'Black Starliner'

De Black Star Line was een bootlijn die in 1919 werd opgericht door de Jamaicaanse politiek activist Marcus Garvey. Hij wilde de Afrikaanse diaspora mobiliseren door het belang van hun autonomie en zelfrespect te benadrukken in zijn uitspraken. Om deze reden adviseerde hij deze mensen om 'terug te keren naar Afrika' als centrale basis van de gehele zwarte bevolking. De Black Star Line zorgde voor dit transport naar 'moederland' Afrika. Artwell heeft deze boot vol met figuren - waarvan sommige rasta lijken - afgebeeld die vanuit de Caraiben terugkeren naar het Afrikaanse continent. Als extra transportmiddel heeft hij hier twee bussen aan toegevoegd met Jamaicaanse passagiers die vanaf de weg dezelfde kant op gaan als de boot, dit benadrukt de omvang van de terugkeer. Het oeuvre van Artwell wordt tevens geassocieerd met de rastafari filosofie, waar de kunstenaar aanhanger van is. In "Black Starliner" komt een voor Artwell kenmerkende compositie naar voren waarbij hij figuren op elkaar stapelt, dit resulteert in een platte compositie met weinig diepte die ook wel doet denken aan schilderingen uit de Egyptische oudheid. Artwell maakt in zijn werk veelal gebruik van bijbelse gebeurtenissen die hij in een Jamaicaans landschap plaatst en vervangt de blanke figuren door Jamaicaanse figuren. (Edward M. Gomez, 'The vitality of Jamaica's 'Intuitive' artists', in: The New York Times, 2004)

'Black Starliner'

De Black Star Line was een bootlijn die in 1919 werd opgericht door de Jamaicaanse politiek activist Marcus Garvey. Hij wilde de Afrikaanse diaspora mobiliseren door het belang van hun autonomie en zelfrespect te benadrukken in zijn uitspraken. Om deze reden adviseerde hij deze mensen om 'terug te keren naar Afrika' als centrale basis van de gehele zwarte bevolking. De Black Star Line zorgde voor dit transport naar 'moederland' Afrika. Artwell heeft deze boot vol met figuren - waarvan sommige rasta lijken - afgebeeld die vanuit de Caraiben terugkeren naar het Afrikaanse continent. Als extra transportmiddel heeft hij hier twee bussen aan toegevoegd met Jamaicaanse passagiers die vanaf de weg dezelfde kant op gaan als de boot, dit benadrukt de omvang van de terugkeer. Het oeuvre van Artwell wordt tevens geassocieerd met de rastafari filosofie, waar de kunstenaar aanhanger van is. In "Black Starliner" komt een voor Artwell kenmerkende compositie naar voren waarbij hij figuren op elkaar stapelt, dit resulteert in een platte compositie met weinig diepte die ook wel doet denken aan schilderingen uit de Egyptische oudheid. Artwell maakt in zijn werk veelal gebruik van bijbelse gebeurtenissen die hij in een Jamaicaans landschap plaatst en vervangt de blanke figuren door Jamaicaanse figuren. (Edward M. Gomez, 'The vitality of Jamaica's 'Intuitive' artists', in: The New York Times, 2004)