'Trade'

Het drieluik van de Singaporese kunstenaar Seah Kim Joo stelt de activiteiten van het Nederlandse handelshuis Hagemeyer, dat een vestiging in Singapore had, voor: handel, industrie en dienstverlening. Dit deel van het drieluik is getiteld ‘handel’. We zien hier kantoormedewerkers van verschillende etnische afkomsten, een verwijzing naar de multi-etnische samenleving van Singapore. De figuur vooraan met het witte pak is een Maleisiër, wat benadrukt wordt door de batikstof van zijn sarong. Een grote ronde klok op de achtergrond wijst op de 24/7 cyclus waar handel op draait. Rechts zien we goederen gelost worden bij een opslagplaats. Vooraan een vrachtwagen die de handelswaar transporteert.<BR> <BR> De activiteiten van Hagemeyer steunden op drie pilaren: handel d.w.z. im- en export van consumentenproducten variërend van cosmetica tot horloges; dienstverlening ofwel servicing en reparatie van de verhandelde producten. In de zestiger jaren werden de werkzaamheden uitgebreid met een derde poot industrie door de overname van productiebedrijven en fabrieken. In Singapore was HTC (Hagemeyer Trade Company) de importeur van elektrische producten van het zeer populaire Japanse merk National, nu Panasonic.<BR> <BR> Het oeuvre van Seah Kim Joo is grofweg in te delen in drie categorieën. De eerste groep, zijn batikschilderijen met thema’s uit het landleven, deed het goed bij expats en toeristen op zoek naar een souvenir. Met de verkoop van dit werk verdiende hij al snel erg goed. De tweede categorie, zijn vrije werk, is daarentegen vaak bijna abstract (Sheeks 1970). De derde categorie vormt zijn werk in opdracht. De werken in de collectie van het Tropenmuseum vallen in de laatste categorie en zijn in opdracht van de Singaporese vestiging van het Nederlandse handelshuis Hagemeyer gemaakt. Stilistisch is dit drieluik niet te vergelijken met de ‘souvenir’ schilderijen met onderwerpen uit het plattelandsleven van de kunstenaar. Seah is hier duidelijk op de hoogte van moderne westerse kunststromingen als abstract expressionisme en pop art. Hij zei over zijn werk: “Door vermenging van traditioneel oosters en modern westers ontstaat spannende kunst” (Seah Kim Joo 1990: voorwoord). We kunnen uit het bovenstaande concluderen dat Seah in zijn werken in opdracht de uiteindelijke regie heeft over compositie en stijl en dat de opdrachtgever hoogstwaarschijnlijk inspraak heeft gehad op de thema’s of, beter nog, dat er samenspraak over is geweest zoals wel gebruikelijk is bij opdrachten.<BR> <BR> Vervaardiging<BR> Gebatikte schildering op dun katoen. Achter glas in een geschilderde houten lijst. Seah Kim Joo heeft gemengde technieken gebruikt, naast batik heeft hij het doek ook beschilderd.

'Trade'

Het drieluik van de Singaporese kunstenaar Seah Kim Joo stelt de activiteiten van het Nederlandse handelshuis Hagemeyer, dat een vestiging in Singapore had, voor: handel, industrie en dienstverlening. Dit deel van het drieluik is getiteld ‘handel’. We zien hier kantoormedewerkers van verschillende etnische afkomsten, een verwijzing naar de multi-etnische samenleving van Singapore. De figuur vooraan met het witte pak is een Maleisiër, wat benadrukt wordt door de batikstof van zijn sarong. Een grote ronde klok op de achtergrond wijst op de 24/7 cyclus waar handel op draait. Rechts zien we goederen gelost worden bij een opslagplaats. Vooraan een vrachtwagen die de handelswaar transporteert.<BR> <BR> De activiteiten van Hagemeyer steunden op drie pilaren: handel d.w.z. im- en export van consumentenproducten variërend van cosmetica tot horloges; dienstverlening ofwel servicing en reparatie van de verhandelde producten. In de zestiger jaren werden de werkzaamheden uitgebreid met een derde poot industrie door de overname van productiebedrijven en fabrieken. In Singapore was HTC (Hagemeyer Trade Company) de importeur van elektrische producten van het zeer populaire Japanse merk National, nu Panasonic.<BR> <BR> Het oeuvre van Seah Kim Joo is grofweg in te delen in drie categorieën. De eerste groep, zijn batikschilderijen met thema’s uit het landleven, deed het goed bij expats en toeristen op zoek naar een souvenir. Met de verkoop van dit werk verdiende hij al snel erg goed. De tweede categorie, zijn vrije werk, is daarentegen vaak bijna abstract (Sheeks 1970). De derde categorie vormt zijn werk in opdracht. De werken in de collectie van het Tropenmuseum vallen in de laatste categorie en zijn in opdracht van de Singaporese vestiging van het Nederlandse handelshuis Hagemeyer gemaakt. Stilistisch is dit drieluik niet te vergelijken met de ‘souvenir’ schilderijen met onderwerpen uit het plattelandsleven van de kunstenaar. Seah is hier duidelijk op de hoogte van moderne westerse kunststromingen als abstract expressionisme en pop art. Hij zei over zijn werk: “Door vermenging van traditioneel oosters en modern westers ontstaat spannende kunst” (Seah Kim Joo 1990: voorwoord). We kunnen uit het bovenstaande concluderen dat Seah in zijn werken in opdracht de uiteindelijke regie heeft over compositie en stijl en dat de opdrachtgever hoogstwaarschijnlijk inspraak heeft gehad op de thema’s of, beter nog, dat er samenspraak over is geweest zoals wel gebruikelijk is bij opdrachten.<BR> <BR> Vervaardiging<BR> Gebatikte schildering op dun katoen. Achter glas in een geschilderde houten lijst. Seah Kim Joo heeft gemengde technieken gebruikt, naast batik heeft hij het doek ook beschilderd.