Studio portrait of a girl, possibly celebrating her First Holy Communion

Studioportret van een meisje, mogelijk ter gelegenheid van haar Eerste Heilige Communie (oftewel de eerste deelname aan het sacrament van de eucharistie) binnen de rooms-katholieke kerk.<BR> <BR> Dit portret, formaat 'kabinetfoto', is gemaakt door de fotostudio 'Soublette et Fils' in Willemstad. We weten helaas niet wie hier is geportretteerd. Wel kunnen we iets over de datering zeggen op basis van de signatuur 'Soublette et Fils Photographes' en het wapen van het Koninklijk Huis dat daarbij is afgedrukt. Vanaf 1906 mocht fotostudio 'Soublette et Fils' het predikaat hoffotograaf - inclusief het koninklijk wapen - voeren. Dat maakt een periode in de jaren 1906-1910 aannemelijk. Er dient wel een slag om de arm gehouden te worden daar het meisje grote gelijkenis vertoont met het oudere meisje op een andere kabinetfoto in de Tropenmuseum-collectie (60060832). Die foto zou op basis van het daarop ontbrekende koninklijke wapen echter van eerdere jaren dateren. Mogelijk zijn het zusjes, of wellicht betreft het één en hetzelfde meisje die haar studioportret van eerdere datum later nog eens heeft laten afdrukken.<BR> <BR> In de negentiende eeuw was de meest populaire fotokaart voor een studioportret de 'carte de visite', een foto geplakt op een karton dat het formaat van het toenmalige visitekaartje benadert. Voordeel van de grotere kabinetfoto was echter dat het portret zich beter liet retoucheren door het grotere negatiefformaat. Door hun grotere formaat en de weergave van meer details waren kabinetfoto's geschikt om in te lijsten en op (of in) een (kabinet-)kast te zetten (Jan van Dijk 2011: 111). Daarnaast werden kabinetfoto's net als de cartes de visite verzameld en bewaard in speciaal daarvoor ontworpen fotoalbums, zoals het album waarin dit portret zich bevind. Dergelijke insteekalbums werden uit het buitenland geïmporteerd en maakten in Nederlands-Indië deel uit van het assortiment van fotostudio's, boek- en kantoorboekhandels (Peterson 2009: 113-114).<BR> <BR> Rob Jongmans

Studio portrait of a girl, possibly celebrating her First Holy Communion

Studioportret van een meisje, mogelijk ter gelegenheid van haar Eerste Heilige Communie (oftewel de eerste deelname aan het sacrament van de eucharistie) binnen de rooms-katholieke kerk.<BR> <BR> Dit portret, formaat 'kabinetfoto', is gemaakt door de fotostudio 'Soublette et Fils' in Willemstad. We weten helaas niet wie hier is geportretteerd. Wel kunnen we iets over de datering zeggen op basis van de signatuur 'Soublette et Fils Photographes' en het wapen van het Koninklijk Huis dat daarbij is afgedrukt. Vanaf 1906 mocht fotostudio 'Soublette et Fils' het predikaat hoffotograaf - inclusief het koninklijk wapen - voeren. Dat maakt een periode in de jaren 1906-1910 aannemelijk. Er dient wel een slag om de arm gehouden te worden daar het meisje grote gelijkenis vertoont met het oudere meisje op een andere kabinetfoto in de Tropenmuseum-collectie (60060832). Die foto zou op basis van het daarop ontbrekende koninklijke wapen echter van eerdere jaren dateren. Mogelijk zijn het zusjes, of wellicht betreft het één en hetzelfde meisje die haar studioportret van eerdere datum later nog eens heeft laten afdrukken.<BR> <BR> In de negentiende eeuw was de meest populaire fotokaart voor een studioportret de 'carte de visite', een foto geplakt op een karton dat het formaat van het toenmalige visitekaartje benadert. Voordeel van de grotere kabinetfoto was echter dat het portret zich beter liet retoucheren door het grotere negatiefformaat. Door hun grotere formaat en de weergave van meer details waren kabinetfoto's geschikt om in te lijsten en op (of in) een (kabinet-)kast te zetten (Jan van Dijk 2011: 111). Daarnaast werden kabinetfoto's net als de cartes de visite verzameld en bewaard in speciaal daarvoor ontworpen fotoalbums, zoals het album waarin dit portret zich bevind. Dergelijke insteekalbums werden uit het buitenland geïmporteerd en maakten in Nederlands-Indië deel uit van het assortiment van fotostudio's, boek- en kantoorboekhandels (Peterson 2009: 113-114).<BR> <BR> Rob Jongmans