Lorraine Manuel Steed, with the portrait of her ancestor, Martha Adelaide Modeste

Deze foto toont Lorraine Manuel Steed in haar huis in Petionville, Haiti, met een portret van haar voorouder Martha Adelaide Modeste.<BR> <BR> De foto is deel van een serie, getiteld 'Ayiti' (2013). In de collectie van het NMVW bevinden zich 9 foto's uit deze serie.<BR> <BR> In 'Ayiti' traceert Nicola Lo Calzo de verschillende manieren waarop de herinnering aan de Haitiaanse slavenopstand voortleeft in het Haiti van vandaag. In 1791 rebelleerden de slaven in de Franse kolonie Saint-Dominique, en eisten geinpireerd door de Franse Revolutie de idealen van vrijheid en gelijkheid ook voor zichzelf op. Terwijl deze gebeurtenis nog nauwelijk deel uitmaakt van het Europese collectieve geheugen, vormen de slavenopstand en de geboorte van de eerste zwarte republiek in 1804 niet alleen in Haiti maar onder de Afrikaanse diaspora in het gehele Caribische gebied en de VS nog steeds een bron van trots. Die trots uit zich voornamelijk in de populaire cultuur.<BR> <BR> Veel Haitiaanse families voelen zich met de geschiedenis van de Haitiaanse onafhankelijkheid verbonden. Sommigen claimen een directe verwantschap met de grootste revolutionaire held Jean-Jacques Dessalines. Anderen hebben onderzoek gedaan naar hun familiestamboom, en ontdekten een meer complexe familiegeschiedenis, met zowel vrije als onvrije slaven als voorouders. Een van hen is Lorraine Manuel Steed, die een biografie schreef van haar voorouder Martha Adelaide Modeste of 'Modeste l'Africaine', die in 1871 uit Ethiopie werd gedeporteerd om als slaaf te werken op een suikerplantage in de Franse kolonie Saint Dominique en in 1795 werd vrijgelaten.<BR> <BR> Lo Calzo schrijft over zijn serie: "In Haiti, the memory becomes a unifying element. (...) In all social latitudes, memories of the resistance to slavery acquire a value of identity and give a sense of belonging. (...) But these are selective memories, which coincide with the memory of the Haitian Revolution and the Independence, while erasing both the colonial and the post-colonial period. (...) In Haiti's imagination, the great national figures of the past are certainly not the slaves at work in the sugar cane plantations, but the Maroon, the fugitive slaves living in the mountains, as well as the heroes of the Revolution, (...) as an affirmation of freedom, beyond the mark of the slavery endured and suffered." <BR> <BR> Bron citaten: Nicola lo Calzo, 'Ayiti. Memory and Oblivion', onafhankelijke publicatie, 2013.<BR> <BR> (AB, 2014)<BR> <BR> Vervaardigd door Nicola lo Calzo. Artist Print. Inktjet print op Hahnemühle Fine Art Paper.

Lorraine Manuel Steed, with the portrait of her ancestor, Martha Adelaide Modeste

Deze foto toont Lorraine Manuel Steed in haar huis in Petionville, Haiti, met een portret van haar voorouder Martha Adelaide Modeste.<BR> <BR> De foto is deel van een serie, getiteld 'Ayiti' (2013). In de collectie van het NMVW bevinden zich 9 foto's uit deze serie.<BR> <BR> In 'Ayiti' traceert Nicola Lo Calzo de verschillende manieren waarop de herinnering aan de Haitiaanse slavenopstand voortleeft in het Haiti van vandaag. In 1791 rebelleerden de slaven in de Franse kolonie Saint-Dominique, en eisten geinpireerd door de Franse Revolutie de idealen van vrijheid en gelijkheid ook voor zichzelf op. Terwijl deze gebeurtenis nog nauwelijk deel uitmaakt van het Europese collectieve geheugen, vormen de slavenopstand en de geboorte van de eerste zwarte republiek in 1804 niet alleen in Haiti maar onder de Afrikaanse diaspora in het gehele Caribische gebied en de VS nog steeds een bron van trots. Die trots uit zich voornamelijk in de populaire cultuur.<BR> <BR> Veel Haitiaanse families voelen zich met de geschiedenis van de Haitiaanse onafhankelijkheid verbonden. Sommigen claimen een directe verwantschap met de grootste revolutionaire held Jean-Jacques Dessalines. Anderen hebben onderzoek gedaan naar hun familiestamboom, en ontdekten een meer complexe familiegeschiedenis, met zowel vrije als onvrije slaven als voorouders. Een van hen is Lorraine Manuel Steed, die een biografie schreef van haar voorouder Martha Adelaide Modeste of 'Modeste l'Africaine', die in 1871 uit Ethiopie werd gedeporteerd om als slaaf te werken op een suikerplantage in de Franse kolonie Saint Dominique en in 1795 werd vrijgelaten.<BR> <BR> Lo Calzo schrijft over zijn serie: "In Haiti, the memory becomes a unifying element. (...) In all social latitudes, memories of the resistance to slavery acquire a value of identity and give a sense of belonging. (...) But these are selective memories, which coincide with the memory of the Haitian Revolution and the Independence, while erasing both the colonial and the post-colonial period. (...) In Haiti's imagination, the great national figures of the past are certainly not the slaves at work in the sugar cane plantations, but the Maroon, the fugitive slaves living in the mountains, as well as the heroes of the Revolution, (...) as an affirmation of freedom, beyond the mark of the slavery endured and suffered." <BR> <BR> Bron citaten: Nicola lo Calzo, 'Ayiti. Memory and Oblivion', onafhankelijke publicatie, 2013.<BR> <BR> (AB, 2014)<BR> <BR> Vervaardigd door Nicola lo Calzo. Artist Print. Inktjet print op Hahnemühle Fine Art Paper.