Achterglasschildering met een voorstelling van de veldslag bij Badr

Achterglasschildering met een voorstelling van de slag bij Badr. Dit was de eerste grote veldslag tussen de moslims en de niet-islamitische inwoners van Mekka in maart 624 AD (het tweede jaar van de islamitische jaartelling). De strijd, die werd uitgevochten bij de stad Badr Hunayn, werd door de moslims gewonnen, volgens overlevering omdat zij hulp kregen van een engelenleger.<BR> <BR> Op het schilderij komen de moslims, gekleed in turkooise tunieken, van rechts en hun tegenstanders, gekleed in grijze malienkolders, van links. De beide partijen dragen een banier, die van moslims heeft een ster en halve maan, die van de ongelovigen een doodshoofd. De strijd speelt zich af in een woestijnvlakte. In de lucht bieden engelen steun en bescherming aan de moslimstrijders. Een vogel strooit keien naar beneden om hun tegenstanders te raken. Opvallend is de beeltenis van de profeet Mohammed, die is gezeten op zijn mythische rijdier Buraq. Mohammeds gezicht is onherkenbaar gemaakt door een lichtbundel die van boven invalt. De aanvoerder van het moslimleger (Ali?), de centrale figuur op het witte paard, gebruikt als wapen Dhu'l Faqar, het legendarische tweepuntige zwaard dat door de Profeet werd buitgemaakt tijdens de slag bij Badr.<BR> <BR> Vervaardiging<BR> Achterglasschilderingen worden gewoonlijk gemaakt op glas van 2-3 mm dik. Eerst worden de contouren van de afbeelding en tekst met zwarte verf of inkt op de glasplaat geschilderd. Daarna wordt de schildering met diverse kleuren verf ingekleurd. Retouchering of wijziging van de geschilderde afbeelding is achteraf niet mogelijk. Het signeren van de schildering gebeurt in spiegelbeeld. Wanneer de verf droog is wordt de achterkant van de schildering met lichte verf bewerkt zodat de schildering geen licht meer doorlaat. Tenslotte is achter de glasplaat een stuk karton bevestigd om de schildering tegen krassen te beschermen. Het karton is met dik afplakband bevestigd.

Achterglasschildering met een voorstelling van de veldslag bij Badr

Achterglasschildering met een voorstelling van de slag bij Badr. Dit was de eerste grote veldslag tussen de moslims en de niet-islamitische inwoners van Mekka in maart 624 AD (het tweede jaar van de islamitische jaartelling). De strijd, die werd uitgevochten bij de stad Badr Hunayn, werd door de moslims gewonnen, volgens overlevering omdat zij hulp kregen van een engelenleger.<BR> <BR> Op het schilderij komen de moslims, gekleed in turkooise tunieken, van rechts en hun tegenstanders, gekleed in grijze malienkolders, van links. De beide partijen dragen een banier, die van moslims heeft een ster en halve maan, die van de ongelovigen een doodshoofd. De strijd speelt zich af in een woestijnvlakte. In de lucht bieden engelen steun en bescherming aan de moslimstrijders. Een vogel strooit keien naar beneden om hun tegenstanders te raken. Opvallend is de beeltenis van de profeet Mohammed, die is gezeten op zijn mythische rijdier Buraq. Mohammeds gezicht is onherkenbaar gemaakt door een lichtbundel die van boven invalt. De aanvoerder van het moslimleger (Ali?), de centrale figuur op het witte paard, gebruikt als wapen Dhu'l Faqar, het legendarische tweepuntige zwaard dat door de Profeet werd buitgemaakt tijdens de slag bij Badr.<BR> <BR> Vervaardiging<BR> Achterglasschilderingen worden gewoonlijk gemaakt op glas van 2-3 mm dik. Eerst worden de contouren van de afbeelding en tekst met zwarte verf of inkt op de glasplaat geschilderd. Daarna wordt de schildering met diverse kleuren verf ingekleurd. Retouchering of wijziging van de geschilderde afbeelding is achteraf niet mogelijk. Het signeren van de schildering gebeurt in spiegelbeeld. Wanneer de verf droog is wordt de achterkant van de schildering met lichte verf bewerkt zodat de schildering geen licht meer doorlaat. Tenslotte is achter de glasplaat een stuk karton bevestigd om de schildering tegen krassen te beschermen. Het karton is met dik afplakband bevestigd.