Portrait of two women with a water pipe

Studioportret van twee dames, de dame aan de linkerzijde is gekleed in uitgaanstenue, de liggende dame aan de rechterzijde is gekleed in huisdracht. <BR> <BR> Dit dubbelportret werd geselecteerd door Snouck Hurgronje voor publicatie in de Bilderatlas zu Mekka (plaat XXV) en toegeschreven aan Siegfried Langer (Aufnahme von Siegfried Langer). Deze Oostenrijkse oriëntalist (1857-1882) was in 1882 tijdens zijn expeditie in het binnenland van het huidige Jemen door zijn Arabische gids vermoord. De onderwerpkeuze van beide wetenschappers is zeer vergelijkbaar. Ook Langer had een duidelijke voorkeur voor klassiek volkenkundige onderwerpen. Zijn anonieme Arabische 'typen' zijn echter veel oriëntalistischer gefotografeerd. Het Museum für Völkerkunde in Wenen beheert de collectie Siegfried Langer en dit dubbelportret zit niet in de collectie. Waarschijnlijk gaat het om een studioportret uit bijvoorbeeld de Levant. Volgens J.J. Witkam (2007: p. 606) stuurde zijn vriend Van der Chijs deze foto op 15 juli 1888 vanuit diens verblijfplaats in Nederland Wageningen naar Snouck Hurgronje in Leiden.<BR> <BR> Het overnemen van foto's van anderen was in deze nog vrijwel 'fotoloze' tijd geen uitzonderlijke werkwijze. Bestaande zeldzame fotografische beelden werden voortdurend - net als voorheen prenten - gerecycled. De beelden werden gezien als gebruiksmateriaal; aan auteurschap werd geen enkele waarde gehecht. De 'volledigheids-ambitie' telde veel zwaarder. De gekozen titel Bilderatlas zu Mekka spreekt wat dat betreft boekdelen.

Portrait of two women with a water pipe

Studioportret van twee dames, de dame aan de linkerzijde is gekleed in uitgaanstenue, de liggende dame aan de rechterzijde is gekleed in huisdracht. <BR> <BR> Dit dubbelportret werd geselecteerd door Snouck Hurgronje voor publicatie in de Bilderatlas zu Mekka (plaat XXV) en toegeschreven aan Siegfried Langer (Aufnahme von Siegfried Langer). Deze Oostenrijkse oriëntalist (1857-1882) was in 1882 tijdens zijn expeditie in het binnenland van het huidige Jemen door zijn Arabische gids vermoord. De onderwerpkeuze van beide wetenschappers is zeer vergelijkbaar. Ook Langer had een duidelijke voorkeur voor klassiek volkenkundige onderwerpen. Zijn anonieme Arabische 'typen' zijn echter veel oriëntalistischer gefotografeerd. Het Museum für Völkerkunde in Wenen beheert de collectie Siegfried Langer en dit dubbelportret zit niet in de collectie. Waarschijnlijk gaat het om een studioportret uit bijvoorbeeld de Levant. Volgens J.J. Witkam (2007: p. 606) stuurde zijn vriend Van der Chijs deze foto op 15 juli 1888 vanuit diens verblijfplaats in Nederland Wageningen naar Snouck Hurgronje in Leiden.<BR> <BR> Het overnemen van foto's van anderen was in deze nog vrijwel 'fotoloze' tijd geen uitzonderlijke werkwijze. Bestaande zeldzame fotografische beelden werden voortdurend - net als voorheen prenten - gerecycled. De beelden werden gezien als gebruiksmateriaal; aan auteurschap werd geen enkele waarde gehecht. De 'volledigheids-ambitie' telde veel zwaarder. De gekozen titel Bilderatlas zu Mekka spreekt wat dat betreft boekdelen.