Houten speelbord van een mancala spel, met bijbehorende stop en speelzaden

Houten mancala speelbord op een houten voet. Het bestaat uit een dubbele rij van zes kuiltjes en aan weerszijden twee extra kuiltjes. Er horen 48 speelzaden bij.<BR> <BR> Mancala is de verzamelnaam voor een bordspel dat is verspreid over grote delen van Afrika, Azië en Amerika. De vorm van de borden, de spelregels en het gebruik van mancala verschillen per gebied. De varianten van het spel zijn onder diverse namen bekend, zoals wari, bao, dakon en owela. De spelregels, het gebruik van het spel en ook de vorm van de borden veranderen per gebied.<BR> <BR> Mancala wordt gespeeld op een bord van twee of vier rijen met kuiltjes en een groot aantal zaden, schelpen of steentjes. Het doel van het spel is om de meeste zaadjes te bemachtigen. De regels van het spel variëren per regio en zijn soms over grote afstanden verspreid. De regels van het spel bepalen ook het gebruik. Sommige varianten dienen vooral als tijdverdrijf terwijl andere worden gebruikt in kampioenschappen van mancala grootmeesters. Zowel mannen, vrouwen als kinderen spelen mancala, met twee maar soms ook met drie spelers of in teamverband.<BR> <BR> Sinds het begin van de vorige eeuw hebben onderzoekers zich verbaasd over de grote verspreiding van mancala spelen. Verspreiding heeft ondermeer plaatsgevonden via de slavenhandel (van Afrika naar Amerika en de Cariben), via handel en migratie. In veel gevallen is echter onduidelijk of en hoe verspreiding heeft plaatsgevonden. Ondanks de uiterlijke overeenkomsten van borden in Azië, Afrika en Amerika zijn de regels zeer verschillend en kan men zich afvragen of er wel sprake is van één soort spelen.<BR> <BR> Dit speelbord wordt gebruikt voor een mancala variant met de naam oware. Een Ashanti legende vertelt dat een spelletje oware tussen een man en een vrouw ooit zo lang duurde, dat ze besloten te trouwen om bij elkaar te kunnen blijven om het spel uit te spelen. Vandaar de naam oware, wat letterlijk 'hij/zij trouwt' betekent. <BR> Doel van het spel is door met zaden de de kuiltjes in het bord rond te lopen zoveel mogelijk zaden te winnen. Het vereist grote concentratie, strategische denkvaardigheid en speelervaring. Het is een spel dat door vrouwen, mannen en kinderen gespeeld wordt. Het schijnt ook een spel te zijn dat bij koningen erg geliefd is door de wijsheid die het vereist. Daarom, zo vertelde een begrafenisonderneemster in Kumasi, wordt vaak een owarespel naast het bed waarin een overleden koning ligt opgebaard neergezet.<BR> Er doet ook een verhaal de ronde over koningen die een oorlog niet op het slagveld uitvochten, maar op het speelbord.<BR> <BR> uit www.svn.net de spelregels:<BR> The object of the game is to capture more pieces than your opponent. The board consists of two rows of six cells, holes or cups. Each player owns a row, there are two extra cells, not part of the board proper, for holding each player's captives. The pieces are all alike. They are sometimes referred to as stones, pebbles or seds. There are 48 in all. At the start of the game these 48 pieces are distributed evenly in the 12 cells - 4 to a cell.<BR> To make a move a player picks up all the pieces in a cell in his own row and moving counter clockwise around the board, from his own row to the opponent's and back again to his own, deposits them, one at a time, in each cell that he passes over, without skipping, until the pieces are used up. If the number of pieces is large enough, the move may come back to the square which originated the move. In that case that sqauare is bypassed, no piece being placed in it, and the seeding continues in the next cell.<BR> The players alternate turns playing and must make a move on each turn.<BR> A capture occurs when the last piece of a move is deposited in a cell on the opponent's side and the numer of pieces, after the drop, is either two or three. If the cell before the last was also raised to two or three, then those pieces are captured, and so on for each previous cup as long as the row is still the opponent's and no cell with a count other than two or three intervenes.<BR> The game ends when a player, on his turn, finds he has no pieces to move - all of his cells are empty. For scoring purposes, the pieces remaining on the oard are added to the victor's captives. The player with the majority of captives is the winner. As unusual move rule arises when one side has no pieces remaining. If the player on move sees his opponent has no pieces and he can make a move that will leave pieces in one or more of the opponent's cells, then he must, by rule, make such a move. If no such move is available, then the game is over - or will be when it is the opponent's turn, according to the previous paragraph.<BR> When there are few remaining pieces in play, it may be there can be no further capturing, the pieces just bootlessly chasing each other around the board. In this case the players agree to terminate and the score consists of those captives already held plus the pieces in each player's cells.<BR> Those are all the rules.<BR>

