Aardewerken bord met de naam van kalief Uthman in kalligrafie

Bord in neo-Osmaanse stijl, ontworpen en gemaakt door Sitki Olçar. Het ontwerp toont in donkerblauw Arabisch schrift de naam van kalief Uthman tegen een turkooizen achtergrond. Uthman (Osman) is de derde van de vier zg. rechtgeleide kaliefen die de profeet Mohammed opvolgden na zijn dood. Uthmans kalifaat duurde van 644 tot zijn dood in 656 na Chr. In de donkerblauwe rand van het bord heeft Olçar 33 witte halve manen geschilderd. Het getal 33 symboliseert de 99 namen van God. Door de naam van de kalief met de namen van Allah (esma-ul husna) te omringen wordt de alomvattendheid van God gerepresenteerd, aldus Olçar.<BR> <BR> De kalligrafie is ontworpen door Mustafa Halim Özyazici (1898-1964). Kalligrafie en het vervaardigen van keramiek zijn twee verschillende ambachten en Turkse keramiekmakers maken vaak gebruik van ontwerpen van bekende kalligrafen, omdat ze zelf dit ambacht niet beheersen. Sitki Olçar werkt in de Kütahya stijl.<BR> <BR> <BR> <BR> Vervaardiging<BR> Het bord is vervaardigd van een mengsel van wit kaolien, quartz, kalk, klei en zand. Het bord is gevormd op een pottenbakkersschijf met behulp van pleistermal die gemaakt is van pleister. Zo krijgt men borden van gelijke afmeting. Daarna wordt het bord gedroogd, met zand bestrooid, gewassen en bekleed met een witte laag van kleisuspensie ('astar'). Na een paar dagen drogen is het klaar voor het eerste bakken in een potterbakkersoven. De temperatuur wordt verhoogd van 100 graden naar ong. 900 graden. Na drie dagen afkoelen wordt het bord uit de oven gehaald. De motieven op tegels en borden worden van een stencil gekopieerd (andere niet platte vormen worden met de hand getekend). De stencil is een stuk papier met een motief erop dat er met een naald ingeponst is. De stencil wordt in het midden van het bord geplaatst en er wordt met houtskool geschuurd langs het bord. Als de stencil weg wordt gehaald blijft het motief op het bord achter. Daarna wordt het motief in zwart met een borstel overgenomen en vervolgens beschilderd in verschillende kleuren. Het bord wordt ondergedompeld in een vat met glazuur en wordt tenslotte voor een tweede en laatste keer gebakken.<BR> <BR> In grote keramiekateliers die voor de markt in grote hoeveelheid produceren is er vaak een taakverdeling naar sekse. Het vormen, bakken en glazuren van de keramiek wordt vaak door mannen gedaan. Het beschilderen is vrouwenwerk. De meester (en vaak eigenaar) van de atelier geeft dan leiding aan het vervaardigingsproces. Dit bord is echter door Sitki Olçar zelf beschilderd.

Aardewerken bord met de naam van kalief Uthman in kalligrafie

Bord in neo-Osmaanse stijl, ontworpen en gemaakt door Sitki Olçar. Het ontwerp toont in donkerblauw Arabisch schrift de naam van kalief Uthman tegen een turkooizen achtergrond. Uthman (Osman) is de derde van de vier zg. rechtgeleide kaliefen die de profeet Mohammed opvolgden na zijn dood. Uthmans kalifaat duurde van 644 tot zijn dood in 656 na Chr. In de donkerblauwe rand van het bord heeft Olçar 33 witte halve manen geschilderd. Het getal 33 symboliseert de 99 namen van God. Door de naam van de kalief met de namen van Allah (esma-ul husna) te omringen wordt de alomvattendheid van God gerepresenteerd, aldus Olçar.<BR> <BR> De kalligrafie is ontworpen door Mustafa Halim Özyazici (1898-1964). Kalligrafie en het vervaardigen van keramiek zijn twee verschillende ambachten en Turkse keramiekmakers maken vaak gebruik van ontwerpen van bekende kalligrafen, omdat ze zelf dit ambacht niet beheersen. Sitki Olçar werkt in de Kütahya stijl.<BR> <BR> <BR> <BR> Vervaardiging<BR> Het bord is vervaardigd van een mengsel van wit kaolien, quartz, kalk, klei en zand. Het bord is gevormd op een pottenbakkersschijf met behulp van pleistermal die gemaakt is van pleister. Zo krijgt men borden van gelijke afmeting. Daarna wordt het bord gedroogd, met zand bestrooid, gewassen en bekleed met een witte laag van kleisuspensie ('astar'). Na een paar dagen drogen is het klaar voor het eerste bakken in een potterbakkersoven. De temperatuur wordt verhoogd van 100 graden naar ong. 900 graden. Na drie dagen afkoelen wordt het bord uit de oven gehaald. De motieven op tegels en borden worden van een stencil gekopieerd (andere niet platte vormen worden met de hand getekend). De stencil is een stuk papier met een motief erop dat er met een naald ingeponst is. De stencil wordt in het midden van het bord geplaatst en er wordt met houtskool geschuurd langs het bord. Als de stencil weg wordt gehaald blijft het motief op het bord achter. Daarna wordt het motief in zwart met een borstel overgenomen en vervolgens beschilderd in verschillende kleuren. Het bord wordt ondergedompeld in een vat met glazuur en wordt tenslotte voor een tweede en laatste keer gebakken.<BR> <BR> In grote keramiekateliers die voor de markt in grote hoeveelheid produceren is er vaak een taakverdeling naar sekse. Het vormen, bakken en glazuren van de keramiek wordt vaak door mannen gedaan. Het beschilderen is vrouwenwerk. De meester (en vaak eigenaar) van de atelier geeft dan leiding aan het vervaardigingsproces. Dit bord is echter door Sitki Olçar zelf beschilderd.