Portrait of Elisabeth Geertruida and Philippina Sophia Henriette Brender à Brandis in the garden, dressed to celebrate Queen's Day

Deze kabinetfoto is gemaakt door fotograaf Wah Seng, die op dat moment fotostudio's had in Makassar en Manado. Geportretteerd zijn Elisabeth Geertruida en Philippina Sophia Henriette Brender à Brandis. De twee zussen staan in de tuin, feestelijk gekleed om een dag later Koninginnedag te vieren. Elisabeth Geertruida is uitgedost in 'Turkse' kledij. De pet van haar zus is waarschijnlijk afkomstig van hun broer Elisberto Francisco (Frans, 1887-1960) die tot 1911 als klerk in dienst was op het post- en telegraafkantoor te Makassar.<BR> <BR> Sinds de negentiende eeuw was de meest populaire fotokaart voor een studioportret de 'carte de visite', een foto geplakt op een karton dat het formaat van het toenmalige visitekaartje benadert. Voordeel van de grotere kabinetfoto was echter dat het portret zich beter liet retoucheren door het grotere negatiefformaat. Door hun grotere formaat en de weergave van meer details waren kabinetfoto's geschikt om in te lijsten en op (of in) een (kabinet-)kast te zetten (Jan van Dijk 2011: 111). Daarnaast werden kabinetfoto's net als de cartes de visite verzameld en bewaard in speciaal daarvoor ontworpen fotoalbums. Dergelijke insteekalbums werden uit het buitenland geïmporteerd en maakten in Nederlands-Indië deel uit van het assortiment van fotostudio's, boek- en kantoorboekhandels (Peterson 2009: 113-114).

Portrait of Elisabeth Geertruida and Philippina Sophia Henriette Brender à Brandis in the garden, dressed to celebrate Queen's Day

Deze kabinetfoto is gemaakt door fotograaf Wah Seng, die op dat moment fotostudio's had in Makassar en Manado. Geportretteerd zijn Elisabeth Geertruida en Philippina Sophia Henriette Brender à Brandis. De twee zussen staan in de tuin, feestelijk gekleed om een dag later Koninginnedag te vieren. Elisabeth Geertruida is uitgedost in 'Turkse' kledij. De pet van haar zus is waarschijnlijk afkomstig van hun broer Elisberto Francisco (Frans, 1887-1960) die tot 1911 als klerk in dienst was op het post- en telegraafkantoor te Makassar.<BR> <BR> Sinds de negentiende eeuw was de meest populaire fotokaart voor een studioportret de 'carte de visite', een foto geplakt op een karton dat het formaat van het toenmalige visitekaartje benadert. Voordeel van de grotere kabinetfoto was echter dat het portret zich beter liet retoucheren door het grotere negatiefformaat. Door hun grotere formaat en de weergave van meer details waren kabinetfoto's geschikt om in te lijsten en op (of in) een (kabinet-)kast te zetten (Jan van Dijk 2011: 111). Daarnaast werden kabinetfoto's net als de cartes de visite verzameld en bewaard in speciaal daarvoor ontworpen fotoalbums. Dergelijke insteekalbums werden uit het buitenland geïmporteerd en maakten in Nederlands-Indië deel uit van het assortiment van fotostudio's, boek- en kantoorboekhandels (Peterson 2009: 113-114).