Kom voor het mengen van verf

De collectie Krijnen-Surie bestaat uit benodigdheden die bij de zogeheten 'Krijnen batik techniek' horen en een aantal zijden doeken waarop afbeeldingen met behulp van deze techniek zijn aangebracht. De afbeeldingen op de doeken vinden hun oorsprong zowel in de Indonesische als Europese cultuur.<BR> <BR> ‘Emulation’ or ‘Excellence through Imitation’<BR> Quirien A.A. Krijnen (1883-1945) and Nellie Krijnen-Surie (1887-1965) <BR> <BR> Shortly after their marriage in 1915, the young artists couple Quirien A.A. Krijnen (1883-1945) and Nellie Krijnen-Surie (1887-1965) left for the Netherlands East Indies. They settled in Batavia. Quirien Krijnen had graduated from the Art Academy in The Hague. After graduation, he had started, in 1911, a technical bureau and studio “Emulation”, which organized lectures on decorative arts. Many students at Emulation were of ‘Indies’ descent. In 1912 Nellie Surie enrolled as a student. <BR> <BR> Batik was one of the arts presented at Emulation. In those days, Art Nouveau was the prevalent art style. The batik technique -- the wax-resist dyeing textile decoration technique from Java -- influenced the Art Nouveau, as European artists were fascinated by the Indies and Javanese art. From the end of the nineteenth century the Colonial Museum in Haarlem had been executing technical batik research . Krijnen developed his own technique: ‘batik on silk’.<BR> <BR> Once in Batavia, Quirien Krijnen started to work for the State Railway, whereas in 1917 Nellie opened an Emulation studio. Its mission was ‘to increase homely happiness by encouraging handicrafts’. This was motivated by the philosophy of the arts and crafts movement which aimed at ‘applied arts for everybody in everyday life’. The studio proved to be successful, and Quirien soon quit the Railways. Among its products, Emulation developed ‘ready for use batik on silk’ packets, which were sent to customers all over the world. At the top of its success, Emulation operated through seventeen agencies throughout the archipelago. In 1920 the Krijnens launched the magazine ‘Huiselijke Kunst’ (Homely Arts), dealing with applied arts and instructions on ‘Krijnen’s batik technique’ later followed by ‘Emulation – Guide to Promote Homely Arts and Crafts, published in Dutch, Malay, English, French and Italian. Nellie Krijnen organized exhibitions of the work of customers in Australia, South Africa, the Netherlands and several other European countries. <BR> <BR> After the 1929 Wallstreet crash Quirien and Nelly Krijnen opened a vendue house in Batavia and published Krijnen’s Maandblad, a magazine on indigenous crafts, ethnography, antiques, collections and home-interior decorative arts. The Second World War made it impossible to continue their enterprise. The Krijnen couple were imprisoned by the Japanese and Quirien died in 1945. In 1948, Nellie returned to The Hague, where she passed away in 1965. From Indonesia she brought some examples of their ‘batik on silk’ application. The designs on the cloths represent both traditional Javanese iconography and Art Nouveau inspired images. Through their design, this precious modest collection expresses the creative energy of the couple. It is special that Mrs. Wabeke-Krijnen, granddaughter, in 2009 donated this collection to the Tropenmuseum. She also provided most of the information for this article.<BR> <BR> <BR> <BR> Vervaardiging<BR> Houten kist (djati/teak) met flesjes verstof te gebruiken bij ' Batik op Zijde - methode Quirien A.A. Krijnen'. <BR> Deze methode werd in 1914 in Den Haag ontwikkeld in het atelier van 'Emulation' (zie Associatie). De techniek werd, na het vertrek in 1915 van het echtpaar Krijnen-Surie naar het toenmalig Nederlands Indie, een succesvolle vorm van huiselijke kunst. <BR> Deze methode wijkt sterk af van de batiktechniek zoals deze in Indonesie wordt toegepast. De gebruikte materialen zijn zijde, 'batikol' een koud-vloeibare was emulsie, aniline verfstoffen en penselen.<BR> De contouren van een figuur worden met behulp van houtskool op de doek getekend. Met een penseel worden de contouren van dit patroon vervolgens met de was-emulsie overgetrokken. Vervolgens wordt de verf met een penseel binnen deze contouren aangebracht. De was-emulsie dient alleen om het uitvloeien van de verf tegen te gaan. Wanneer alle gewenste kleuren zijn aangebracht wordt de doek gewassen, waarbij de batikol oplost.<BR> Naast het uit de vrije hand aanbrengen van patronen, leverde Emulation ook sjablonen van een groot aantal afbeeldingen.

