Carpet 'Sun Lady'

Wollen geknoopt wandtapijt getiteld 'zonnevrouw' (khorshid khanom of khanom korshid, beide varianten zijn mogelijk), ontworpen en gemaakt door de Iraanse tapijtontwerper Rassam Arabzadeh (1914-1995). Het is een moderne compositie gebaseerd op klassieke Iraanse motieven: de zon, de maan, de cipres en geometrische motieven. De zon, de maan en daaronder de cipressen in verschillende tinten stellen de cyclus van de dag voor. De cyclus van de dag, met een begin en een einde, is als de cyclus van het leven zelf waarin volgens Arabzadeh de vriendschap centraal staat. Dit wordt uitgebeeld door de duiven. Het tapijt bevat 56.500 knopen. Het tapijt zelf is niet gedateerd, maar op het bijbehorende ontwerp wordt het jaartal 1374 (Perzische jaartelling) genoemd, dit komt overeen met het jaar 1995/1996 A.D.<BR> <BR> De zonnevrouw is een motief dat in de 19e eeuw populair werd in Iran. In de eeuwen daarvoor beeldde de zon met menselijk gezicht altijd een man uit en was –vaak in combinatie met een leeuw afgebeeld- een symbool van militaire en politieke (staats)macht. In de 19e eeuw trad er een verandering op; de zon kreeg een vrouwelijk gezicht en werd geassocieerd met vrouwelijke schoonheid, lust en erotiek (Najbadi 2005: 79-96). Ook in Arabzadehs voorstelling van de zonnevrouw zijn de schoonheidsidealen van de Qajar-periode (19e eeuw) te zien: dikke doorlopende wenkbrauwen en amandelvormige ogen.<BR> <BR> Rassam Arabzadeh was een vernieuwer in de tapijtkunst. Zijn wandtapijten zijn geknoopte schilderijen. Na zijn dood in ca. 1995 schonk de Iraanse overheid de bevolking een museum om het vernieuwende werk permanent tentoon te stellen. De meest uiteenlopende onderwerpen hebben deze ontwerper geïnspireerd; van Japanse schilderkunst tot Picasso, maar zijn voornaamste inspiratie haalde hij uit de Perzische dichtkunst.<BR> <BR> <BR>

Carpet 'Sun Lady'

Wollen geknoopt wandtapijt getiteld 'zonnevrouw' (khorshid khanom of khanom korshid, beide varianten zijn mogelijk), ontworpen en gemaakt door de Iraanse tapijtontwerper Rassam Arabzadeh (1914-1995). Het is een moderne compositie gebaseerd op klassieke Iraanse motieven: de zon, de maan, de cipres en geometrische motieven. De zon, de maan en daaronder de cipressen in verschillende tinten stellen de cyclus van de dag voor. De cyclus van de dag, met een begin en een einde, is als de cyclus van het leven zelf waarin volgens Arabzadeh de vriendschap centraal staat. Dit wordt uitgebeeld door de duiven. Het tapijt bevat 56.500 knopen. Het tapijt zelf is niet gedateerd, maar op het bijbehorende ontwerp wordt het jaartal 1374 (Perzische jaartelling) genoemd, dit komt overeen met het jaar 1995/1996 A.D.<BR> <BR> De zonnevrouw is een motief dat in de 19e eeuw populair werd in Iran. In de eeuwen daarvoor beeldde de zon met menselijk gezicht altijd een man uit en was –vaak in combinatie met een leeuw afgebeeld- een symbool van militaire en politieke (staats)macht. In de 19e eeuw trad er een verandering op; de zon kreeg een vrouwelijk gezicht en werd geassocieerd met vrouwelijke schoonheid, lust en erotiek (Najbadi 2005: 79-96). Ook in Arabzadehs voorstelling van de zonnevrouw zijn de schoonheidsidealen van de Qajar-periode (19e eeuw) te zien: dikke doorlopende wenkbrauwen en amandelvormige ogen.<BR> <BR> Rassam Arabzadeh was een vernieuwer in de tapijtkunst. Zijn wandtapijten zijn geknoopte schilderijen. Na zijn dood in ca. 1995 schonk de Iraanse overheid de bevolking een museum om het vernieuwende werk permanent tentoon te stellen. De meest uiteenlopende onderwerpen hebben deze ontwerper geïnspireerd; van Japanse schilderkunst tot Picasso, maar zijn voornaamste inspiratie haalde hij uit de Perzische dichtkunst.<BR> <BR> <BR>