'Hija Prodija'

Op "Hija Prodija" is een dynamische voorstelling is te zien die kenmerkend is voor Breffs kleurrijke schilderstijl. Er is een groep figuren afgebeeld, gesitueerd op een rommelig erf voor een houten hut. De figuren varieren van dieren, baby's en kinderen tot volwassenen en bejaarden, deze variabele groep draagt bij aan het dynamische karakter van het werk. <BR> Belangrijke thema's in het oeuvre van Breff zijn toerisme, globalisering en de verhouding tussen stad en platteland. De kunstenaar is sceptisch over het toenemende toerisme in Cuba. Hij vindt het zorgelijk dat de lokale bevolking hier alleen van lijkt te profiteren als ze haar dochters prostitueert. In het schilderij filmt een buitenlandse toerist zijn Cubaanse geliefde die hij daarvoor in haar eigen omgeving laat poseren. De familie van het meisje is afgekocht met een computer voor de vader (die direct op internet gaat en zijn rug naar zijn familie toekeert), speelgoed en sneakers voor de kinderen, en een zak geld voor de zoon. Alleen de moeder kookt zoals ze al eeuwen doet. (Verwervingsvoorstel, Alex van Stipriaan, 2012, p, 2.)<BR> De schilder hanteert een eigen symboliek met betrekking tot dieren. Zo staan de afgebeelde varkens in zijn werken symbool voor rijkdom en de kippen voor dagelijks overleven. Zijn meeste werken gaan over het leven op het Cubaanse platteland die vrijwel altijd in combinatie met de voortschrijdende moderniteit wordt afgebeeld. ( Alex van Stipriaan, Biografie Julio Breff, p. 3.) De rode auto, vermoedelijk van de mannelijke toerist, in het tropische landschap en de computer gesitueerd op het erf laten dit contrast naar voren komen. De combinatie van rijkdom en het dagelijks overleven op het platteland zien we eveneens tot uitdrukking komen op de achtergrond, hier wordt eten bereid op een primitief vuur door een vrouw gekleed in een avondjurk met pumps en een handtas. <BR> Hoewel de kunstenaar sceptisch lijkt over de komst van toerisme naar het platteland van Cuba is hij anderzijds positief over de toenemende invloed van de moderniteit in het huidige tijdperk van globalisering. "Hija Prodija" laat moderne boeren zien die vechten tegen armoede en onderontwikkeling. Het doel van de kunstenaar is om het platteland vooruit te helpen met de moderne middelen uit de stad. Bron: <http://www.cubanculturalventures.com/julio-breff-guilarte/><BR> <BR> <BR>

'Hija Prodija'

Op "Hija Prodija" is een dynamische voorstelling is te zien die kenmerkend is voor Breffs kleurrijke schilderstijl. Er is een groep figuren afgebeeld, gesitueerd op een rommelig erf voor een houten hut. De figuren varieren van dieren, baby's en kinderen tot volwassenen en bejaarden, deze variabele groep draagt bij aan het dynamische karakter van het werk. <BR> Belangrijke thema's in het oeuvre van Breff zijn toerisme, globalisering en de verhouding tussen stad en platteland. De kunstenaar is sceptisch over het toenemende toerisme in Cuba. Hij vindt het zorgelijk dat de lokale bevolking hier alleen van lijkt te profiteren als ze haar dochters prostitueert. In het schilderij filmt een buitenlandse toerist zijn Cubaanse geliefde die hij daarvoor in haar eigen omgeving laat poseren. De familie van het meisje is afgekocht met een computer voor de vader (die direct op internet gaat en zijn rug naar zijn familie toekeert), speelgoed en sneakers voor de kinderen, en een zak geld voor de zoon. Alleen de moeder kookt zoals ze al eeuwen doet. (Verwervingsvoorstel, Alex van Stipriaan, 2012, p, 2.)<BR> De schilder hanteert een eigen symboliek met betrekking tot dieren. Zo staan de afgebeelde varkens in zijn werken symbool voor rijkdom en de kippen voor dagelijks overleven. Zijn meeste werken gaan over het leven op het Cubaanse platteland die vrijwel altijd in combinatie met de voortschrijdende moderniteit wordt afgebeeld. ( Alex van Stipriaan, Biografie Julio Breff, p. 3.) De rode auto, vermoedelijk van de mannelijke toerist, in het tropische landschap en de computer gesitueerd op het erf laten dit contrast naar voren komen. De combinatie van rijkdom en het dagelijks overleven op het platteland zien we eveneens tot uitdrukking komen op de achtergrond, hier wordt eten bereid op een primitief vuur door een vrouw gekleed in een avondjurk met pumps en een handtas. <BR> Hoewel de kunstenaar sceptisch lijkt over de komst van toerisme naar het platteland van Cuba is hij anderzijds positief over de toenemende invloed van de moderniteit in het huidige tijdperk van globalisering. "Hija Prodija" laat moderne boeren zien die vechten tegen armoede en onderontwikkeling. Het doel van de kunstenaar is om het platteland vooruit te helpen met de moderne middelen uit de stad. Bron: <http://www.cubanculturalventures.com/julio-breff-guilarte/><BR> <BR> <BR>