Kom voor het mengen van verf

De collectie Krijnen-Surie bestaat uit benodigdheden die bij de zogeheten 'Krijnen batik techniek' horen en een aantal zijden doeken waarop afbeeldingen met behulp van deze techniek zijn aangebracht. De afbeeldingen op de doeken vinden hun oorsprong zowel in de Indonesische als Europese cultuur.<BR> <BR> ‘Emulation’ or ‘Excellence through Imitation’<BR> Quirien A.A. Krijnen (1883-1945) and Nellie Krijnen-Surie (1887-1965) <BR> <BR> Shortly after their marriage in 1915, the young artists couple Quirien A.A. Krijnen (1883-1945) and Nellie Krijnen-Surie (1887-1965) left for the Netherlands East Indies. They settled in Batavia. Quirien Krijnen had graduated from the Art Academy in The Hague. After graduation, he had started, in 1911, a technical bureau and studio “Emulation”, which organized lectures on decorative arts. Many students at Emulation were of ‘Indies’ descent. In 1912 Nellie Surie enrolled as a student. <BR> <BR> Batik was one of the arts presented at Emulation. In those days, Art Nouveau was the prevalent art style. The batik technique -- the wax-resist dyeing textile decoration technique from Java -- influenced the Art Nouveau, as European artists were fascinated by the Indies and Javanese art. From the end of the nineteenth century the Colonial Museum in Haarlem had been executing technical batik research . Krijnen developed his own technique: ‘batik on silk’.<BR> <BR> Once in Batavia, Quirien Krijnen started to work for the State Railway, whereas in 1917 Nellie opened an Emulation studio. Its mission was ‘to increase homely happiness by encouraging handicrafts’. This was motivated by the philosophy of the arts and crafts movement which aimed at ‘applied arts for everybody in everyday life’. The studio proved to be successful, and Quirien soon quit the Railways. Among its products, Emulation developed ‘ready for use batik on silk’ packets, which were sent to customers all over the world. At the top of its success, Emulation operated through seventeen agencies throughout the archipelago. In 1920 the Krijnens launched the magazine ‘Huiselijke Kunst’ (Homely Arts), dealing with applied arts and instructions on ‘Krijnen’s batik technique’ later followed by ‘Emulation – Guide to Promote Homely Arts and Crafts, published in Dutch, Malay, English, French and Italian. Nellie Krijnen organized exhibitions of the work of customers in Australia, South Africa, the Netherlands and several other European countries. <BR> <BR> After the 1929 Wallstreet crash Quirien and Nelly Krijnen opened a vendue house in Batavia and published Krijnen’s Maandblad, a magazine on indigenous crafts, ethnography, antiques, collections and home-interior decorative arts. The Second World War made it impossible to continue their enterprise. The Krijnen couple were imprisoned by the Japanese and Quirien died in 1945. In 1948, Nellie returned to The Hague, where she passed away in 1965. From Indonesia she brought some examples of their ‘batik on silk’ application. The designs on the cloths represent both traditional Javanese iconography and Art Nouveau inspired images. Through their design, this precious modest collection expresses the creative energy of the couple. It is special that Mrs. Wabeke-Krijnen, granddaughter, in 2009 donated this collection to the Tropenmuseum. She also provided most of the information for this article.<BR> <BR> <BR> <BR> Vervaardiging<BR> Houten kist (djati/teak) met flesjes verstof te gebruiken bij ' Batik op Zijde - methode Quirien A.A. Krijnen'. <BR> Deze methode werd in 1914 in Den Haag ontwikkeld in het atelier van 'Emulation' (zie Associatie). De techniek werd, na het vertrek in 1915 van het echtpaar Krijnen-Surie naar het toenmalig Nederlands Indie, een succesvolle vorm van huiselijke kunst. <BR> Deze methode wijkt sterk af van de batiktechniek zoals deze in Indonesie wordt toegepast. De gebruikte materialen zijn zijde, 'batikol' een koud-vloeibare was emulsie, aniline verfstoffen en penselen.<BR> De contouren van een figuur worden met behulp van houtskool op de doek getekend. Met een penseel worden de contouren van dit patroon vervolgens met de was-emulsie overgetrokken. Vervolgens wordt de verf met een penseel binnen deze contouren aangebracht. De was-emulsie dient alleen om het uitvloeien van de verf tegen te gaan. Wanneer alle gewenste kleuren zijn aangebracht wordt de doek gewassen, waarbij de batikol oplost.<BR> Naast het uit de vrije hand aanbrengen van patronen, leverde Emulation ook sjablonen van een groot aantal afbeeldingen.