Destiné, alias Jean Jacques Dessalines with Adrien, alias Charlotin Marcadieu

Deze foto toont een optreden van de 'Mouvement pour la Réussite de l'Image des Héros de l'Indépendance d'Haiti' in Croix-des-Bouquets, Haiti, met Destiné Jean Marcellus als revolutieleider Jean Jacques Dessalines en Adrien Jean Sait Vil als diens kolonel Charlotin Marcadieu. <BR> <BR> De foto is deel van een serie, getiteld 'Ayiti' (2013). In de collectie van het NMVW bevinden zich 9 foto's uit deze serie.<BR> <BR> In 'Ayiti' traceert Nicola Lo Calzo de verschillende manieren waarop de herinnering aan de Haitiaanse slavenopstand voortleeft in het Haiti van vandaag. In 1791 rebelleerden de slaven in de Franse kolonie Saint-Dominique, en eisten geinpireerd door de Franse Revolutie de idealen van vrijheid en gelijkheid ook voor zichzelf op. Terwijl deze gebeurtenis nog nauwelijk deel uitmaakt van het Europese collectieve geheugen, vormen de slavenopstand en de geboorte van de eerste zwarte republiek in 1804 niet alleen in Haiti maar onder de Afrikaanse diaspora in het gehele Caribische gebied en de VS nog steeds een bron van trots. Die trots uit zich voornamelijk in de populaire cultuur.<BR> <BR> De enorm populaire 'Mouvement pour la Réussite de l'Image des Héros de l'Indépendance d'Haiti' is een initiatief om de helden van de Revolutie opnieuw tot leven te wekken. Sinds 2006 trekt een groep jongeren uit Croix-de-Bouquets onder aanvoering van initiatiefnemer Destiné Jean Marcellus naar steden als Jacmel, Port au Prince, Gonaives en Cape Haitian met acts, liederen en speeches die het publiek meevoeren naar de tijd van de revolutie. Het is hun doel om kansarme jongeren met de glorieuze geschiedenis van de Haitiaanse revolutie te inspireren.<BR> <BR> Initiatiefnemer Destiné speelt zelf de rol van Jean Jacques Dessalines, de leider van de slavenopstand die in de populaire beleving mythische proporties heeft aangenomen. Deze foto toon Destiné alias Dessalines te paard. Hij wordt begeleid door Adrien in de rol van kolonel Charlotin Marcadieu . Voor het publiek is de verschijning van Dessalines meer dan een 're-enactment' of show: het is een kans om voor even de reincarnatie van de revolutie en belofte van hoop te onmoeten in het hier en nu.<BR> <BR> Lo Calzo schrijft over zijn serie: "In Haiti, the memory becomes a unifying element. (...) In all social latitudes, memories of the resistance to slavery acquire a value of identity and give a sense of belonging. (...) But these are selective memories, which coincide with the memory of the Haitian Revolution and the Independence, while erasing both the colonial and the post-colonial period. (...) In Haiti's imagination, the great national figures of the past are certainly not the slaves at work in the sugar cane plantations, but the Maroon, the fugitive slaves living in the mountains, as well as the heroes of the Revolution, (...) as an affirmation of freedom, beyond the mark of the slavery endured and suffered." <BR> <BR> Bron: Nicola lo Calzo, 'Ayiti. Memory and Oblivion', onafhankelijke publicatie, 2013.<BR> <BR> (AB, 2014)<BR> <BR> Vervaardigd door Nicola lo Calzo. Inktjet print op Hahnemühle Fine Art Paper.

Destiné, alias Jean Jacques Dessalines with Adrien, alias Charlotin Marcadieu

Deze foto toont een optreden van de 'Mouvement pour la Réussite de l'Image des Héros de l'Indépendance d'Haiti' in Croix-des-Bouquets, Haiti, met Destiné Jean Marcellus als revolutieleider Jean Jacques Dessalines en Adrien Jean Sait Vil als diens kolonel Charlotin Marcadieu. <BR> <BR> De foto is deel van een serie, getiteld 'Ayiti' (2013). In de collectie van het NMVW bevinden zich 9 foto's uit deze serie.<BR> <BR> In 'Ayiti' traceert Nicola Lo Calzo de verschillende manieren waarop de herinnering aan de Haitiaanse slavenopstand voortleeft in het Haiti van vandaag. In 1791 rebelleerden de slaven in de Franse kolonie Saint-Dominique, en eisten geinpireerd door de Franse Revolutie de idealen van vrijheid en gelijkheid ook voor zichzelf op. Terwijl deze gebeurtenis nog nauwelijk deel uitmaakt van het Europese collectieve geheugen, vormen de slavenopstand en de geboorte van de eerste zwarte republiek in 1804 niet alleen in Haiti maar onder de Afrikaanse diaspora in het gehele Caribische gebied en de VS nog steeds een bron van trots. Die trots uit zich voornamelijk in de populaire cultuur.<BR> <BR> De enorm populaire 'Mouvement pour la Réussite de l'Image des Héros de l'Indépendance d'Haiti' is een initiatief om de helden van de Revolutie opnieuw tot leven te wekken. Sinds 2006 trekt een groep jongeren uit Croix-de-Bouquets onder aanvoering van initiatiefnemer Destiné Jean Marcellus naar steden als Jacmel, Port au Prince, Gonaives en Cape Haitian met acts, liederen en speeches die het publiek meevoeren naar de tijd van de revolutie. Het is hun doel om kansarme jongeren met de glorieuze geschiedenis van de Haitiaanse revolutie te inspireren.<BR> <BR> Initiatiefnemer Destiné speelt zelf de rol van Jean Jacques Dessalines, de leider van de slavenopstand die in de populaire beleving mythische proporties heeft aangenomen. Deze foto toon Destiné alias Dessalines te paard. Hij wordt begeleid door Adrien in de rol van kolonel Charlotin Marcadieu . Voor het publiek is de verschijning van Dessalines meer dan een 're-enactment' of show: het is een kans om voor even de reincarnatie van de revolutie en belofte van hoop te onmoeten in het hier en nu.<BR> <BR> Lo Calzo schrijft over zijn serie: "In Haiti, the memory becomes a unifying element. (...) In all social latitudes, memories of the resistance to slavery acquire a value of identity and give a sense of belonging. (...) But these are selective memories, which coincide with the memory of the Haitian Revolution and the Independence, while erasing both the colonial and the post-colonial period. (...) In Haiti's imagination, the great national figures of the past are certainly not the slaves at work in the sugar cane plantations, but the Maroon, the fugitive slaves living in the mountains, as well as the heroes of the Revolution, (...) as an affirmation of freedom, beyond the mark of the slavery endured and suffered." <BR> <BR> Bron: Nicola lo Calzo, 'Ayiti. Memory and Oblivion', onafhankelijke publicatie, 2013.<BR> <BR> (AB, 2014)<BR> <BR> Vervaardigd door Nicola lo Calzo. Inktjet print op Hahnemühle Fine Art Paper.