Gezicht op Europese factorijen aan de Parelrivier in Kanton (Guangzhou)

Langwerpige schildering met Europese factorijen op een eilandje op de linkeroever van de Parelrivier (Zhu Jiang) in Kanton (Guangzhou) in de tweede helft van de 18de eeuw.<BR> <BR> Kanton was de enige haven in China waar, vanaf 1699, westerse kooplieden zich mochten vestigen om handel te drijven. Het meest begeerde en meest profijtelijke handelsproduct was thee, en daarnaast vooral porselein.<BR> De VOC liet aanvankelijk de thee door Chinese jonken naar Batavia voeren maar huurde vanaf 1729 een factorij in Kanton omdat de kortere en rechtstreekse route naar Holland de kwaliteit van de thee ten goede kwam.<BR> Door de ondiepte van de parelrivier konden de Europese schepen niet tot bij de factorijen komen. Dat verklaart waarom er op de schildering alleen Chinese schepen te zien zijn.<BR> De Deense factorij (geheel links in beeld) lag het meest stroomopwaarts. Later kwam Spanje hiernaast (niet afgebeeld hier) gevolgd door de Verenigde Staten (op de plaats van de onder de vlag van de Oostenrijkse keizer varende kooplui uit Tirëst; wellicht heeft de witte vlag hioerop betrekking). Gevolgd door de vlaggen van de Zweedse, Britse en Nederlandse factorijen.<BR> <BR> Dergelijke rolschilderijen werden vermoedelijk in opdracht vervaardigd voor de directeurs van de Europese factorijen in Canton. <BR> De traditie van het op rol schilderen van gezichten op buitenlandse factorijen dateert uit de jaren 1760 en duurt voort tot eind 18de eeuw. Deze traditie sluit aan bij het op rol schilderen zoals veel werd gedaan in China, zij het dat deze doorgaans verticaal zijn.<BR> <BR> <BR>

Gezicht op Europese factorijen aan de Parelrivier in Kanton (Guangzhou)

Langwerpige schildering met Europese factorijen op een eilandje op de linkeroever van de Parelrivier (Zhu Jiang) in Kanton (Guangzhou) in de tweede helft van de 18de eeuw.<BR> <BR> Kanton was de enige haven in China waar, vanaf 1699, westerse kooplieden zich mochten vestigen om handel te drijven. Het meest begeerde en meest profijtelijke handelsproduct was thee, en daarnaast vooral porselein.<BR> De VOC liet aanvankelijk de thee door Chinese jonken naar Batavia voeren maar huurde vanaf 1729 een factorij in Kanton omdat de kortere en rechtstreekse route naar Holland de kwaliteit van de thee ten goede kwam.<BR> Door de ondiepte van de parelrivier konden de Europese schepen niet tot bij de factorijen komen. Dat verklaart waarom er op de schildering alleen Chinese schepen te zien zijn.<BR> De Deense factorij (geheel links in beeld) lag het meest stroomopwaarts. Later kwam Spanje hiernaast (niet afgebeeld hier) gevolgd door de Verenigde Staten (op de plaats van de onder de vlag van de Oostenrijkse keizer varende kooplui uit Tirëst; wellicht heeft de witte vlag hioerop betrekking). Gevolgd door de vlaggen van de Zweedse, Britse en Nederlandse factorijen.<BR> <BR> Dergelijke rolschilderijen werden vermoedelijk in opdracht vervaardigd voor de directeurs van de Europese factorijen in Canton. <BR> De traditie van het op rol schilderen van gezichten op buitenlandse factorijen dateert uit de jaren 1760 en duurt voort tot eind 18de eeuw. Deze traditie sluit aan bij het op rol schilderen zoals veel werd gedaan in China, zij het dat deze doorgaans verticaal zijn.<BR> <BR> <BR>