Kokerrok door Liem Giok Kwie met bloemboeketten en zwaluwen

Kokerrok met bloemboeketten. Boeketten (buket) zijn echte Europese motieven, die na de wettelijke gelijkstelling van Chinese immigranten en Peranakan aan de (Indo-)Europeanen in 1920 veelvuldig gebruikt werden door die bevolkingsgroepen om zo hun hoge status kenbaar te maken (Heringa, 1996). Boven de boeketten met moeilijk te definiëren bloemen vliegen vlinders, symbolen van huwelijks geluk, en zwaluwen, boodschappers van de zomer en voor Peranakan dus van de middelbare leeftijd (idem). Na verloop van tijd werden de luxueuze kwaliteiten van de Peranakan batiks en een overvloed aan kleur belangrijker in het toekennen van status dan de gebruikte symboliek (Heringa, 1996). Ook de donkere achtergrondkleuren zouden oudere Indo-Chinese vrouwen aanspreken, en volgens Heringa is ook het motief te groot om gedragen te worden door een slanke, jonge vrouw (1996). De badan ('lichaam') heeft driemaal het motief van de kepala ('hoofd'), en beide zijn van elkaar gescheiden door middel van een bloemenrank. De doek was bestemd voor de (Indo-)chinese markt en voor de export.

Kokerrok door Liem Giok Kwie met bloemboeketten en zwaluwen

Kokerrok met bloemboeketten. Boeketten (buket) zijn echte Europese motieven, die na de wettelijke gelijkstelling van Chinese immigranten en Peranakan aan de (Indo-)Europeanen in 1920 veelvuldig gebruikt werden door die bevolkingsgroepen om zo hun hoge status kenbaar te maken (Heringa, 1996). Boven de boeketten met moeilijk te definiëren bloemen vliegen vlinders, symbolen van huwelijks geluk, en zwaluwen, boodschappers van de zomer en voor Peranakan dus van de middelbare leeftijd (idem). Na verloop van tijd werden de luxueuze kwaliteiten van de Peranakan batiks en een overvloed aan kleur belangrijker in het toekennen van status dan de gebruikte symboliek (Heringa, 1996). Ook de donkere achtergrondkleuren zouden oudere Indo-Chinese vrouwen aanspreken, en volgens Heringa is ook het motief te groot om gedragen te worden door een slanke, jonge vrouw (1996). De badan ('lichaam') heeft driemaal het motief van de kepala ('hoofd'), en beide zijn van elkaar gescheiden door middel van een bloemenrank. De doek was bestemd voor de (Indo-)chinese markt en voor de export.