Kokerrok met florale motieven en feniksen in cirkels

Een door en voor Peranakan gemaakte kokerrok (handmatig aaneengenaaid maar nu los) met centrale kepala ('hoofd') met tumpal (twee verticale rijen driehoeken) en papan (verticale banen), die gevuld zijn met feniksen en florale motieven. De badan ('lichaam') is bedekt met florale motieven met daarop cirkels waarin een vogelfiguur, een feniks, dat bekend staat onder de naam sembagen huk. Dit motief representeert de feniks in een ei, en is een combinatie-motief van Indiase florale motieven en de Chinese huk (mythische vogel), dat oorspronkelijk ook nog geassocieerd werd met de komst van de Islam (Heringa, 1996). Daarnaast zijn ook nog lar (enkele vleugel, verwijst naar de heilige Garuda, het rijdier van de Hindoe god Vishnu, zie McCabe Elliot, 1984 en van Roojen, 1998), bloemen en bladeren afgebeeld. De doek was ook voor de export gemaakt.

Kokerrok met florale motieven en feniksen in cirkels

Een door en voor Peranakan gemaakte kokerrok (handmatig aaneengenaaid maar nu los) met centrale kepala ('hoofd') met tumpal (twee verticale rijen driehoeken) en papan (verticale banen), die gevuld zijn met feniksen en florale motieven. De badan ('lichaam') is bedekt met florale motieven met daarop cirkels waarin een vogelfiguur, een feniks, dat bekend staat onder de naam sembagen huk. Dit motief representeert de feniks in een ei, en is een combinatie-motief van Indiase florale motieven en de Chinese huk (mythische vogel), dat oorspronkelijk ook nog geassocieerd werd met de komst van de Islam (Heringa, 1996). Daarnaast zijn ook nog lar (enkele vleugel, verwijst naar de heilige Garuda, het rijdier van de Hindoe god Vishnu, zie McCabe Elliot, 1984 en van Roojen, 1998), bloemen en bladeren afgebeeld. De doek was ook voor de export gemaakt.