Claves

Claves zijn twee cilindrische houten stokjes die als percussie-instrument zijn roots heeft in Cuba. <BR> <BR> <BR> Eén stokje ligt op de vingertoppen van een hand waarbij de vingers krom over de handpalm liggen. De handpalm fungeert dan als resonantieruimte. Met het andere stokje, dat tussen de duim en wijs- en middelvinger wordt gehouden, wordt dan op het liggende stokje geslagen.<BR> <BR> Claves horen voornamelijk thuis in Latijns-Amerikaanse dansorkesten, maar komen ook in andere muziekstijlen voor. De ritmische stokken, meestal bespeeld door de vocalist van een ensemble, bepalen het ritme van een stuk. Er zijn een aantal stijlen waarin claves een belangrijke rol vervullen. Zo geven ze het ritme aan in de cuarteto, een stijl met daarnaast nog twee gitaren (of een gitaar en een tres, een van de gitaar afgeleid instrument) en maracas, schudinstrumenten. In de septeto de son van de jaren 1920, spelen gitaar, tres, trompet, maracas, claves, bongos en de marimbula (grote duimpiano) of botija (kruik). In de laat 18de en begin 19de eeuw begeleiden claves de 'estudiantina', een ensemble van een eerste en tweede zanger(es), die maracas en claves bespeelden. Hun repertoire bestond hoofdzakelijk uit de 'son' (Rodriguez, 1998:835).<BR> <BR> De claves zijn zoals gezegd, typisch Cubaans, maar het idee van dergelijke percussie-instrumenten lijkt te zijn beinvloed door de vroegste kolonisten tussen de 16e en 18e eeuw (Sweeney, 2001:5). Ook de Afrikaanse muziek die zijn intrede deed met de slavernij was van invloed. Veel van de Afrikaanse muziektradities konden bewaard blijven, omdat de kolonisatoren slaven toestond hun religie uit te oefenen, met behoud van het daarbij behorende drummen en dansen. In Havana, de belangrijkste doorvoerhaven van de transatlantische handel, ontmoetten al deze culturen elkaar en ontstond een nieuwe, hybride muziekstijl. <BR> Ook van invloed was het feit dat in Havana scheepsindustrie bestond, waarvoor hardhouten materialen nodig waren. Deze materialen bleken bij uitstek geschikt voor percussie-doeleinden. Met enkele wijzigingen werden zij tot claves.<BR> <BR> De clave is dus, evenals de Cubaanse muziek in zijn geheel, geen mengeling van bestaande instrumenten en stijlen, maar nieuw, en uniek Cubaans. En zeer populair in het westen, waar de alweer oude mannen van de Buena Vista Social Club legendarisch zijn.<BR> <BR> <BR>

Claves

Claves zijn twee cilindrische houten stokjes die als percussie-instrument zijn roots heeft in Cuba. <BR> <BR> <BR> Eén stokje ligt op de vingertoppen van een hand waarbij de vingers krom over de handpalm liggen. De handpalm fungeert dan als resonantieruimte. Met het andere stokje, dat tussen de duim en wijs- en middelvinger wordt gehouden, wordt dan op het liggende stokje geslagen.<BR> <BR> Claves horen voornamelijk thuis in Latijns-Amerikaanse dansorkesten, maar komen ook in andere muziekstijlen voor. De ritmische stokken, meestal bespeeld door de vocalist van een ensemble, bepalen het ritme van een stuk. Er zijn een aantal stijlen waarin claves een belangrijke rol vervullen. Zo geven ze het ritme aan in de cuarteto, een stijl met daarnaast nog twee gitaren (of een gitaar en een tres, een van de gitaar afgeleid instrument) en maracas, schudinstrumenten. In de septeto de son van de jaren 1920, spelen gitaar, tres, trompet, maracas, claves, bongos en de marimbula (grote duimpiano) of botija (kruik). In de laat 18de en begin 19de eeuw begeleiden claves de 'estudiantina', een ensemble van een eerste en tweede zanger(es), die maracas en claves bespeelden. Hun repertoire bestond hoofdzakelijk uit de 'son' (Rodriguez, 1998:835).<BR> <BR> De claves zijn zoals gezegd, typisch Cubaans, maar het idee van dergelijke percussie-instrumenten lijkt te zijn beinvloed door de vroegste kolonisten tussen de 16e en 18e eeuw (Sweeney, 2001:5). Ook de Afrikaanse muziek die zijn intrede deed met de slavernij was van invloed. Veel van de Afrikaanse muziektradities konden bewaard blijven, omdat de kolonisatoren slaven toestond hun religie uit te oefenen, met behoud van het daarbij behorende drummen en dansen. In Havana, de belangrijkste doorvoerhaven van de transatlantische handel, ontmoetten al deze culturen elkaar en ontstond een nieuwe, hybride muziekstijl. <BR> Ook van invloed was het feit dat in Havana scheepsindustrie bestond, waarvoor hardhouten materialen nodig waren. Deze materialen bleken bij uitstek geschikt voor percussie-doeleinden. Met enkele wijzigingen werden zij tot claves.<BR> <BR> De clave is dus, evenals de Cubaanse muziek in zijn geheel, geen mengeling van bestaande instrumenten en stijlen, maar nieuw, en uniek Cubaans. En zeer populair in het westen, waar de alweer oude mannen van de Buena Vista Social Club legendarisch zijn.<BR> <BR> <BR>