Marie Clarie Heureuse House

Dit is een foto van het huis van Marie Claire Hereuze Félicité Bonheur in de stad Dessalines. Zij was als echtgenote van de Haitiaanse revolutieleider en keizer Jean-Jacques Dessalines de eerste keizerin van Haiti (1804-1806).<BR> <BR> De foto is deel van een serie, getiteld 'Ayiti' (2013). In de collectie van het NMVW bevinden zich 9 foto's uit deze serie.<BR> <BR> In 'Ayiti' traceert Nicola Lo Calzo de verschillende manieren waarop de herinnering aan de Haitiaanse slavenopstand voortleeft in het Haiti van vandaag. In 1791 rebelleerden de slaven in de Franse kolonie Saint-Dominique, en eisten geinpireerd door de Franse Revolutie de idealen van vrijheid en gelijkheid ook voor zichzelf op. Terwijl deze gebeurtenis nog nauwelijk deel uitmaakt van het Europese collectieve geheugen, vormen de slavenopstand en de geboorte van de eerste zwarte republiek in 1804 niet alleen in Haiti maar onder de Afrikaanse diaspora in het gehele Caribische gebied en de VS nog steeds een bron van trots. <BR> <BR> De trots op de revolutieperiode uit zich vooral in de Haitiaanse populaire cultuur, waarin de herinnering aan de helden van de revolutie levend wordt gehouden. Bijvoorbeeld in de populaire optredens van de 'Mouvement pour la Réussite de l'Image des Héros de l'Indépendance d'Haiti' en in de vodou-religie, zoals op andere foto's in Lo Calzo's 'Ayiti' serie te zien is. Van het materiele culturele erfgoed van de revolutieperiode is weinig bewaard gebleven. Dat visualiseert Lo Calzo met deze foto van het huis van Marie Claire Heureuse, vrouw van Jean-Jacques Dessalines. Niets aan het enigszins vervallen huis wijst erop dat dit ooit een belangrijke plek was, verbonden aan de geboorte van de natie. De curieuze doek en het been dat erachter tevoorschijn komt symboliseren dat er iets met deze plek aan de hand is dat zich aan het zicht onttrekt.<BR> <BR> Lo Calzo schrijft over zijn serie: "In Haiti, the memory becomes a unifying element. (...) In all social latitudes, memories of the resistance to slavery acquire a value of identity and give a sense of belonging. (...) But these are selective memories, which coincide with the memory of the Haitian Revolution and the Independence, while erasing both the colonial and the post-colonial period. (...) In Haiti's imagination, the great national figures of the past are certainly not the slaves at work in the sugar cane plantations, but the Maroon, the fugitive slaves living in the mountains, as well as the heroes of the Revolution, (...) as an affirmation of freedom, beyond the mark of the slavery endured and suffered." <BR> <BR> Bron citaat: Nicola lo Calzo, 'Ayiti. Memory and Oblivion', onafhankelijke publicatie, 2013.<BR> <BR> (AB, 2014)<BR> <BR> Vervaardigd door Nicola lo Calzo. Artist Print. Inktjet print op Hahnemühle Fine Art Paper.

Marie Clarie Heureuse House

Dit is een foto van het huis van Marie Claire Hereuze Félicité Bonheur in de stad Dessalines. Zij was als echtgenote van de Haitiaanse revolutieleider en keizer Jean-Jacques Dessalines de eerste keizerin van Haiti (1804-1806).<BR> <BR> De foto is deel van een serie, getiteld 'Ayiti' (2013). In de collectie van het NMVW bevinden zich 9 foto's uit deze serie.<BR> <BR> In 'Ayiti' traceert Nicola Lo Calzo de verschillende manieren waarop de herinnering aan de Haitiaanse slavenopstand voortleeft in het Haiti van vandaag. In 1791 rebelleerden de slaven in de Franse kolonie Saint-Dominique, en eisten geinpireerd door de Franse Revolutie de idealen van vrijheid en gelijkheid ook voor zichzelf op. Terwijl deze gebeurtenis nog nauwelijk deel uitmaakt van het Europese collectieve geheugen, vormen de slavenopstand en de geboorte van de eerste zwarte republiek in 1804 niet alleen in Haiti maar onder de Afrikaanse diaspora in het gehele Caribische gebied en de VS nog steeds een bron van trots. <BR> <BR> De trots op de revolutieperiode uit zich vooral in de Haitiaanse populaire cultuur, waarin de herinnering aan de helden van de revolutie levend wordt gehouden. Bijvoorbeeld in de populaire optredens van de 'Mouvement pour la Réussite de l'Image des Héros de l'Indépendance d'Haiti' en in de vodou-religie, zoals op andere foto's in Lo Calzo's 'Ayiti' serie te zien is. Van het materiele culturele erfgoed van de revolutieperiode is weinig bewaard gebleven. Dat visualiseert Lo Calzo met deze foto van het huis van Marie Claire Heureuse, vrouw van Jean-Jacques Dessalines. Niets aan het enigszins vervallen huis wijst erop dat dit ooit een belangrijke plek was, verbonden aan de geboorte van de natie. De curieuze doek en het been dat erachter tevoorschijn komt symboliseren dat er iets met deze plek aan de hand is dat zich aan het zicht onttrekt.<BR> <BR> Lo Calzo schrijft over zijn serie: "In Haiti, the memory becomes a unifying element. (...) In all social latitudes, memories of the resistance to slavery acquire a value of identity and give a sense of belonging. (...) But these are selective memories, which coincide with the memory of the Haitian Revolution and the Independence, while erasing both the colonial and the post-colonial period. (...) In Haiti's imagination, the great national figures of the past are certainly not the slaves at work in the sugar cane plantations, but the Maroon, the fugitive slaves living in the mountains, as well as the heroes of the Revolution, (...) as an affirmation of freedom, beyond the mark of the slavery endured and suffered." <BR> <BR> Bron citaat: Nicola lo Calzo, 'Ayiti. Memory and Oblivion', onafhankelijke publicatie, 2013.<BR> <BR> (AB, 2014)<BR> <BR> Vervaardigd door Nicola lo Calzo. Artist Print. Inktjet print op Hahnemühle Fine Art Paper.