Houten masker 'Ali Nyanga Nhkadze' kostuum onderdeel

Masker met twee hoorns gemaakt van vermoedelijk mango-hout met veren en geitehuid voorstellende "Ali Nyanga Nhkadze =hij heeft de hoorns van Nkhadze" behorend bij een kostuum bestaande uit een broek (trousersi) en een hemd (shirti or 'chivalo') beide delen bestaan uit een bonte verzameling stroken textiel, als een soort lappenpop.<BR> Interessant is dat dit masker gebruikt kan worden voor drie verschillende geesten door het kostuum dan wel de hoorns te veranderen.<BR> Het masker zonder hoorns maar met pak wordt gedanst als "Gileya of Greya" symbool van moderniteit. Zonder hoorns maar met een ander pak van bladeren of rafels van zakken (arm en enkelbanden van hetzelfde materiaal) creeert de figuur van "Chabwera kumanda" een troostende figuur van de begraafplaats.<BR> In de huidige combinatie stelt het masker Ali Nyanga Nkhadze voor.<BR> De Nkhadze struik (soort euphorbia) wordt geplant rond de graven van de Chewa, en wordt daarmee een soort aanwijzing van de graven, maar vormt ook een soort barriere tussen de wereld van de doden en van de levenden. Zo geven ook de Nkhaze's hoorns aan dat iedereen die de regels overtreedt van 'ndulo' (letterlijk 'snijden'=iemands levensstroom) om de dood vraagt. Nkahze's hoorns zijn beschilderd in afwisselende gekleude banden, die de tegenstelling symboliseren van leven/dood, weten/niet weten, geheimen houden/delen.<BR> <BR> Masker in 2001gesneden door Dez Chitukula te Kanyere.

Houten masker 'Ali Nyanga Nhkadze' kostuum onderdeel

Masker met twee hoorns gemaakt van vermoedelijk mango-hout met veren en geitehuid voorstellende "Ali Nyanga Nhkadze =hij heeft de hoorns van Nkhadze" behorend bij een kostuum bestaande uit een broek (trousersi) en een hemd (shirti or 'chivalo') beide delen bestaan uit een bonte verzameling stroken textiel, als een soort lappenpop.<BR> Interessant is dat dit masker gebruikt kan worden voor drie verschillende geesten door het kostuum dan wel de hoorns te veranderen.<BR> Het masker zonder hoorns maar met pak wordt gedanst als "Gileya of Greya" symbool van moderniteit. Zonder hoorns maar met een ander pak van bladeren of rafels van zakken (arm en enkelbanden van hetzelfde materiaal) creeert de figuur van "Chabwera kumanda" een troostende figuur van de begraafplaats.<BR> In de huidige combinatie stelt het masker Ali Nyanga Nkhadze voor.<BR> De Nkhadze struik (soort euphorbia) wordt geplant rond de graven van de Chewa, en wordt daarmee een soort aanwijzing van de graven, maar vormt ook een soort barriere tussen de wereld van de doden en van de levenden. Zo geven ook de Nkhaze's hoorns aan dat iedereen die de regels overtreedt van 'ndulo' (letterlijk 'snijden'=iemands levensstroom) om de dood vraagt. Nkahze's hoorns zijn beschilderd in afwisselende gekleude banden, die de tegenstelling symboliseren van leven/dood, weten/niet weten, geheimen houden/delen.<BR> <BR> Masker in 2001gesneden door Dez Chitukula te Kanyere.