Beeld van een staande man gesneden uit boomvarenwortel

Het boomvarenbeeld behoort bij het 'sociale rangorde-genootschap' ('graded society'), kenmerkend voor Malekula, Ambrym en andere eilanden van Vanuatu, waarbij de leden streven naar een steeds hogere sociale rang en het daarbij behorende prestige. De genootschappen bepalen het sociale en rituele leven. De hoogste rang wordt gevormd door een oligarchie van oude, machtige mannen. Iedere nieuwe rang hoger kan worden verworven met een offerfeest van een steeds groter aantal everzwijnen, waarvan men na afloop de onderkaken als trofee ophangt. Ook kon men zich onderscheiden als krijger of door het tentoonspreiden van esoterische kennis. Bij al die rangen horen beelden, ornamenten en symbolen en hoe hoger de rang, hoe groter het beeld.<BR> <BR> <BR> Boomvarenbeelden werden gesneden als rangmonumenten die fel beschilderd onder een afdak werden opgesteld (Stöhr, p. 258-259). Zeer waarschijnlijk stellen zij een voorouder voor die tot dezelfde rangorde hoorde als de opdrachtgever die ze liet snijden (Vgl. ook Bonnemaison, p. 255-256, en afbeeldingen 325 en 326; Kaufmann, 1997).<BR> <BR> <BR> Voor de laagste rangen werden 'insigna' van vergankelijk plantaardig materiaal gebruikt, voor de middenrangen boomvaren en voor de hogere rangen steen. Onderhavig beeld behoort dus tot een van de middenrangen (vgl. Newton, p. 289-290).<BR> <BR> <BR> Met het verloop der jaren, als de herinneringen aan de overledene verdwenen, werden de poppen weggegooid, in later tijden ook verkocht (Kaufmann: 116-117).<BR> <BR> <BR> Elke rang heeft eigen rechten en plichten, waaronder het recht tot het dragen van bepaalde gezichtsbeschilderingen en lichaamsdecoraties tijdens speciale aangelegenheden (Groning, 1997:91).

Beeld van een staande man gesneden uit boomvarenwortel

Het boomvarenbeeld behoort bij het 'sociale rangorde-genootschap' ('graded society'), kenmerkend voor Malekula, Ambrym en andere eilanden van Vanuatu, waarbij de leden streven naar een steeds hogere sociale rang en het daarbij behorende prestige. De genootschappen bepalen het sociale en rituele leven. De hoogste rang wordt gevormd door een oligarchie van oude, machtige mannen. Iedere nieuwe rang hoger kan worden verworven met een offerfeest van een steeds groter aantal everzwijnen, waarvan men na afloop de onderkaken als trofee ophangt. Ook kon men zich onderscheiden als krijger of door het tentoonspreiden van esoterische kennis. Bij al die rangen horen beelden, ornamenten en symbolen en hoe hoger de rang, hoe groter het beeld.<BR> <BR> <BR> Boomvarenbeelden werden gesneden als rangmonumenten die fel beschilderd onder een afdak werden opgesteld (Stöhr, p. 258-259). Zeer waarschijnlijk stellen zij een voorouder voor die tot dezelfde rangorde hoorde als de opdrachtgever die ze liet snijden (Vgl. ook Bonnemaison, p. 255-256, en afbeeldingen 325 en 326; Kaufmann, 1997).<BR> <BR> <BR> Voor de laagste rangen werden 'insigna' van vergankelijk plantaardig materiaal gebruikt, voor de middenrangen boomvaren en voor de hogere rangen steen. Onderhavig beeld behoort dus tot een van de middenrangen (vgl. Newton, p. 289-290).<BR> <BR> <BR> Met het verloop der jaren, als de herinneringen aan de overledene verdwenen, werden de poppen weggegooid, in later tijden ook verkocht (Kaufmann: 116-117).<BR> <BR> <BR> Elke rang heeft eigen rechten en plichten, waaronder het recht tot het dragen van bepaalde gezichtsbeschilderingen en lichaamsdecoraties tijdens speciale aangelegenheden (Groning, 1997:91).