Likkend aardvarken

Vervaardiger: Bernard Matemera.<BR> In de beeldhouwkunst van Zimbabwe is aanvankelijk zelden een directe relatie aan te tonen met actuele politieke of maatschappelijke gebeurtenissen. De rijkste bron vinden de kunstenaars in de folklore. Een reservoir van wijsheid, van generatie op generatie overgedragen, heeft uitdrukking gevonden in mythen en legendes, in moraliserende verhalen, gezegdes, spreekwoorden en liederen. Dieren spelen in deze volksverhalen een belangrijke, vaak menselijke rol. Levend in het wild behoren ze tot de dagelijkse omgeving van de mens en kunnen ze een goede of slechte invloed uitoefenen. Er zijn dus categorieën van goede en kwade dieren te onderscheiden. Dieren die de mens bijv. tot voedsel dienen zijn goed. Dieren met een kwade reputatie zijn bijvoorbeeld nachtdieren, zoals de uil. Maar ook de vleermuis, de hyena en het aardvarken vallen hieronder. Overigens wil dit niet zeggen dat elke sculptuur altijd verbonden is met of ontleend is aan volksverhalen. Ongetwijfeld zullen de beeldhouwers beelden hakken zonder bewuste associaties met mythen, legenden etc. Als het beeld dan klaar is kan er alsnog een betekenis aan gegeven zijn.<BR> <BR> Traditioneel heeft het aardvarken een slechte reputatie. Met zijn sterke graafklauwen kan het dier in korte tijd een stuk grond omwoelen op zoek naar termieten. De gaten en holen die hij graaft rond mierenheuvels worden door andere dieren, zoals hyena's en wrattenzwijnen gebruikt als schuilplaats. De maker van dit beeld, Matemera, heeft de sterke, hooggekromde rug boven de zeer krachtige graafpoten aangegrepen om het wezen van dit dier vast te leggen. De grote kop met de gedetailleerd uitgewerkte snuit opzij van de middellijn van dit beeld benadrukt de doelmatigheid van deze mierenverslindende 'machine'. Door de genadeloze manier waarop het aardvarken de grond doorploegt wordt hij in overdrachtelijke zin beschouwd als de verstoorder van rust en vrede.<BR> Bernard Matemera kan gezien worden als de beroemste beeldhouwer van Zimbabwe. Hij exposeerde in New York, Parijs en Londen.<BR> Kenmerkend voor Matemera's stijl zijn de bolle vormen.<BR> <BR> De Zuid- Afrikaan van Ierse afkomst Tom Blomefield geldt als de stichter van Tengenenge. Na de onafhankelijkheid van Rhodesië uitgeroepen door Ian Smith in 1965 zag hij zich genoodzaakt zijn tabaksplantage te verkopen. Hij pachtte een stuk land met de naam Tengenenge (begin van het begin) dat rijk was aan serpentijnsteen en zette zijn vroegere personeel aan om te beeldhouwen. Tengenenge zou zich ontwikkelen tot artistieke commune waar verschillende kunstenaars voor langere dan wel kortere periodes werkten. McEwen was vervolgens de man die de beelden via het Museum voor Moderne Kunst op de markt bracht. Inmiddels zijn de Zimbabwaanse steensculpturen bij een breed publiek bekend. Het commerciële succes heeft echter ook geresulteerd in de zogenaamde 'airport art', beelden van inferieure kwaliteit.<BR> <BR> Beschrijving<BR> Zoömorf figuur vervaardigd uit bruin-groen serpentijn, voorstellende een aardvarken. De snuit van het dier wijst naar beneden en de poten zijn grof weergegeven.

Likkend aardvarken

Vervaardiger: Bernard Matemera.<BR> In de beeldhouwkunst van Zimbabwe is aanvankelijk zelden een directe relatie aan te tonen met actuele politieke of maatschappelijke gebeurtenissen. De rijkste bron vinden de kunstenaars in de folklore. Een reservoir van wijsheid, van generatie op generatie overgedragen, heeft uitdrukking gevonden in mythen en legendes, in moraliserende verhalen, gezegdes, spreekwoorden en liederen. Dieren spelen in deze volksverhalen een belangrijke, vaak menselijke rol. Levend in het wild behoren ze tot de dagelijkse omgeving van de mens en kunnen ze een goede of slechte invloed uitoefenen. Er zijn dus categorieën van goede en kwade dieren te onderscheiden. Dieren die de mens bijv. tot voedsel dienen zijn goed. Dieren met een kwade reputatie zijn bijvoorbeeld nachtdieren, zoals de uil. Maar ook de vleermuis, de hyena en het aardvarken vallen hieronder. Overigens wil dit niet zeggen dat elke sculptuur altijd verbonden is met of ontleend is aan volksverhalen. Ongetwijfeld zullen de beeldhouwers beelden hakken zonder bewuste associaties met mythen, legenden etc. Als het beeld dan klaar is kan er alsnog een betekenis aan gegeven zijn.<BR> <BR> Traditioneel heeft het aardvarken een slechte reputatie. Met zijn sterke graafklauwen kan het dier in korte tijd een stuk grond omwoelen op zoek naar termieten. De gaten en holen die hij graaft rond mierenheuvels worden door andere dieren, zoals hyena's en wrattenzwijnen gebruikt als schuilplaats. De maker van dit beeld, Matemera, heeft de sterke, hooggekromde rug boven de zeer krachtige graafpoten aangegrepen om het wezen van dit dier vast te leggen. De grote kop met de gedetailleerd uitgewerkte snuit opzij van de middellijn van dit beeld benadrukt de doelmatigheid van deze mierenverslindende 'machine'. Door de genadeloze manier waarop het aardvarken de grond doorploegt wordt hij in overdrachtelijke zin beschouwd als de verstoorder van rust en vrede.<BR> Bernard Matemera kan gezien worden als de beroemste beeldhouwer van Zimbabwe. Hij exposeerde in New York, Parijs en Londen.<BR> Kenmerkend voor Matemera's stijl zijn de bolle vormen.<BR> <BR> De Zuid- Afrikaan van Ierse afkomst Tom Blomefield geldt als de stichter van Tengenenge. Na de onafhankelijkheid van Rhodesië uitgeroepen door Ian Smith in 1965 zag hij zich genoodzaakt zijn tabaksplantage te verkopen. Hij pachtte een stuk land met de naam Tengenenge (begin van het begin) dat rijk was aan serpentijnsteen en zette zijn vroegere personeel aan om te beeldhouwen. Tengenenge zou zich ontwikkelen tot artistieke commune waar verschillende kunstenaars voor langere dan wel kortere periodes werkten. McEwen was vervolgens de man die de beelden via het Museum voor Moderne Kunst op de markt bracht. Inmiddels zijn de Zimbabwaanse steensculpturen bij een breed publiek bekend. Het commerciële succes heeft echter ook geresulteerd in de zogenaamde 'airport art', beelden van inferieure kwaliteit.<BR> <BR> Beschrijving<BR> Zoömorf figuur vervaardigd uit bruin-groen serpentijn, voorstellende een aardvarken. De snuit van het dier wijst naar beneden en de poten zijn grof weergegeven.