Tazra

Dit type halssnoeren met veel koraal wordt met name gedragen door vrouwen uit de Draa-vallei, Todgha vallei en Dades vallei in het zuidoosten van Marokko. Het dragen van sieraden in deze gebieden is niet gebonden aan ceremoniële of bijzondere gelegenheden, maar ook voor het dagelijks gebruik. Het emailwerk op de centrale schakel en de bollen verwijst naar het gebied van de Aït Ouaouzguite in het Siroua-gebergte, waarschijnlijk Irhil-n-Oro. Normaal gesproken eindigen deze halssnoeren in een touwtje, maar dit halssnoer heeft geen sluiting. <BR> <BR> Het amber, het koraal en de andere stenen en mineralen die in dit sieraad zijn verwerkt, hebben behalve een decoratieve functie ook een symbolische functie. Ze staan symbool voor kracht en geluk. Daarnaast dienden dergelijke sieraden een economisch belang. In families van landbouwers en nomaden die vaak in moeilijke omstandigheden leefden, werd het bezit van sieraden gezien als een manier om te sparen. In goede tijden, wanneer de oogst bijvoorbeeld goed was, werden sieraden gekocht die in slechte tijden kunnen worden verkocht of geruild om in het levensonderhoud te kunnen voorzien en/of schulden af te lossen. Deze manier van omgang met sieraden (sparen, kopen, verkopen en ruilen), was vroeger algemeen gangbaar. Tegenwoordig komt dit nog maar weinig voor omdat de traditionele sieraden in grote mate vervangen worden door goud (info 2004). Daarnaast heeft de nomadische levenswijze plaats gemaakt voor een sedentair bestaan en heeft men ook vaak andere bronnen van inkomsten. Maar ondanks de economische en socio-culturele veranderingen, worden de traditionele sieraden nog steeds bij speciale gelegenheden gedragen en worden zij nog steeds als een kostbaar en waardevol bezit gezien (Grammet 1998).<BR> <BR> Vervaardiging<BR> Het halssnoer bestaat uit snoeren van gekleurde bloedkoraal, glaskralen, kralen van amber, muntstukken en zilveren hangers. Dit alles is aan een katoenen draad geregen.<BR> <BR> Dit halssnoer is opgebouwd uit zes trossen geregen kralensnoeren bestaande uit koraal en gekleurde glaskralen (groen en blauw) en zilveren gefacetteerde kralen met in het midden een centrale zilveren schakel versierd met glaspasta email. De trossen kralen worden op geregelde afstand door amberkralen onderbroken en, bovenaan, door twee zilveren bollen eveneens versierd met email. Op vier plaatsen hangen munten. Twee van de vier munten aan het halssnoer zijn afkomstig uit Vaticaanstad (jaren 1866 en 1868) met Pius IX, en de andere twee uit Spanje (uit de tijd van de koningin Isabel en Alfonso, XII).<BR> <BR> Het uiteinde van het halssnoer roept vraagtekens op. Traditioneel eindigen dergelijke halssnoeren in touwtjes die samengeknoopt worden achteraan de hals. Hier hebben we te maken met een halssnoer dat over de hoofdtooi zou moeten hebben gegleden. Vermoedelijk is dit halssnoer samengesteld uit traditionele elementen aangepast aan de toeristenmarkt.<BR> <BR> <BR>

Tazra

Dit type halssnoeren met veel koraal wordt met name gedragen door vrouwen uit de Draa-vallei, Todgha vallei en Dades vallei in het zuidoosten van Marokko. Het dragen van sieraden in deze gebieden is niet gebonden aan ceremoniële of bijzondere gelegenheden, maar ook voor het dagelijks gebruik. Het emailwerk op de centrale schakel en de bollen verwijst naar het gebied van de Aït Ouaouzguite in het Siroua-gebergte, waarschijnlijk Irhil-n-Oro. Normaal gesproken eindigen deze halssnoeren in een touwtje, maar dit halssnoer heeft geen sluiting. <BR> <BR> Het amber, het koraal en de andere stenen en mineralen die in dit sieraad zijn verwerkt, hebben behalve een decoratieve functie ook een symbolische functie. Ze staan symbool voor kracht en geluk. Daarnaast dienden dergelijke sieraden een economisch belang. In families van landbouwers en nomaden die vaak in moeilijke omstandigheden leefden, werd het bezit van sieraden gezien als een manier om te sparen. In goede tijden, wanneer de oogst bijvoorbeeld goed was, werden sieraden gekocht die in slechte tijden kunnen worden verkocht of geruild om in het levensonderhoud te kunnen voorzien en/of schulden af te lossen. Deze manier van omgang met sieraden (sparen, kopen, verkopen en ruilen), was vroeger algemeen gangbaar. Tegenwoordig komt dit nog maar weinig voor omdat de traditionele sieraden in grote mate vervangen worden door goud (info 2004). Daarnaast heeft de nomadische levenswijze plaats gemaakt voor een sedentair bestaan en heeft men ook vaak andere bronnen van inkomsten. Maar ondanks de economische en socio-culturele veranderingen, worden de traditionele sieraden nog steeds bij speciale gelegenheden gedragen en worden zij nog steeds als een kostbaar en waardevol bezit gezien (Grammet 1998).<BR> <BR> Vervaardiging<BR> Het halssnoer bestaat uit snoeren van gekleurde bloedkoraal, glaskralen, kralen van amber, muntstukken en zilveren hangers. Dit alles is aan een katoenen draad geregen.<BR> <BR> Dit halssnoer is opgebouwd uit zes trossen geregen kralensnoeren bestaande uit koraal en gekleurde glaskralen (groen en blauw) en zilveren gefacetteerde kralen met in het midden een centrale zilveren schakel versierd met glaspasta email. De trossen kralen worden op geregelde afstand door amberkralen onderbroken en, bovenaan, door twee zilveren bollen eveneens versierd met email. Op vier plaatsen hangen munten. Twee van de vier munten aan het halssnoer zijn afkomstig uit Vaticaanstad (jaren 1866 en 1868) met Pius IX, en de andere twee uit Spanje (uit de tijd van de koningin Isabel en Alfonso, XII).<BR> <BR> Het uiteinde van het halssnoer roept vraagtekens op. Traditioneel eindigen dergelijke halssnoeren in touwtjes die samengeknoopt worden achteraan de hals. Hier hebben we te maken met een halssnoer dat over de hoofdtooi zou moeten hebben gegleden. Vermoedelijk is dit halssnoer samengesteld uit traditionele elementen aangepast aan de toeristenmarkt.<BR> <BR> <BR>