Parel.
Roodbruin houten, slanke roeispaan met ingesneden en open gewerkte decoraties. Op het blad is een uitgesneden vogelfiguur te herkennen. Drie geelkoperen spijkertjes zijn aan elke kant van de steel ter versiering aangebracht, eentje in het midden van het blad.<BR> Houtsnijwerk is voor de Bosnegers dé mannelijke kunstvorm. Tot de jaren 60 en begin 70 van de 20e eeuw was er geen specialisatie en werd het gedaan door alle bosnegermannen. Tot zeker in de jaren 80 van die eeuw voldeden mannen aan hun eigen familiebehoeften. Door het culturele belang van houtsnijden voor Marrons en de esthetische aantrekkingskracht ervan, hebben geleid tot de verkeerde visie van buitenstaanders dat het de ENIGE marronkunst is. De grootte, vorm en decoratie van peddels variëren flink per eigenaar, functie en regio. Peddels voor grote kano's waren traditioneel erg breed, maar zijn zeldzaam geworden na de introduktie van buitenboordmotors. Vrouwenpeddels hebben vaak half de lengte van die voor mannen, en zijn meer uitbundig gedecoreerd. Bij oostelijke Marrongroepen zijn peddels vaak flink versierd met snijwerk en kleurige ontwerpen op heft en blad (Price & Price, 1980:99-100).<BR> <BR> Vervaardiging<BR> Uit een stuk hout gesneden slanke roeispaan met met lancetvormig blad, versierd met ingesneden en open gewerkte decoraties op blad, steel en uiteinde. Tevens extra decoraties in de vorm van koperen spijkers: 3 aan weerszijden van de steel en 1 in het midden van het blad.
isShownAt
Parel.
Roodbruin houten, slanke roeispaan met ingesneden en open gewerkte decoraties. Op het blad is een uitgesneden vogelfiguur te herkennen. Drie geelkoperen spijkertjes zijn aan elke kant van de steel ter versiering aangebracht, eentje in het midden van het blad.<BR> Houtsnijwerk is voor de Bosnegers dé mannelijke kunstvorm. Tot de jaren 60 en begin 70 van de 20e eeuw was er geen specialisatie en werd het gedaan door alle bosnegermannen. Tot zeker in de jaren 80 van die eeuw voldeden mannen aan hun eigen familiebehoeften. Door het culturele belang van houtsnijden voor Marrons en de esthetische aantrekkingskracht ervan, hebben geleid tot de verkeerde visie van buitenstaanders dat het de ENIGE marronkunst is. De grootte, vorm en decoratie van peddels variëren flink per eigenaar, functie en regio. Peddels voor grote kano's waren traditioneel erg breed, maar zijn zeldzaam geworden na de introduktie van buitenboordmotors. Vrouwenpeddels hebben vaak half de lengte van die voor mannen, en zijn meer uitbundig gedecoreerd. Bij oostelijke Marrongroepen zijn peddels vaak flink versierd met snijwerk en kleurige ontwerpen op heft en blad (Price & Price, 1980:99-100).<BR> <BR> Vervaardiging<BR> Uit een stuk hout gesneden slanke roeispaan met met lancetvormig blad, versierd met ingesneden en open gewerkte decoraties op blad, steel en uiteinde. Tevens extra decoraties in de vorm van koperen spijkers: 3 aan weerszijden van de steel en 1 in het midden van het blad.
contributor
Credits: Koninklijk Zoölogisch Genootschap Natura Artis Magistra
description
Roodbruin houten, slanke roeis ...... 1 in het midden van het blad.
identifier
subject
title
Roeispaan
@ned
type
created
voor 1867.
extent
circa 152 x 8,5cm (59 13/16 x 3 3/8in.)
spatial
isRelatedTo
Materiële cultuurcollectie
isShownAt
https://hdl.handle.net/20.500.11840/194067
isShownBy
http://collectie.wereldculture ...... s/TM//tm-a-6208c.jpg&cache=yes
object
provider
Stichting Nationaal Museum van Wereldculturen
rights
CC-BY-SA 4.0