Studio portrait of Philippina Sophia Henriette Tausent-Brender à Brandis and her son

Deze kabinetfoto is gemaakt door "Photografisch Atelier, F. v. Felde, Nederlandsch Indie", waarschijnlijk tijdens dezelfde sessie als een andere kabinetfoto in de Tropenmuseum-collectie (60061035) die gedateerd is 21 augustus 1917. Geportretteerd is de trotse moeder Philippina Sophia Henriette Brender à Brandis met haar zoon, geboren uit haar huwelijk met Adolf Eugène (Dolf) Tausent.<BR> <BR> Sinds de negentiende eeuw was de meest populaire fotokaart voor een studioportret de 'carte de visite', een foto geplakt op een karton dat het formaat van het toenmalige visitekaartje benadert. Voordeel van de grotere kabinetfoto was echter dat het portret zich beter liet retoucheren door het grotere negatiefformaat. Door hun grotere formaat en de weergave van meer details waren kabinetfoto's geschikt om in te lijsten en op (of in) een (kabinet-)kast te zetten (Jan van Dijk 2011: 111). Daarnaast werden kabinetfoto's net als de cartes de visite verzameld en bewaard in speciaal daarvoor ontworpen fotoalbums. Dergelijke insteekalbums werden uit het buitenland geïmporteerd en maakten in Nederlands-Indië deel uit van het assortiment van fotostudio's, boek- en kantoorboekhandels (Peterson 2009: 113-114).

Studio portrait of Philippina Sophia Henriette Tausent-Brender à Brandis and her son

Deze kabinetfoto is gemaakt door "Photografisch Atelier, F. v. Felde, Nederlandsch Indie", waarschijnlijk tijdens dezelfde sessie als een andere kabinetfoto in de Tropenmuseum-collectie (60061035) die gedateerd is 21 augustus 1917. Geportretteerd is de trotse moeder Philippina Sophia Henriette Brender à Brandis met haar zoon, geboren uit haar huwelijk met Adolf Eugène (Dolf) Tausent.<BR> <BR> Sinds de negentiende eeuw was de meest populaire fotokaart voor een studioportret de 'carte de visite', een foto geplakt op een karton dat het formaat van het toenmalige visitekaartje benadert. Voordeel van de grotere kabinetfoto was echter dat het portret zich beter liet retoucheren door het grotere negatiefformaat. Door hun grotere formaat en de weergave van meer details waren kabinetfoto's geschikt om in te lijsten en op (of in) een (kabinet-)kast te zetten (Jan van Dijk 2011: 111). Daarnaast werden kabinetfoto's net als de cartes de visite verzameld en bewaard in speciaal daarvoor ontworpen fotoalbums. Dergelijke insteekalbums werden uit het buitenland geïmporteerd en maakten in Nederlands-Indië deel uit van het assortiment van fotostudio's, boek- en kantoorboekhandels (Peterson 2009: 113-114).