A dema performer during a ceremony on the beach

<P><STRONG>Dema’s</STRONG><BR>Bij <EM>dema</EM>-ceremonies spelen de Marind de tijd na van de eerste oerwezens. In de denkbeelden van de Marind heeft elk wezen een oervorm. <EM>Dema’s</EM> zijn de verste voorouders van de mensheid. Bij een <EM>dema-</EM>ceremonie verbeelden mannen de oerwezens. De kostuums met attributen laten zien welk oerwezen. De man op deze foto heeft kostuum met veren. Hij verbeeldt een paradijsvogel, het oerwezen van zijn clan.</P> <P><STRONG>Marind <BR></STRONG>De foto is gemaakt in de omgeving van Merauke, in het deel van Nieuw-Guinea dat toen deel uitmaakte van Nederlands-Indië. De Papoea’s die daar aan de zuidkust van het eiland woonden, de Marind, waren koppensnellers. In 1902 vestigden Nederlanders er een bestuurspost. Vanaf 1905 waren de Missionarissen van het Heilig Hart er actief, en van 1916 tot 1919 verrichtte cultureel antropoloog Paul Wirz, de maker van deze foto, veldwerk onder de Marind. De Marind zijn ook bekend onder de naam Marind-anim. Anim betekent mens.</P> <P><STRONG>Wirz </STRONG><BR>Wirz gebruikte fotografie om de cultuur van de Marind, die na aanraking met Europeanen dreigde te verdwijnen, te documenteren. Hij publiceerde de foto’s jaren later in het boek Die Marind-Anim von Holländisch Süd-Neu-Guinea (1922-1925). Hij constateerde de moeilijkheden die de katholieke missionarissen hadden met de levenswijze van de Marind. Ze verwierpen de seksuele moraal van de Marind, maar zagen ook dat deze oorzaak was voor epidemieën van geslachtsziekten. De missionarissen en het Nederlands koloniaal bestuur besloten om redenen van moraal en gezondheid de cultuur van de Marind aan te passen aan de katholieke moraal. Toen Wirz in 1922 nogmaals het gebied rondom Merauke bezocht was hij zeer kritisch over die veranderingen die hij zag. <BR></P>

A dema performer during a ceremony on the beach

<P><STRONG>Dema’s</STRONG><BR>Bij <EM>dema</EM>-ceremonies spelen de Marind de tijd na van de eerste oerwezens. In de denkbeelden van de Marind heeft elk wezen een oervorm. <EM>Dema’s</EM> zijn de verste voorouders van de mensheid. Bij een <EM>dema-</EM>ceremonie verbeelden mannen de oerwezens. De kostuums met attributen laten zien welk oerwezen. De man op deze foto heeft kostuum met veren. Hij verbeeldt een paradijsvogel, het oerwezen van zijn clan.</P> <P><STRONG>Marind <BR></STRONG>De foto is gemaakt in de omgeving van Merauke, in het deel van Nieuw-Guinea dat toen deel uitmaakte van Nederlands-Indië. De Papoea’s die daar aan de zuidkust van het eiland woonden, de Marind, waren koppensnellers. In 1902 vestigden Nederlanders er een bestuurspost. Vanaf 1905 waren de Missionarissen van het Heilig Hart er actief, en van 1916 tot 1919 verrichtte cultureel antropoloog Paul Wirz, de maker van deze foto, veldwerk onder de Marind. De Marind zijn ook bekend onder de naam Marind-anim. Anim betekent mens.</P> <P><STRONG>Wirz </STRONG><BR>Wirz gebruikte fotografie om de cultuur van de Marind, die na aanraking met Europeanen dreigde te verdwijnen, te documenteren. Hij publiceerde de foto’s jaren later in het boek Die Marind-Anim von Holländisch Süd-Neu-Guinea (1922-1925). Hij constateerde de moeilijkheden die de katholieke missionarissen hadden met de levenswijze van de Marind. Ze verwierpen de seksuele moraal van de Marind, maar zagen ook dat deze oorzaak was voor epidemieën van geslachtsziekten. De missionarissen en het Nederlands koloniaal bestuur besloten om redenen van moraal en gezondheid de cultuur van de Marind aan te passen aan de katholieke moraal. Toen Wirz in 1922 nogmaals het gebied rondom Merauke bezocht was hij zeer kritisch over die veranderingen die hij zag. <BR></P>