Ceremonial club used by headhunters

Dit object is een ceremoniële knots. Dit object is verzameld tijdens de Zuidwest-Nieuw-Guinea-Expeditie van 1904 -1905 en is afkomstig van de kust bij Merauke. Hoewel de gegevens over dit wapen gebrekkig zijn, is het aannemelijk dat het een pahui is en gebruikt werd tijdens sneltochten. (Van Baal 1966, 736).<BR> <BR> Het object heeft een mooi gesneden topstuk, dat een fallus symboliseert. Onder dat blad bevindt zich bij vergelijkbare objecten van de Marind en hun buurvolken een stenen schijf, die van het object een knots maakt. Deze schijf is bij dit object door een verbreding van de schacht onder het blad aangegeven (Van Baal 1966, 736). De Marind noemen deze knotsen pahui.<BR> <BR> De pahui speelde een belangrijke rol in ceremonies die de sneltochten begeleiden. Zo werd hij meegenomen op de sneltochten. Het is aannemelijk dat ook de Marind de pahui op de rug van het slachtoffer aan stukken hebben geslagen en dan weggeworpen. Daarna werd geprobeerd om de naam van het slachtoffer te achterhalen en vervolgens werd het gedood. Dan kan de hoofd worden afgesneden (Van Baal 1966, 738). De schacht van de pahui nam de koppensneller weer mee naar huis, het gebroken versierde blad bleef op de plek van de daad. Geen koppensneller zou durven om met een hele pahui terug te keren.

Ceremonial club used by headhunters

Dit object is een ceremoniële knots. Dit object is verzameld tijdens de Zuidwest-Nieuw-Guinea-Expeditie van 1904 -1905 en is afkomstig van de kust bij Merauke. Hoewel de gegevens over dit wapen gebrekkig zijn, is het aannemelijk dat het een pahui is en gebruikt werd tijdens sneltochten. (Van Baal 1966, 736).<BR> <BR> Het object heeft een mooi gesneden topstuk, dat een fallus symboliseert. Onder dat blad bevindt zich bij vergelijkbare objecten van de Marind en hun buurvolken een stenen schijf, die van het object een knots maakt. Deze schijf is bij dit object door een verbreding van de schacht onder het blad aangegeven (Van Baal 1966, 736). De Marind noemen deze knotsen pahui.<BR> <BR> De pahui speelde een belangrijke rol in ceremonies die de sneltochten begeleiden. Zo werd hij meegenomen op de sneltochten. Het is aannemelijk dat ook de Marind de pahui op de rug van het slachtoffer aan stukken hebben geslagen en dan weggeworpen. Daarna werd geprobeerd om de naam van het slachtoffer te achterhalen en vervolgens werd het gedood. Dan kan de hoofd worden afgesneden (Van Baal 1966, 738). De schacht van de pahui nam de koppensneller weer mee naar huis, het gebroken versierde blad bleef op de plek van de daad. Geen koppensneller zou durven om met een hele pahui terug te keren.