Reclamebord van een horlogemaker

Dit type reclameborden wordt in de literatuur gerekend tot de 'Popular Arts'. Kunstuitingen die hun ontstaan danken aan de moderne stedelijke milieus, waarin voornamelijk ongeschoolden de schilder- en beeldhouwkunst beoefenen: kunst die voortkomt uit het volk.<BR> Het verdwijnen van de banden die het collectieve dorpsleven met zich meebrengt leidde tot een grotere vrijheid van expressie. Ook de anonimiteit van het individu in de stad stimuleert de fantasie. In de stad ontwikkeld zich zo een nieuwe cultuur die in het gehele straatbeeld is terug te vinden. De reclameborden weerspiegelen het leven, de doelen en de dromen van de (met name armere) stadsbewoners. Dit exemplaar is afkomstig uit de stad Douala. <BR> <BR> In het huidige economische systeem is de concurrentie tussen kleine bedrijfjes enorm groot, als een gevolg daarvan ontstond de behoefte aan aandacht trekkende reclameborden. Met vrolijke kleuren, wervende teksten en heldere plaatjes probeert men de kwaliteit van zijn waren aan te prijzen. Nauwe samenwerking tussen kunstenaar en ondernemer is hiervoor wel vereist. Voor het bedrijf wordt een klinkende naam gekozen en de kunstenaar geeft op het reclamebord duidelijk aan welke exclusieve diensten hier geboden worden of welke exclusieve artikelen hier gekocht kunnen worden. Voor de wervende tekst wordt meestal een waarheid, spreekwoord (of deel daarvan) of de titel van een lied gekozen. Vaak spreekt uit de tekst en de afbeeldingen het verlangen naar een welvarend leven.<BR> <BR> De reclameborden hebben een geheel eigen charme. Ze zijn kleurrijk, vaak komisch, onderhoudend, grijpen terug op recente gebeurtenissen en weerspiegelen het dagelijks leven van de stadsbewoners voor wie haarstijl, kleding, muziek en sport belangrijke bezigheden zijn. De ontwerpen en afbeeldingen veranderen dan ook door de tijd. De stad is geen geïsoleerd gebied, reclameborden verwijzen veelal naar beroemde personen (gekopieerd van een foto), objecten en gebeurtenissen en in sommige gevallen wordt de Westerse cultuur 'hergebruikt'. <BR> <BR> De makers van deze borden zijn veelal jonge, ondernemende mannen die op deze manier zich staande weten te houden in de stad. Vaak wordt gestreefd naar eeuwige roem: dit individualisme is een typisch stadskenmerk. Zo tref je namen aan als: 'Art Prince, Roméo-Negro' en 'Grand Maitre'. Altijd zijn de namen gewichtig, vol humor of zelfbespotting. De kwaliteit van de borden is zeer wisselend, maar er zitten ook ware kunstenaars tussen. Deze werken veelal vanuit een klein atelier, hebben zichzelf het schilderen aangeleerd, en worden bijgestaan door leerlingen.<BR> <BR> Dit exemplaar moet met de punt naar beneden opgehangen worden. Het bord is beschilderd in de vorm van een klok. De middencirkel is een wijzerplaat. In de vier hoeken zijn gestileerde horloges geschilderd. In de middencirkel is een realistische afbeelding van een horlogemaker aan het werk gemaakt. In Kameroen worden weinig horloges gedragen, maar vreemd genoeg, zijn er vele horlogemakers.<BR> <BR> Vervaardiging<BR> De kunstenaar heeft in opdracht van de ondernemer een schildering in olie(?)verf aangebracht op een stuk triplex. Het bord moet met de punt naar beneden opgehangen worden. Het bord is beschilderd in de vorm van een klok. De middencirkel is een wijzerplaat. In de vier hoeken zijn gestileerde horloges geschilderd. In de middencirkel een horlogemaker aan het werk. <BR> Vaak worden deze borden geschilderd door plaatselijke kunstenaars of besteld in één van de grote steden. De opdrachtgever levert meestal het triplex, de schilder zorgt voor de verf. Er worden overwegend primaire kleuren gebruikt. De kwaliteit van de verf is heel wisselend, men past zich aan aan wat er beschikbaar is.<BR> <BR> In het bord zijn in de bovenhoek twee gaten en een ophangkoord gemaakt.<BR> Gebruikte materialen: triplex, verf, touw.

