Lean-to shelter

Tekening<BR> Tekening gemaakt door marinecommandant Hendrik Huygens (1810-1867) omstreeks 1850. De tekening, die op een passe-partout geplakt is, is een gewassen potloodtekening. De tekening is onderdeel van een set van 26 aangekochte tekeningen van de hand van Hendrik Huygens, die hoogstwaarschijnlijk allen Suriname verbeelden. Het is de enige tekening in de set waarvan er geen titel op de passe-partout staat. <BR> <BR> Voorstelling<BR> Het is een liggende voorstelling. We zien een landschap met wat bomen, planten en een smal watertje. Rechts zien wij twee bomen, waaronder een palm. Tussen twee takken van de meest rechtse boom ligt iets dat op een mand lijkt. Voor de bomen zien wij een open hutje, gemaakt van waarschijnlijk hout en samengebonden rietstengels. Onder de schuine overkapping liggen enkele objecten, waarvan niet heel duidelijk te zien is wat het precies zijn. Wel zien wij een pot op een vuurtje, en in het gras ligt een kruik. Naast het hutje staat een figuur met witte onderkleding en een ontbloot bovenlijf. Hij is iets in een pot aan het stampen, wellicht rijst. Verderop, op de achtergrond, met potlood licht weergegeven, zien wij de contouren van bomen. Daarvoor, met verticale streepjes getekend, zien wij een begroeid veld. Wellicht is dit (suiker)riet. <BR> <BR> Werken op de plantages<BR> Vaak was het plantageveld waarop slaafgemaakten moesten werken een uur, of soms zelfs meer dan een uur lopen van waar men woonde. Hutjes zoals deze werden dan ook gebruikt als plaats om tussendoor wat te eten. We zien een pot op het vuur staan; de figuur zelf is bezig iets te stampen, wellicht rijst. De figuur zelf heeft misschien gewerkt op het veld op de achtergrond, en heeft nu de tijd genomen om te eten. <BR> Op de tekeningen van Huygens zien wij zelden het werken op de plantagevelden zelf verbeeld. Hierin was hij niet uniek: er zijn uit deze periode maar weinig getekende of geschilderde afbeeldingen door Nederlandse reizigers bekend die bijvoorbeeld het kappen van het suikerriet of het plukken van het katoen verbeelden. Maar hoewel we in Huygens’ tekeningen veel figuren in rust tegenkomen, is werk ook vaak wel zichtbaar. Dit zien wij overigens ook in de visuele cultuur van bijvoorbeeld een andere kolonie in deze periode: de Engelse kolonie Jamaica. Hoewel deze picturesque landschappen claimen om een landschap van rust, gemak en vrije tijd te presenteren, blijft werk, de grootste reden voor het bestaan van de slavernij, zichtbaar. (1)<BR> <BR> Kopie<BR> Hendrik Huygens heeft meer geproduceerd dan alleen deze 26 tekeningen. Er zijn nog een zeventigtal werken van zijn hand bekend, die waarschijnlijk eveneens Suriname verbeelden. Een deel daarvan is beschreven door historicus Rudolf van Lier, in een publicatie van de Amsterdamse antiquair Emmering. (2) Hieruit blijkt dat er van sommige tekeningen meerdere versies bestaan, vaak in aquarel uitgevoerd. Van deze tekening is geen dubbeling bekend. <BR> Er is een werk van Huygens (die overigens niet tot deze collectie behoort) gereproduceerd in lithografie door steendrukkerij C.W. Mieling; in het tijdschrift Le Moniteur des Indes-Orientales et Occidentales (1848/1849). Voor zover bekend is het de enige aquarel van Huygens die gepubliceerd is.<BR> <BR> Noten<BR> (1) Tim Barringer, ‘Picturseque prospects and the Labor of the Enslaved’ in: Tim Barringer en Gillian Forrester en Barbaro Martinez-Ruiz (eds), Art and emancipation in Jamaica. Isaac Mendes Belisario and his worlds (New Haven en Londen 2007) 41-63.<BR> (2) R. van Lier, Suriname omstreeks 1850. 22 tekeningen en aquarellen door Hendrik Huygens (1810-1867) (Amsterdam 1978).<BR> <BR> <BR> <BR> Vervaardiging<BR> Tekening van potlood en gewassen pen. Lijnen getekend en verdund met water zodat er "vlekken" ontstaan.

