Kokerrok door G.B. Jan met rozenboeketten en gebroken rijst motief

Een nu open kokerrok met bloemboeketten. De kepala ('hoofd') heeft een boeket van rozen en kleine bloemen, met er boven Chinese vlinders, vogels en kleine bloemetjes, alles op een okerkleurige achtergrond. De crèmekleurige badan heeft drie maal hetzelfde motief maar dan op een achtergrondmotief van gebroken rijst volgens de verzamelaar, Veldhuisen. Boeketten zijn echt Europese motieven, die later ook gebruikt werden door (Indo-)Chinezen, na hun wettelijke gelijkstelling aan de (Indo-)Europeanen in 1920. Door deze Europese motieven te dragen, konden zij hun hogere status kenbaar maken (Heringa, 1996). Rozen worden volgens Heringa vooral gedragen door pas verloofde of gehuwde dames en symboliseren ze de oogst en dus voortplanting (idem). Dit laatste geldt ook voor de gebroken rijst, maar ook vlinders verwijzen voor Peranakan naar het huwelijks geluk, terwijl de afgebeelde vogels lijken op zwaluwen, de aankondigers van een vroege zomer (Heringa, 1996). Na verloop van tijd echter werden de luxueuze kwaliteiten van de batiks en een overvloed aan kleur belangrijker in het toekennen van status dan de gebruikte symboliek (idem). De randen van de kepala en de badan bestaan uit rozenranken. Deze doek werd gemaakt voor Chinese afnemers en voor de export.

Kokerrok door G.B. Jan met rozenboeketten en gebroken rijst motief

Een nu open kokerrok met bloemboeketten. De kepala ('hoofd') heeft een boeket van rozen en kleine bloemen, met er boven Chinese vlinders, vogels en kleine bloemetjes, alles op een okerkleurige achtergrond. De crèmekleurige badan heeft drie maal hetzelfde motief maar dan op een achtergrondmotief van gebroken rijst volgens de verzamelaar, Veldhuisen. Boeketten zijn echt Europese motieven, die later ook gebruikt werden door (Indo-)Chinezen, na hun wettelijke gelijkstelling aan de (Indo-)Europeanen in 1920. Door deze Europese motieven te dragen, konden zij hun hogere status kenbaar maken (Heringa, 1996). Rozen worden volgens Heringa vooral gedragen door pas verloofde of gehuwde dames en symboliseren ze de oogst en dus voortplanting (idem). Dit laatste geldt ook voor de gebroken rijst, maar ook vlinders verwijzen voor Peranakan naar het huwelijks geluk, terwijl de afgebeelde vogels lijken op zwaluwen, de aankondigers van een vroege zomer (Heringa, 1996). Na verloop van tijd echter werden de luxueuze kwaliteiten van de batiks en een overvloed aan kleur belangrijker in het toekennen van status dan de gebruikte symboliek (idem). De randen van de kepala en de badan bestaan uit rozenranken. Deze doek werd gemaakt voor Chinese afnemers en voor de export.