'Woman to Go'

'Woman to Go' is een monumentale kunstinstallatie, gemaakt door beeldend kunstenaar Mathilde ter Heijne. Het kunstwerk bestaat uit zo'n 300 verschillende ansichtkaarten in 7 rekken. Bezoekers mogen de kaarten meenemen.<BR> <BR> Op de voorkant van elke ansichtkaart plaatste Ter Heijne het portret van een onbekende vrouw. Op de achterkant wordt steeds het levensverhaal beschreven van een andere vrouw, wiens naam wel bekend is en die invloed heeft gehad of bijzonder was in haar tijd. Bijvoorbeeld Zulu koningin Nandi, de eerste krantenredactrice in Amerika of de Libanees-Palestijnse schrijfster May Ziadeh. Deze vrouwelijke pioniers spelen in de gangbare geschiedschrijving vaak geen of een marginale rol. Ter Heijne brengt ze opnieuw onder de aandacht, samen met de vele anonieme vrouwen die helemaal door de geschiedenis vergeten zijn.<BR> <BR> Voor dit kunstwerk verzamelde ter Heijne, samen met assistenten in verschillende landen, foto's en biografieën van vrouwen van over de hele wereld van ca 1800 tot 1920, de periode waarin de vroege vrouwenbeweging wereldwijd voor gelijke rechten vocht. Sinds 2005 maakte zij verschillende edities van het kunstwerk, steeds met nieuwe portretten en levensverhalen. Zij putte daarvoor uit diverse fotoarchieven, zoals het Archiv der Baseler Mission, de Library of Congress in Washington en de National Library of Australia, evenals veilingen en rommelmarkten. In opdracht van het Tropenmuseum maakte zij in 2012 deze editie, waarvoor zij ook beelden gebruikte uit de historische fotocollectie van het museum.<BR> <BR> De foto's die ter Heijne uit de museumcollectie gebruikte, werden soms gemaakt als portretten maar waren oorspronkelijk vaak antropologische foto's of geënsceneerde studiobeelden voor de westerse markt. In 'Women to Go' worden deze beelden deel van een groter verhaal, dat vragen oproept over beeldvormingsprocessen.

'Woman to Go'

'Woman to Go' is een monumentale kunstinstallatie, gemaakt door beeldend kunstenaar Mathilde ter Heijne. Het kunstwerk bestaat uit zo'n 300 verschillende ansichtkaarten in 7 rekken. Bezoekers mogen de kaarten meenemen.<BR> <BR> Op de voorkant van elke ansichtkaart plaatste Ter Heijne het portret van een onbekende vrouw. Op de achterkant wordt steeds het levensverhaal beschreven van een andere vrouw, wiens naam wel bekend is en die invloed heeft gehad of bijzonder was in haar tijd. Bijvoorbeeld Zulu koningin Nandi, de eerste krantenredactrice in Amerika of de Libanees-Palestijnse schrijfster May Ziadeh. Deze vrouwelijke pioniers spelen in de gangbare geschiedschrijving vaak geen of een marginale rol. Ter Heijne brengt ze opnieuw onder de aandacht, samen met de vele anonieme vrouwen die helemaal door de geschiedenis vergeten zijn.<BR> <BR> Voor dit kunstwerk verzamelde ter Heijne, samen met assistenten in verschillende landen, foto's en biografieën van vrouwen van over de hele wereld van ca 1800 tot 1920, de periode waarin de vroege vrouwenbeweging wereldwijd voor gelijke rechten vocht. Sinds 2005 maakte zij verschillende edities van het kunstwerk, steeds met nieuwe portretten en levensverhalen. Zij putte daarvoor uit diverse fotoarchieven, zoals het Archiv der Baseler Mission, de Library of Congress in Washington en de National Library of Australia, evenals veilingen en rommelmarkten. In opdracht van het Tropenmuseum maakte zij in 2012 deze editie, waarvoor zij ook beelden gebruikte uit de historische fotocollectie van het museum.<BR> <BR> De foto's die ter Heijne uit de museumcollectie gebruikte, werden soms gemaakt als portretten maar waren oorspronkelijk vaak antropologische foto's of geënsceneerde studiobeelden voor de westerse markt. In 'Women to Go' worden deze beelden deel van een groter verhaal, dat vragen oproept over beeldvormingsprocessen.