Studio portrait of a girl, possibly celebrating her Confirmation ceremony

Studioportret van een meisje, mogelijk ter gelegenheid van de toediening van het Heilig Vormsel, het derde sacrament dat wordt ontvangen binnen de rooms-katholieke kerk na het doopsel en de Eerste Heilige Communie (oftewel de eerste deelname aan het sacrament van de eucharistie).<BR> <BR> Dit portret, formaat 'kabinetfoto', is gemaakt door de fotostudio 'Soublette et Fils' in Willemstad. We weten helaas niet wie hier is geportretteerd. Wel kunnen we iets over de datering zeggen op basis van de vier medailles die worden vermeld op het karton waarop de foto is geplakt. In 1883, 1885 en 1893 was de fotostudio bekroond in respectievelijk Amsterdam, Antwerpen en Chicago. Die medailles zijn afgedrukt op de achterkant van het karton, dat verder voorzien is van een stempel '1st Prize Medal of Honor, Curaçao, 1904'. Niet vermeld is echter het predikaat hoffotograaf - inclusief het koninklijk wapen - dat de fotostudio 'Soublette et Fils' vanaf 1906 mocht voeren. Daardoor lijkt een datering in de periode 1904-1906 aannemelijk. Er dient wel een slag om de arm gehouden te worden daar het meisje grote gelijkenis vertoont met het jongere meisje op een andere kabinetfoto in de Tropenmuseum-collectie (60060833). Die foto zou op basis van het daarop gedrukte koninklijke wapen echter van latere jaren dateren. Mogelijk zijn het zusjes, of wellicht betreft het één en hetzelfde meisje die haar studioportret van eerdere datum later nog eens heeft laten afdrukken.<BR> <BR> In de tijd dat deze foto genomen werd was de meest populaire fotokaart voor een studioportret de 'carte de visite', een foto geplakt op een karton dat het formaat van het toenmalige visitekaartje benadert. Voordeel van de grotere kabinetfoto was echter dat het portret zich beter liet retoucheren door het grotere negatiefformaat. Door hun grotere formaat en de weergave van meer details waren kabinetfoto's geschikt om in te lijsten en op (of in) een (kabinet-)kast te zetten (Jan van Dijk 2011: 111). Daarnaast werden kabinetfoto's net als de cartes de visite verzameld en bewaard in speciaal daarvoor ontworpen fotoalbums, zoals het album waarin dit portret zich bevind. Dergelijke insteekalbums werden uit het buitenland geïmporteerd en maakten in Nederlands-Indië deel uit van het assortiment van fotostudio's, boek- en kantoorboekhandels (Peterson 2009: 113-114).<BR> <BR> Rob Jongmans

Studio portrait of a girl, possibly celebrating her Confirmation ceremony

Studioportret van een meisje, mogelijk ter gelegenheid van de toediening van het Heilig Vormsel, het derde sacrament dat wordt ontvangen binnen de rooms-katholieke kerk na het doopsel en de Eerste Heilige Communie (oftewel de eerste deelname aan het sacrament van de eucharistie).<BR> <BR> Dit portret, formaat 'kabinetfoto', is gemaakt door de fotostudio 'Soublette et Fils' in Willemstad. We weten helaas niet wie hier is geportretteerd. Wel kunnen we iets over de datering zeggen op basis van de vier medailles die worden vermeld op het karton waarop de foto is geplakt. In 1883, 1885 en 1893 was de fotostudio bekroond in respectievelijk Amsterdam, Antwerpen en Chicago. Die medailles zijn afgedrukt op de achterkant van het karton, dat verder voorzien is van een stempel '1st Prize Medal of Honor, Curaçao, 1904'. Niet vermeld is echter het predikaat hoffotograaf - inclusief het koninklijk wapen - dat de fotostudio 'Soublette et Fils' vanaf 1906 mocht voeren. Daardoor lijkt een datering in de periode 1904-1906 aannemelijk. Er dient wel een slag om de arm gehouden te worden daar het meisje grote gelijkenis vertoont met het jongere meisje op een andere kabinetfoto in de Tropenmuseum-collectie (60060833). Die foto zou op basis van het daarop gedrukte koninklijke wapen echter van latere jaren dateren. Mogelijk zijn het zusjes, of wellicht betreft het één en hetzelfde meisje die haar studioportret van eerdere datum later nog eens heeft laten afdrukken.<BR> <BR> In de tijd dat deze foto genomen werd was de meest populaire fotokaart voor een studioportret de 'carte de visite', een foto geplakt op een karton dat het formaat van het toenmalige visitekaartje benadert. Voordeel van de grotere kabinetfoto was echter dat het portret zich beter liet retoucheren door het grotere negatiefformaat. Door hun grotere formaat en de weergave van meer details waren kabinetfoto's geschikt om in te lijsten en op (of in) een (kabinet-)kast te zetten (Jan van Dijk 2011: 111). Daarnaast werden kabinetfoto's net als de cartes de visite verzameld en bewaard in speciaal daarvoor ontworpen fotoalbums, zoals het album waarin dit portret zich bevind. Dergelijke insteekalbums werden uit het buitenland geïmporteerd en maakten in Nederlands-Indië deel uit van het assortiment van fotostudio's, boek- en kantoorboekhandels (Peterson 2009: 113-114).<BR> <BR> Rob Jongmans