwereld en de aarde is de plaats waar de voorouders rusten. Daarom noemt men ook de plaats waar de doden begraven liggen mpemba. Op deze wijze worden in dit beeld ideeën van vruchtbaarheid, leven en dood met elkaar verbonden. Dergelijke gedenkbeelden krijgen een plaats op graven van belangrijke personen, vaak vrouwen, of ze maken deel uit van een voorouderaltaar.<BR> <BR> De specialisten zijn het niet eens over de functie(s) van dit soort materniteitsbeelden, pfemba genaamd. In het algemeen zijn de tekens van macht en waardigheid waarmee vrouwen in de Kongo plastiek worden bedacht, een uitdrukking van het aanzien dat ze in deze matrilineaire maatschappijen genieten. In het verleden werden zij vereerd als gevers van het leven en behoeders van de sociale orde. Meer specifiek in deze context is de vraag gesteld of christelijke madonna-afbeeldingen een invloed zouden hebben gehad op de iconagrafie van de pfemba. Daarnaast is soms gesuggereerd dat de moeders in deze beelden een dood kind vasthouden en dat de pfemba een rol speelden in begrafenis- of divinatierituelen. Anderzijds schijnt in de negentiende eeuw, onder impuls van een befaamde vroedvrouw, een nieuwe cultus gesticht te zijn, die vrouwelijke vruchtbaarheidsproblemen behandelde en waarin tevens pfemba werden gebruikt.<BR> <BR> <BR> <BR> Beschrijving<BR> Een wit, houten antropomorf beeld van een zittende zogende moeder met kind. De moeder draagt een drietal zwarte ringen rond de enkels, en een gelijk aantal rond de rechterpols. Om de linkerpols bevinden zich een viertal zwarte ringen en een enkele zwarte ring om de hals. Het kind op schoot is roodachtig van kleur, evenals de mond van de moeder. Zowel het haar van het kind als van de moeder is zwart van kleur.