Schildering in collagetechniek van de godin Sarasvati

Sarasvati is de godin van kennis, onderwijs, schone kunsten en <BR> wetenschappen. Zij wordt veel vereerd op scholen en bibliotheken. In haar handen houdt zij meestal een boek, en een luit met kalebas klankkast (vina). Haar rijdier is een witte gans of een pauw.<BR> <BR> Devi is de verzamelnaam voor alle grote godinnen binnen het hindoeïsme. Haar eigenschappen zijn talrijk, haar namen talloos. Zij varieert van mild tot monsterlijk, van moeder tot loeder, van Uma tot Durga en van Annapurna tot Kali.<BR> <BR> Elke hindoegodin is een vorm van Devi. Als echtgenote van Shiva heet zij Parvati of Uma; als vrouw van Vishnu heet zij Lakshmi en Sarasvati als partner van Brahma. In het lokale volksgeloof komt De Godin meestal voor als ongetrouwde en onafhankelijke godin met veel macht. Ook wordt zij Shakti genoemd: de vrouwelijke kracht en sturende energie zonder welke er geen leven is. <BR> <BR> Goddess<BR> <BR> Devi is the collective name of all the major Hindu goddesses. Her characteristics are countless, and her names are infinite. She can be mild or monstrous, caring or cruel, Uma or Durga, Annapurna or Kali.<BR> <BR> Each Hindu goddess is a manifestation of Devi. As the wife of Shiva she is Parvati or Uma; as Vishnu’s wife she is Lakshmi, while Brahma’s partner is called Sarasvati. In local folk beliefs, the goddess is generally a powerful unmarried, independent deity. She is often called Shakti: the female power and driving force without which life cannot exist. <BR> <BR> <BR> De achtergrond is geschilderd in de landschapsstijl die kenmerkend is voor decorschilders uit Nathadvara, Rajasthan. De schilders vervaardigden naast de voor Nathadvara typerende pichavai's ook achtergronddoeken voor toneelvoorstellingen.<BR> In de jaren 1920 en 1930 is er een tijd sprake geweest van het mengen van twee media: de oude en bekende schildertechniek met de nieuwe druktechnieken van kleurenlitho's. Uit kleurenprenten werden figuren geknipt die geplakt werden op een geschilderde achtergrond. Dit collagewerk wordt 'lijstenmakersprent' genoemd omdat encadreurs met de hier beschreven techniek gingen experimenteren.<BR>

Schildering in collagetechniek van de godin Sarasvati

Sarasvati is de godin van kennis, onderwijs, schone kunsten en <BR> wetenschappen. Zij wordt veel vereerd op scholen en bibliotheken. In haar handen houdt zij meestal een boek, en een luit met kalebas klankkast (vina). Haar rijdier is een witte gans of een pauw.<BR> <BR> Devi is de verzamelnaam voor alle grote godinnen binnen het hindoeïsme. Haar eigenschappen zijn talrijk, haar namen talloos. Zij varieert van mild tot monsterlijk, van moeder tot loeder, van Uma tot Durga en van Annapurna tot Kali.<BR> <BR> Elke hindoegodin is een vorm van Devi. Als echtgenote van Shiva heet zij Parvati of Uma; als vrouw van Vishnu heet zij Lakshmi en Sarasvati als partner van Brahma. In het lokale volksgeloof komt De Godin meestal voor als ongetrouwde en onafhankelijke godin met veel macht. Ook wordt zij Shakti genoemd: de vrouwelijke kracht en sturende energie zonder welke er geen leven is. <BR> <BR> Goddess<BR> <BR> Devi is the collective name of all the major Hindu goddesses. Her characteristics are countless, and her names are infinite. She can be mild or monstrous, caring or cruel, Uma or Durga, Annapurna or Kali.<BR> <BR> Each Hindu goddess is a manifestation of Devi. As the wife of Shiva she is Parvati or Uma; as Vishnu’s wife she is Lakshmi, while Brahma’s partner is called Sarasvati. In local folk beliefs, the goddess is generally a powerful unmarried, independent deity. She is often called Shakti: the female power and driving force without which life cannot exist. <BR> <BR> <BR> De achtergrond is geschilderd in de landschapsstijl die kenmerkend is voor decorschilders uit Nathadvara, Rajasthan. De schilders vervaardigden naast de voor Nathadvara typerende pichavai's ook achtergronddoeken voor toneelvoorstellingen.<BR> In de jaren 1920 en 1930 is er een tijd sprake geweest van het mengen van twee media: de oude en bekende schildertechniek met de nieuwe druktechnieken van kleurenlitho's. Uit kleurenprenten werden figuren geknipt die geplakt werden op een geschilderde achtergrond. Dit collagewerk wordt 'lijstenmakersprent' genoemd omdat encadreurs met de hier beschreven techniek gingen experimenteren.<BR>