Lean-to shelter

Tekening<BR> Tekening gemaakt door marinecommandant Hendrik Huygens (1810-1867) omstreeks 1850. De tekening, die op een passe-partout geplakt is, is een gewassen potloodtekening. De tekening is onderdeel van een set van 26 aangekochte tekeningen van de hand van Hendrik Huygens, die hoogstwaarschijnlijk allen Suriname verbeelden. Het is de enige tekening in de set waarvan er geen titel op de passe-partout staat. <BR> <BR> Voorstelling<BR> Het is een liggende voorstelling. We zien een landschap met wat bomen, planten en een smal watertje. Rechts zien wij twee bomen, waaronder een palm. Tussen twee takken van de meest rechtse boom ligt iets dat op een mand lijkt. Voor de bomen zien wij een open hutje, gemaakt van waarschijnlijk hout en samengebonden rietstengels. Onder de schuine overkapping liggen enkele objecten, waarvan niet heel duidelijk te zien is wat het precies zijn. Wel zien wij een pot op een vuurtje, en in het gras ligt een kruik. Naast het hutje staat een figuur met witte onderkleding en een ontbloot bovenlijf. Hij is iets in een pot aan het stampen, wellicht rijst. Verderop, op de achtergrond, met potlood licht weergegeven, zien wij de contouren van bomen. Daarvoor, met verticale streepjes getekend, zien wij een begroeid veld. Wellicht is dit (suiker)riet. <BR> <BR> Werken op de plantages<BR> Vaak was het plantageveld waarop slaafgemaakten moesten werken een uur, of soms zelfs meer dan een uur lopen van waar men woonde. Hutjes zoals deze werden dan ook gebruikt als plaats om tussendoor wat te eten. We zien een pot op het vuur staan; de figuur zelf is bezig iets te stampen, wellicht rijst. De figuur zelf heeft misschien gewerkt op het veld op de achtergrond, en heeft nu de tijd genomen om te eten. <BR> Op de tekeningen van Huygens zien wij zelden het werken op de plantagevelden zelf verbeeld. Hierin was hij niet uniek: er zijn uit deze periode maar weinig getekende of geschilderde afbeeldingen door Nederlandse reizigers bekend die bijvoorbeeld het kappen van het suikerriet of het plukken van het katoen verbeelden. Maar hoewel we in Huygens’ tekeningen veel figuren in rust tegenkomen, is werk ook vaak wel zichtbaar. Dit zien wij overigens ook in de visuele cultuur van bijvoorbeeld een andere kolonie in deze periode: de Engelse kolonie Jamaica. Hoewel deze picturesque landschappen claimen om een landschap van rust, gemak en vrije tijd te presenteren, blijft werk, de grootste reden voor het bestaan van de slavernij, zichtbaar. (1)<BR> <BR> Kopie<BR> Hendrik Huygens heeft meer geproduceerd dan alleen deze 26 tekeningen. Er zijn nog een zeventigtal werken van zijn hand bekend, die waarschijnlijk eveneens Suriname verbeelden. Een deel daarvan is beschreven door historicus Rudolf van Lier, in een publicatie van de Amsterdamse antiquair Emmering. (2) Hieruit blijkt dat er van sommige tekeningen meerdere versies bestaan, vaak in aquarel uitgevoerd. Van deze tekening is geen dubbeling bekend. <BR> Er is een werk van Huygens (die overigens niet tot deze collectie behoort) gereproduceerd in lithografie door steendrukkerij C.W. Mieling; in het tijdschrift Le Moniteur des Indes-Orientales et Occidentales (1848/1849). Voor zover bekend is het de enige aquarel van Huygens die gepubliceerd is.<BR> <BR> Noten<BR> (1) Tim Barringer, ‘Picturseque prospects and the Labor of the Enslaved’ in: Tim Barringer en Gillian Forrester en Barbaro Martinez-Ruiz (eds), Art and emancipation in Jamaica. Isaac Mendes Belisario and his worlds (New Haven en Londen 2007) 41-63.<BR> (2) R. van Lier, Suriname omstreeks 1850. 22 tekeningen en aquarellen door Hendrik Huygens (1810-1867) (Amsterdam 1978).<BR> <BR> <BR> <BR> Vervaardiging<BR> Tekening van potlood en gewassen pen. Lijnen getekend en verdund met water zodat er "vlekken" ontstaan.