Diorama van een Afro-Surinaams dansfeest

Voorstelling van een dansfeest (wellicht een 'du') van vermoedelijk creoolse Afro-Surinamers, woonachtig in het gebied tussen Paramaribo en de binnenlanden: de Para-streek. Onder een afdak staan mannen en vrouwen te dansen. Enkele aankomende gasten dragen een hoge hoed en slipjas, de vrouwen zijn gekleed in wijde rokken en hoofddoeken doch hebben het bovenlichaam onbekleed.<BR> Een du was een door de plantage-eigenaar toegelaten dansfeest. Met name die met Nieuwjaar was speciaal, de slaven kregen dan ook nieuwe kleren van hun meesters. Bij de feesten was vaak een opzichter aanwezig, die de boel in de gaten moest houden.<BR> <BR> Diorama's waren een populaire manier om mensen in het thuisland te tonen hoe het leven was van de mensen uit die 'vreemde' culturen in de koloniën. Met name de diorama's van Suriname van de hand van Gerrit Schouten zijn erg bekend.<BR>

Diorama van een Afro-Surinaams dansfeest

Voorstelling van een dansfeest (wellicht een 'du') van vermoedelijk creoolse Afro-Surinamers, woonachtig in het gebied tussen Paramaribo en de binnenlanden: de Para-streek. Onder een afdak staan mannen en vrouwen te dansen. Enkele aankomende gasten dragen een hoge hoed en slipjas, de vrouwen zijn gekleed in wijde rokken en hoofddoeken doch hebben het bovenlichaam onbekleed.<BR> Een du was een door de plantage-eigenaar toegelaten dansfeest. Met name die met Nieuwjaar was speciaal, de slaven kregen dan ook nieuwe kleren van hun meesters. Bij de feesten was vaak een opzichter aanwezig, die de boel in de gaten moest houden.<BR> <BR> Diorama's waren een populaire manier om mensen in het thuisland te tonen hoe het leven was van de mensen uit die 'vreemde' culturen in de koloniën. Met name de diorama's van Suriname van de hand van Gerrit Schouten zijn erg bekend.<BR>