Studio portrait of a man

Dit portret, formaat 'kabinetfoto', is gemaakt door de fotostudio van H. Salzwedel in Surabaya. We weten helaas niet wie hier is geportretteerd. Wel kunnen we iets over de datering zeggen op basis van de twee medailles die worden vermeld op het karton waarop de foto is geplakt. In mei 1878 was de fotostudio 'Kinsbergen & Salzwedel' bekroond met een zilveren medaille voor de foto's die waren tentoongesteld op het Derde Indisch Landbouw Congres in Surabaya. Herman Salzwedel begon in 1879 voor zichzelf. In het najaar van 1884 werd er door zijn fotostudio een bronzen medaille gewonnen op de Planten- en Dierentuin Tentoonstelling te Batavia (Jakarta). In 1893, Salzwedel zelf was inmiddels vertrokken - al sinds midden jaren tachtig - bij de door hem opgerichte firma, volgde er een bronzen medaille voor foto's die werden geëxposeerd op een tentoonstelling in Surabaya (Peterson 2009: 114-115). Die laatste medaille is niet afgedrukt op deze kabinetfoto, wat een datering in de periode 1884-1893 aannemelijk maakt.<BR> <BR> In de tijd dat deze foto genomen werd was de meest populaire fotokaart voor een studioportret de 'carte de visite', een foto geplakt op een karton dat het formaat van het toenmalige visitekaartje benadert. Voordeel van de grotere kabinetfoto was echter dat het portret zich beter liet retoucheren door het grotere negatiefformaat. Door hun grotere formaat en de weergave van meer details waren kabinetfoto's geschikt om in te lijsten en op (of in) een (kabinet-)kast te zetten (Jan van Dijk 2011: 111). Daarnaast werden kabinetfoto's net als de cartes de visite verzameld en bewaard in speciaal daarvoor ontworpen fotoalbums, zoals het album waarin dit portret zich bevind. Dergelijke insteekalbums werden uit het buitenland geïmporteerd en maakten in Nederlands-Indië deel uit van het assortiment van fotostudio's, boek- en kantoorboekhandels (Peterson 2009: 113-114).<BR> <BR> Rob Jongmans

Studio portrait of a man

Dit portret, formaat 'kabinetfoto', is gemaakt door de fotostudio van H. Salzwedel in Surabaya. We weten helaas niet wie hier is geportretteerd. Wel kunnen we iets over de datering zeggen op basis van de twee medailles die worden vermeld op het karton waarop de foto is geplakt. In mei 1878 was de fotostudio 'Kinsbergen & Salzwedel' bekroond met een zilveren medaille voor de foto's die waren tentoongesteld op het Derde Indisch Landbouw Congres in Surabaya. Herman Salzwedel begon in 1879 voor zichzelf. In het najaar van 1884 werd er door zijn fotostudio een bronzen medaille gewonnen op de Planten- en Dierentuin Tentoonstelling te Batavia (Jakarta). In 1893, Salzwedel zelf was inmiddels vertrokken - al sinds midden jaren tachtig - bij de door hem opgerichte firma, volgde er een bronzen medaille voor foto's die werden geëxposeerd op een tentoonstelling in Surabaya (Peterson 2009: 114-115). Die laatste medaille is niet afgedrukt op deze kabinetfoto, wat een datering in de periode 1884-1893 aannemelijk maakt.<BR> <BR> In de tijd dat deze foto genomen werd was de meest populaire fotokaart voor een studioportret de 'carte de visite', een foto geplakt op een karton dat het formaat van het toenmalige visitekaartje benadert. Voordeel van de grotere kabinetfoto was echter dat het portret zich beter liet retoucheren door het grotere negatiefformaat. Door hun grotere formaat en de weergave van meer details waren kabinetfoto's geschikt om in te lijsten en op (of in) een (kabinet-)kast te zetten (Jan van Dijk 2011: 111). Daarnaast werden kabinetfoto's net als de cartes de visite verzameld en bewaard in speciaal daarvoor ontworpen fotoalbums, zoals het album waarin dit portret zich bevind. Dergelijke insteekalbums werden uit het buitenland geïmporteerd en maakten in Nederlands-Indië deel uit van het assortiment van fotostudio's, boek- en kantoorboekhandels (Peterson 2009: 113-114).<BR> <BR> Rob Jongmans