Houten speelbord van een mancala spel, met bijbehorende stop en speelzaden

Houten mancala speelbord op een houten voet. Het bestaat uit een dubbele rij van zes kuiltjes en aan weerszijden twee extra kuiltjes. Er horen 48 speelzaden bij.<BR> <BR> Mancala is de verzamelnaam voor een bordspel dat is verspreid over grote delen van Afrika, Azië en Amerika. De vorm van de borden, de spelregels en het gebruik van mancala verschillen per gebied. De varianten van het spel zijn onder diverse namen bekend, zoals wari, bao, dakon en owela. De spelregels, het gebruik van het spel en ook de vorm van de borden veranderen per gebied.<BR> <BR> Mancala wordt gespeeld op een bord van twee of vier rijen met kuiltjes en een groot aantal zaden, schelpen of steentjes. Het doel van het spel is om de meeste zaadjes te bemachtigen. De regels van het spel variëren per regio en zijn soms over grote afstanden verspreid. De regels van het spel bepalen ook het gebruik. Sommige varianten dienen vooral als tijdverdrijf terwijl andere worden gebruikt in kampioenschappen van mancala grootmeesters. Zowel mannen, vrouwen als kinderen spelen mancala, met twee maar soms ook met drie spelers of in teamverband.<BR> <BR> Sinds het begin van de vorige eeuw hebben onderzoekers zich verbaasd over de grote verspreiding van mancala spelen. Verspreiding heeft ondermeer plaatsgevonden via de slavenhandel (van Afrika naar Amerika en de Cariben), via handel en migratie. In veel gevallen is echter onduidelijk of en hoe verspreiding heeft plaatsgevonden. Ondanks de uiterlijke overeenkomsten van borden in Azië, Afrika en Amerika zijn de regels zeer verschillend en kan men zich afvragen of er wel sprake is van één soort spelen.<BR> <BR> Dit speelbord wordt gebruikt voor een mancala variant met de naam oware. Een Ashanti legende vertelt dat een spelletje oware tussen een man en een vrouw ooit zo lang duurde, dat ze besloten te trouwen om bij elkaar te kunnen blijven om het spel uit te spelen. Vandaar de naam oware, wat letterlijk 'hij/zij trouwt' betekent. <BR> Doel van het spel is door met zaden de de kuiltjes in het bord rond te lopen zoveel mogelijk zaden te winnen. Het vereist grote concentratie, strategische denkvaardigheid en speelervaring. Het is een spel dat door vrouwen, mannen en kinderen gespeeld wordt. Het schijnt ook een spel te zijn dat bij koningen erg geliefd is door de wijsheid die het vereist. Daarom, zo vertelde een begrafenisonderneemster in Kumasi, wordt vaak een owarespel naast het bed waarin een overleden koning ligt opgebaard neergezet.<BR> Er doet ook een verhaal de ronde over koningen die een oorlog niet op het slagveld uitvochten, maar op het speelbord.<BR> <BR> uit www.svn.net de spelregels:<BR> The object of the game is to capture more pieces than your opponent. The board consists of two rows of six cells, holes or cups. Each player owns a row, there are two extra cells, not part of the board proper, for holding each player's captives. The pieces are all alike. They are sometimes referred to as stones, pebbles or seds. There are 48 in all. At the start of the game these 48 pieces are distributed evenly in the 12 cells - 4 to a cell.<BR> To make a move a player picks up all the pieces in a cell in his own row and moving counter clockwise around the board, from his own row to the opponent's and back again to his own, deposits them, one at a time, in each cell that he passes over, without skipping, until the pieces are used up. If the number of pieces is large enough, the move may come back to the square which originated the move. In that case that sqauare is bypassed, no piece being placed in it, and the seeding continues in the next cell.<BR> The players alternate turns playing and must make a move on each turn.<BR> A capture occurs when the last piece of a move is deposited in a cell on the opponent's side and the numer of pieces, after the drop, is either two or three. If the cell before the last was also raised to two or three, then those pieces are captured, and so on for each previous cup as long as the row is still the opponent's and no cell with a count other than two or three intervenes.<BR> The game ends when a player, on his turn, finds he has no pieces to move - all of his cells are empty. For scoring purposes, the pieces remaining on the oard are added to the victor's captives. The player with the majority of captives is the winner. As unusual move rule arises when one side has no pieces remaining. If the player on move sees his opponent has no pieces and he can make a move that will leave pieces in one or more of the opponent's cells, then he must, by rule, make such a move. If no such move is available, then the game is over - or will be when it is the opponent's turn, according to the previous paragraph.<BR> When there are few remaining pieces in play, it may be there can be no further capturing, the pieces just bootlessly chasing each other around the board. In this case the players agree to terminate and the score consists of those captives already held plus the pieces in each player's cells.<BR> Those are all the rules.<BR>