Portrait of an important Meccan merchant and his Circassian slave

Portret van een "voorname koopman uit Mekka (de gevolmachtigde van de groot-sharif van Mekka) met zijn Circassische slaaf".<BR> <BR> Naar een ideaal beeld. In Nederland bewerkte Snouck Hurgronje de glasplaten en afdrukken rigoureus om tot een zo contextloos mogelijke presentatie van de studioportretten te komen. Door het aanbrengen van een papieren sjabloon op de glasplaat werd bij het afdrukken de oorspronkelijke, afleidende achtergrond van de Mekkaanse studiofoto's weggewerkt. Door deze ingreep stonden de geportretteerden nu plat tegen een nieuwe, kale achtergrond. Na het afdrukken van het 'aangepaste' beeld werden de randen geaccentueerd om de ingreep te verdoezelen. Ter 'verbetering' van de afbeeldingen werden ook retouches aangebracht, vooral in de gezichten en de lichte delen. Door de beeldbewerking werd het oorspronkelijke karakter van de foto flink gewijzigd. De geportretteerde kwam los van zijn achtergrond te staan als ware het een met de klare lijn getekend stripfiguur. Het sjabloon-achtige karakter van de portretten sloot nauw aan bij de essentialistische opvattingen van Snouck Hurgronje. <BR> <BR> Wetenschappers gingen indertijd behoorlijk ver om de verschillen tussen de diverse rassen in kaart te brengen. Snouck Hurgronje's gedecontextualiseerde portretten in Bilderatlas zu Mekka werd beïnvloed door de antropometrische fotografie waar de verschillende beschavingsniveaus van volken werden gekoppeld aan specifieke raskenmerken. Volgens vaste richtlijnen werd de geportretteerde staand of zittend naast een meetlat als een levenloos studieobject en tegen een neutrale achtergrond van verschillende zijden gefotografeerd. Onder de gevoelige omstandigheden in Mekka had Snouck Hurgronje zich tevreden moeten stellen met het 'traditionele' studioportret. Er was geen sprake van geweest dat hij de hoogwaardigheidsbekleders, religieuze voormannen en pelgrims van divers pluimage had kunnen portretteren in hun natuurlijke omgeving of ontkleed voor een meetlat. Wellicht besloot Snouck Hurgronje bij gebrek aan 'werkelijke' context de artificiële context van de fotostudio te verwijderen. Deze onnatuurlijke en overdreven decoratieve omgeving deed niet ter zake. Door het weghalen van de overbodige context kon het westerse wetenschappelijke publiek zich beter concentreren op de verschillende Mekkaanse typen. <BR> <BR> Snouck Hurgronje's voorkeur voor de rationele, antropometrische beeldtaal sloot nauw aan op zijn eigen westerse superioriteitsdenken. De zakelijke foto's symboliseren de zelfingenomen, westerse denkwijze over de eigen beschaving in relatie tot anderen. Bijna alle individuele portretten in Bilderatlas zu Mekka zijn voorzien van een neutrale achtergrond. (Van der Wal, 2010)

Portrait of an important Meccan merchant and his Circassian slave

Portret van een "voorname koopman uit Mekka (de gevolmachtigde van de groot-sharif van Mekka) met zijn Circassische slaaf".<BR> <BR> Naar een ideaal beeld. In Nederland bewerkte Snouck Hurgronje de glasplaten en afdrukken rigoureus om tot een zo contextloos mogelijke presentatie van de studioportretten te komen. Door het aanbrengen van een papieren sjabloon op de glasplaat werd bij het afdrukken de oorspronkelijke, afleidende achtergrond van de Mekkaanse studiofoto's weggewerkt. Door deze ingreep stonden de geportretteerden nu plat tegen een nieuwe, kale achtergrond. Na het afdrukken van het 'aangepaste' beeld werden de randen geaccentueerd om de ingreep te verdoezelen. Ter 'verbetering' van de afbeeldingen werden ook retouches aangebracht, vooral in de gezichten en de lichte delen. Door de beeldbewerking werd het oorspronkelijke karakter van de foto flink gewijzigd. De geportretteerde kwam los van zijn achtergrond te staan als ware het een met de klare lijn getekend stripfiguur. Het sjabloon-achtige karakter van de portretten sloot nauw aan bij de essentialistische opvattingen van Snouck Hurgronje. <BR> <BR> Wetenschappers gingen indertijd behoorlijk ver om de verschillen tussen de diverse rassen in kaart te brengen. Snouck Hurgronje's gedecontextualiseerde portretten in Bilderatlas zu Mekka werd beïnvloed door de antropometrische fotografie waar de verschillende beschavingsniveaus van volken werden gekoppeld aan specifieke raskenmerken. Volgens vaste richtlijnen werd de geportretteerde staand of zittend naast een meetlat als een levenloos studieobject en tegen een neutrale achtergrond van verschillende zijden gefotografeerd. Onder de gevoelige omstandigheden in Mekka had Snouck Hurgronje zich tevreden moeten stellen met het 'traditionele' studioportret. Er was geen sprake van geweest dat hij de hoogwaardigheidsbekleders, religieuze voormannen en pelgrims van divers pluimage had kunnen portretteren in hun natuurlijke omgeving of ontkleed voor een meetlat. Wellicht besloot Snouck Hurgronje bij gebrek aan 'werkelijke' context de artificiële context van de fotostudio te verwijderen. Deze onnatuurlijke en overdreven decoratieve omgeving deed niet ter zake. Door het weghalen van de overbodige context kon het westerse wetenschappelijke publiek zich beter concentreren op de verschillende Mekkaanse typen. <BR> <BR> Snouck Hurgronje's voorkeur voor de rationele, antropometrische beeldtaal sloot nauw aan op zijn eigen westerse superioriteitsdenken. De zakelijke foto's symboliseren de zelfingenomen, westerse denkwijze over de eigen beschaving in relatie tot anderen. Bijna alle individuele portretten in Bilderatlas zu Mekka zijn voorzien van een neutrale achtergrond. (Van der Wal, 2010)