Studio portrait of Philippina Sophia Henriette Brender à Brandis

Kabinetfoto met het portret van een jonge vrouw, gemaakt door fotostudio Charls & Van Es & Co. Op de achterzijde is geschreven: "Aan mijn lieve schat. April 1911 - April 1918. Popje." Geportretteerd is Philippina Sophia Henriette Brender à Brandis die op 30 oktober 1914 in Batavia trouwde met Adolf Eugène (Dolf) Tausent.<BR> <BR> Sinds de negentiende eeuw was de meest populaire fotokaart voor een studioportret de 'carte de visite', een foto geplakt op een karton dat het formaat van het toenmalige visitekaartje benadert. Voordeel van de grotere kabinetfoto was echter dat het portret zich beter liet retoucheren door het grotere negatiefformaat. Door hun grotere formaat en de weergave van meer details waren kabinetfoto's geschikt om in te lijsten en op (of in) een (kabinet-)kast te zetten (Jan van Dijk 2011: 111). Daarnaast werden kabinetfoto's net als de cartes de visite verzameld en bewaard in speciaal daarvoor ontworpen fotoalbums. Dergelijke insteekalbums werden uit het buitenland geïmporteerd en maakten in Nederlands-Indië deel uit van het assortiment van fotostudio's, boek- en kantoorboekhandels (Peterson 2009: 113-114).<BR> <BR> Naast deze fotokaart van P.S.H. Brender à Brandis is er nog een identiek exemplaar aanwezig in de Tropenmuseum-collectie.

Studio portrait of Philippina Sophia Henriette Brender à Brandis

Kabinetfoto met het portret van een jonge vrouw, gemaakt door fotostudio Charls & Van Es & Co. Op de achterzijde is geschreven: "Aan mijn lieve schat. April 1911 - April 1918. Popje." Geportretteerd is Philippina Sophia Henriette Brender à Brandis die op 30 oktober 1914 in Batavia trouwde met Adolf Eugène (Dolf) Tausent.<BR> <BR> Sinds de negentiende eeuw was de meest populaire fotokaart voor een studioportret de 'carte de visite', een foto geplakt op een karton dat het formaat van het toenmalige visitekaartje benadert. Voordeel van de grotere kabinetfoto was echter dat het portret zich beter liet retoucheren door het grotere negatiefformaat. Door hun grotere formaat en de weergave van meer details waren kabinetfoto's geschikt om in te lijsten en op (of in) een (kabinet-)kast te zetten (Jan van Dijk 2011: 111). Daarnaast werden kabinetfoto's net als de cartes de visite verzameld en bewaard in speciaal daarvoor ontworpen fotoalbums. Dergelijke insteekalbums werden uit het buitenland geïmporteerd en maakten in Nederlands-Indië deel uit van het assortiment van fotostudio's, boek- en kantoorboekhandels (Peterson 2009: 113-114).<BR> <BR> Naast deze fotokaart van P.S.H. Brender à Brandis is er nog een identiek exemplaar aanwezig in de Tropenmuseum-collectie.