Reclamebord van een horlogemaker

Dit type reclameborden wordt in de literatuur gerekend tot de 'Popular Arts'. Kunstuitingen die hun ontstaan danken aan de moderne stedelijke milieus, waarin voornamelijk ongeschoolden de schilder- en beeldhouwkunst beoefenen: kunst die voortkomt uit het volk.<BR> Het verdwijnen van de banden die het collectieve dorpsleven met zich meebrengt leidde tot een grotere vrijheid van expressie. Ook de anonimiteit van het individu in de stad stimuleert de fantasie. In de stad ontwikkeld zich zo een nieuwe cultuur die in het gehele straatbeeld is terug te vinden. De reclameborden weerspiegelen het leven, de doelen en de dromen van de (met name armere) stadsbewoners. Dit exemplaar is afkomstig uit de stad Douala. <BR> <BR> In het huidige economische systeem is de concurrentie tussen kleine bedrijfjes enorm groot, als een gevolg daarvan ontstond de behoefte aan aandacht trekkende reclameborden. Met vrolijke kleuren, wervende teksten en heldere plaatjes probeert men de kwaliteit van zijn waren aan te prijzen. Nauwe samenwerking tussen kunstenaar en ondernemer is hiervoor wel vereist. Voor het bedrijf wordt een klinkende naam gekozen en de kunstenaar geeft op het reclamebord duidelijk aan welke exclusieve diensten hier geboden worden of welke exclusieve artikelen hier gekocht kunnen worden. Voor de wervende tekst wordt meestal een waarheid, spreekwoord (of deel daarvan) of de titel van een lied gekozen. Vaak spreekt uit de tekst en de afbeeldingen het verlangen naar een welvarend leven.<BR> <BR> De reclameborden hebben een geheel eigen charme. Ze zijn kleurrijk, vaak komisch, onderhoudend, grijpen terug op recente gebeurtenissen en weerspiegelen het dagelijks leven van de stadsbewoners voor wie haarstijl, kleding, muziek en sport belangrijke bezigheden zijn. De ontwerpen en afbeeldingen veranderen dan ook door de tijd. De stad is geen geïsoleerd gebied, reclameborden verwijzen veelal naar beroemde personen (gekopieerd van een foto), objecten en gebeurtenissen en in sommige gevallen wordt de Westerse cultuur 'hergebruikt'. <BR> <BR> De makers van deze borden zijn veelal jonge, ondernemende mannen die op deze manier zich staande weten te houden in de stad. Vaak wordt gestreefd naar eeuwige roem: dit individualisme is een typisch stadskenmerk. Zo tref je namen aan als: 'Art Prince, Roméo-Negro' en 'Grand Maitre'. Altijd zijn de namen gewichtig, vol humor of zelfbespotting. De kwaliteit van de borden is zeer wisselend, maar er zitten ook ware kunstenaars tussen. Deze werken veelal vanuit een klein atelier, hebben zichzelf het schilderen aangeleerd, en worden bijgestaan door leerlingen.<BR> <BR> Dit exemplaar moet met de punt naar beneden opgehangen worden. Het bord is beschilderd in de vorm van een klok. De middencirkel is een wijzerplaat. In de vier hoeken zijn gestileerde horloges geschilderd. In de middencirkel is een realistische afbeelding van een horlogemaker aan het werk gemaakt. In Kameroen worden weinig horloges gedragen, maar vreemd genoeg, zijn er vele horlogemakers.<BR> <BR> Vervaardiging<BR> De kunstenaar heeft in opdracht van de ondernemer een schildering in olie(?)verf aangebracht op een stuk triplex. Het bord moet met de punt naar beneden opgehangen worden. Het bord is beschilderd in de vorm van een klok. De middencirkel is een wijzerplaat. In de vier hoeken zijn gestileerde horloges geschilderd. In de middencirkel een horlogemaker aan het werk. <BR> Vaak worden deze borden geschilderd door plaatselijke kunstenaars of besteld in één van de grote steden. De opdrachtgever levert meestal het triplex, de schilder zorgt voor de verf. Er worden overwegend primaire kleuren gebruikt. De kwaliteit van de verf is heel wisselend, men past zich aan aan wat er beschikbaar is.<BR> <BR> In het bord zijn in de bovenhoek twee gaten en een ophangkoord gemaakt.<BR> Gebruikte materialen: triplex, verf, touw.