Kokerrok door Hoo Tjoe Hing met boeketten

Een met blauw, violet, oker en groen op donkerbruin/paarse ondergrond gebatikte, nu losgemaakte, kokerrok, met bloemboeketten. Volgens een aangehecht kaartje aan de registratie van de verzamelaar, Veldhuisen, is het motief een buket putri cempaka mulya. Boeketten (buket) zijn echte Europese motieven, die na de wettelijke gelijkstelling van Chinese immigranten en Peranakan aan de (Indo-)Europeanen in 1920 veelvuldig gebruikt werden door die bevolkingsgroepen om zo hun hoge status kenbaar te maken (Heringa, 1996). De cempaka mulya is de bloem van de kamboja boom (bloesem van de tulpboom), die op Javaanse begraafplaatsen wordt geplant: de verblijfplaats is van de voorouders. Het is dus een traditioneel Pasisir (Noordkust) motief met ancestrale connotaties, en werd vaak gedragen door de moeders van bruidsparen (Heringa, 1996). De geur van de cempaka bloem zou een bedwelmend effect hebben, zoals de liefde (idem). Behalve de cempaka zijn nog andere bloemen afgebeeld, onder andere slingers met kleine bloemetjes. De badan ('lichaam') bevat drie keer het motief van de kepala ('hoofd'); beide zijn van elkaar gescheiden door bloemranken. Na verloop van tijd werden de luxueuze kwaliteiten van de Peranakan batiks en een overvloed aan kleur belangrijker in het toekennen van status dan de gebruikte symboliek (Heringa, 1996). De doek was bestemd voor de Chinese markt en voor de export.

Kokerrok door Hoo Tjoe Hing met boeketten

Een met blauw, violet, oker en groen op donkerbruin/paarse ondergrond gebatikte, nu losgemaakte, kokerrok, met bloemboeketten. Volgens een aangehecht kaartje aan de registratie van de verzamelaar, Veldhuisen, is het motief een buket putri cempaka mulya. Boeketten (buket) zijn echte Europese motieven, die na de wettelijke gelijkstelling van Chinese immigranten en Peranakan aan de (Indo-)Europeanen in 1920 veelvuldig gebruikt werden door die bevolkingsgroepen om zo hun hoge status kenbaar te maken (Heringa, 1996). De cempaka mulya is de bloem van de kamboja boom (bloesem van de tulpboom), die op Javaanse begraafplaatsen wordt geplant: de verblijfplaats is van de voorouders. Het is dus een traditioneel Pasisir (Noordkust) motief met ancestrale connotaties, en werd vaak gedragen door de moeders van bruidsparen (Heringa, 1996). De geur van de cempaka bloem zou een bedwelmend effect hebben, zoals de liefde (idem). Behalve de cempaka zijn nog andere bloemen afgebeeld, onder andere slingers met kleine bloemetjes. De badan ('lichaam') bevat drie keer het motief van de kepala ('hoofd'); beide zijn van elkaar gescheiden door bloemranken. Na verloop van tijd werden de luxueuze kwaliteiten van de Peranakan batiks en een overvloed aan kleur belangrijker in het toekennen van status dan de gebruikte symboliek (Heringa, 1996). De doek was bestemd voor de Chinese markt en voor de export.