Het vliegtuig waarmee Tshombe vanuit Spanje naar Zaïre wilde vliegen wordt gekaapt en landt in Algiers.

Het vliegtuig, waarmee Tshombe vanuit Spanje was vertrokken richting Zaïre, werd gekaapt door een Franse geheimagent en landde in Algiers. Tshombe, die op 6 maart 1967 in Kinshasa bij verstek ter dood was veroordeeld, werd gearresteerd. Ondanks het feit, dat Mobutu's verzoek tot uitlevering werd ingewilligd door de Algerijnse Hoge Raad, bleef Tshombe onder huisarrest in Algerije tot aan zijn plotselinge dood op 29 juni 1969. Na grondig onderzoek bleek dat hij gestorven was aan een hartaanval. Zijn lijk werd overgebracht naar Brussel, waar hij op 5 juli 1969 werd begraven (Fabian 1996: 164-165).<BR> <BR> Vervaardiging<BR> De schilder Tshibumba, die nooit een kunstopleiding heeft gevolgd, gebruikte als basis witte latexverf, waarop hij met potlood een ruwe schets maakte; voor de verdere beschildering en afwerking - beginnend in een bovenhoek - met acrylverf gebruikte hij een goedkoop penseel.<BR> De kleur van de verf was afhankelijk van het aanbod en voorraad; dit was volgens de schilder zelf een kwestie van artistieke vrijheid (Fabian 1996: 242-243).

Het vliegtuig waarmee Tshombe vanuit Spanje naar Zaïre wilde vliegen wordt gekaapt en landt in Algiers.

Het vliegtuig, waarmee Tshombe vanuit Spanje was vertrokken richting Zaïre, werd gekaapt door een Franse geheimagent en landde in Algiers. Tshombe, die op 6 maart 1967 in Kinshasa bij verstek ter dood was veroordeeld, werd gearresteerd. Ondanks het feit, dat Mobutu's verzoek tot uitlevering werd ingewilligd door de Algerijnse Hoge Raad, bleef Tshombe onder huisarrest in Algerije tot aan zijn plotselinge dood op 29 juni 1969. Na grondig onderzoek bleek dat hij gestorven was aan een hartaanval. Zijn lijk werd overgebracht naar Brussel, waar hij op 5 juli 1969 werd begraven (Fabian 1996: 164-165).<BR> <BR> Vervaardiging<BR> De schilder Tshibumba, die nooit een kunstopleiding heeft gevolgd, gebruikte als basis witte latexverf, waarop hij met potlood een ruwe schets maakte; voor de verdere beschildering en afwerking - beginnend in een bovenhoek - met acrylverf gebruikte hij een goedkoop penseel.<BR> De kleur van de verf was afhankelijk van het aanbod en voorraad; dit was volgens de schilder zelf een kwestie van artistieke vrijheid (Fabian 1996: 242-243).