'La reine mère'

Het beeld is een soort ruwe, gestileerde weergave van een persoon, waarin een aantal strakke vormen zijn gebruikt, zoals het houten lijf, de nek, en de staander. Die strakke vormen worden weer gecompenseerd door tal van kleine details, zoals de vele objectjes die in het lijf zijn gestoken, en de details van het kopje, dat door de kunstenaar op de lokale markt is gevonden, wellicht een historisch stuk aardewerk.<BR> <BR> Door de perforaties in het hout en de voorwerpen daarin bevestigd, vertoont het werk een associatie met krachtbeelden, die uit het Neder-Congogebied bekend zijn. In deze beelden worden stukken ijzer geslagen om een bepaalde vraag aan het beeld vast te binden, en het beeld te bewegen om actie te ondernemen. Deze associatie heeft dit beeld ook een indruk van bezieling, van aanwezige kracht. De kunstenaar plaatst zijn werk met dit 'citaat', ook bewust in een Afrikaanse traditie. Men zou kunnen spreken van neo-Afrikaanse kunst. Ook de stilering en het gebruikte kopje onderstrepen die behoefte. Tegelijkertijd plaatst het gebruik van verschillende materialen en technieken, en de methodiek van het gebruik van gevonden voorwerpen, het beeld ook in de traditie van het westers modernisme. Er zijn verwantschappen te zien met het werk van sommige Europese kunstenaars uit de jaren 1910 en 1920. Abou Sidibe heeft een werkveld afgebakend tussen die twee werelden, zoals meerdere kunstenaars uit Frans West-Afrika.<BR> <BR> Vervaardiging<BR> De kunstenaar heeft dit beeld gemaakt met behulp van allerlei gevonden materialen en objecten, in dit geval stukken metaal, platen en stafmateriaal, spijkers, objectjes, hout, aardewerk om een mensfiguur te scheppen. Het lijf heeft een plat stuk hout als basis, waarin tientalen gaten zijn gemaakt. In een aantal gaten zijn objectjes, stukken metaal, kralen, siervoorwerpen gestoken. Ook zijn er platte stukken metaalplaat op bevestigd met spijkertjes die langs de rand zijn kromgeslagen. Een gevonden aardewerken kopje is op een stuk rond metaal gestoken. Een zelfde soort ronde staf is gebruikt als staander, bevestigd op twee ruwe stukken ijzer. Al het materiaal heeft een doorleefd karakter, roestig, gebruikt. De kunstenaar werkt in een open lucht werkplaats op een binnenplaats in Ouagadougou.

'La reine mère'

Het beeld is een soort ruwe, gestileerde weergave van een persoon, waarin een aantal strakke vormen zijn gebruikt, zoals het houten lijf, de nek, en de staander. Die strakke vormen worden weer gecompenseerd door tal van kleine details, zoals de vele objectjes die in het lijf zijn gestoken, en de details van het kopje, dat door de kunstenaar op de lokale markt is gevonden, wellicht een historisch stuk aardewerk.<BR> <BR> Door de perforaties in het hout en de voorwerpen daarin bevestigd, vertoont het werk een associatie met krachtbeelden, die uit het Neder-Congogebied bekend zijn. In deze beelden worden stukken ijzer geslagen om een bepaalde vraag aan het beeld vast te binden, en het beeld te bewegen om actie te ondernemen. Deze associatie heeft dit beeld ook een indruk van bezieling, van aanwezige kracht. De kunstenaar plaatst zijn werk met dit 'citaat', ook bewust in een Afrikaanse traditie. Men zou kunnen spreken van neo-Afrikaanse kunst. Ook de stilering en het gebruikte kopje onderstrepen die behoefte. Tegelijkertijd plaatst het gebruik van verschillende materialen en technieken, en de methodiek van het gebruik van gevonden voorwerpen, het beeld ook in de traditie van het westers modernisme. Er zijn verwantschappen te zien met het werk van sommige Europese kunstenaars uit de jaren 1910 en 1920. Abou Sidibe heeft een werkveld afgebakend tussen die twee werelden, zoals meerdere kunstenaars uit Frans West-Afrika.<BR> <BR> Vervaardiging<BR> De kunstenaar heeft dit beeld gemaakt met behulp van allerlei gevonden materialen en objecten, in dit geval stukken metaal, platen en stafmateriaal, spijkers, objectjes, hout, aardewerk om een mensfiguur te scheppen. Het lijf heeft een plat stuk hout als basis, waarin tientalen gaten zijn gemaakt. In een aantal gaten zijn objectjes, stukken metaal, kralen, siervoorwerpen gestoken. Ook zijn er platte stukken metaalplaat op bevestigd met spijkertjes die langs de rand zijn kromgeslagen. Een gevonden aardewerken kopje is op een stuk rond metaal gestoken. Een zelfde soort ronde staf is gebruikt als staander, bevestigd op twee ruwe stukken ijzer. Al het materiaal heeft een doorleefd karakter, roestig, gebruikt. De kunstenaar werkt in een open lucht werkplaats op een binnenplaats in Ouagadougou.