Beeld van Buraq

Beeld van Buraq dat waarschijnlijk in het huis van een welgestelde familie was geplaatst. Dergelijke beelden werden gebruikt om verhalen bij te vertellen (info Ana Labrador, 2017)<BR> <BR> Dit beeld heeft de vorm van Buraq, het mythische rijdier waarop de profeet Mohammed een nachtelijke hemelreis ('isra wa mi'raj) heeft gemaakt. Volgens de Koran (17:1) is de Profeet in deze nacht van Mekka naar Jeruzalem gereisd alvorens de hemel te bezoeken waar hij sprak met de profeten voor hem en met God zelf. Volgens overlevering heeft Mohammed deze reis op een mythisch rijdier, genaamd Buraq, gemaakt. Buraq wordt in de islamitische iconografie vaak afgebeeld als een fabeldier, met het hoofd van een mens, het lichaam van een paard en vleugels. Ook bij dit beeld is Buraq afgebeeld met een vrouwenhoofd, voorzien van diadeem, oorhangers en andere sieraden, een paardenlichaam en vleugels.<BR> <BR> Het beeld is geplaatst in een rechthoekige bak die mogelijk een boot voorstelt. Zowel het paard als de boot zijn symbolen die door de moslims van de Filippijnen met de overgang van de ziel naar het hiernamaals geassocieerd worden. Ook Buraq wordt door sommige moslims hiermee geassocieerd.<BR> <BR> Afbeeldingen van Buraq komen veelvuldig voor in de islamitische kunst van de Filippijnen; geschilderd op muren en verwerkt als borduurwerk in tapijten. Driedimensionale representaties van Buraq in de vorm van houten beelden, komen alleen voor bij de Maranao (Sakili 2003: 191).<BR> <BR> <BR> Vervaardiging<BR> Het beeld is gesneden en is voorzien van decoraties met florale motieven uit zilverblik. Zowel het hoofd als de vleugels zijn los op het beeld geplaatst, dit om het vervoer van het beeld mogelijk te maken (Sakili 2003: 191). De overige delen zijn aan elkaar gespijkerd. Het zilver is gedreven en uitgeknipt. Volgens Sakili (2003: 190) worden bij de Maranao de beelden door mannen vervaardigd. Vaak -niet altijd- worden de beelden beschilderd, dat is hier niet het geval.

Beeld van Buraq

Beeld van Buraq dat waarschijnlijk in het huis van een welgestelde familie was geplaatst. Dergelijke beelden werden gebruikt om verhalen bij te vertellen (info Ana Labrador, 2017)<BR> <BR> Dit beeld heeft de vorm van Buraq, het mythische rijdier waarop de profeet Mohammed een nachtelijke hemelreis ('isra wa mi'raj) heeft gemaakt. Volgens de Koran (17:1) is de Profeet in deze nacht van Mekka naar Jeruzalem gereisd alvorens de hemel te bezoeken waar hij sprak met de profeten voor hem en met God zelf. Volgens overlevering heeft Mohammed deze reis op een mythisch rijdier, genaamd Buraq, gemaakt. Buraq wordt in de islamitische iconografie vaak afgebeeld als een fabeldier, met het hoofd van een mens, het lichaam van een paard en vleugels. Ook bij dit beeld is Buraq afgebeeld met een vrouwenhoofd, voorzien van diadeem, oorhangers en andere sieraden, een paardenlichaam en vleugels.<BR> <BR> Het beeld is geplaatst in een rechthoekige bak die mogelijk een boot voorstelt. Zowel het paard als de boot zijn symbolen die door de moslims van de Filippijnen met de overgang van de ziel naar het hiernamaals geassocieerd worden. Ook Buraq wordt door sommige moslims hiermee geassocieerd.<BR> <BR> Afbeeldingen van Buraq komen veelvuldig voor in de islamitische kunst van de Filippijnen; geschilderd op muren en verwerkt als borduurwerk in tapijten. Driedimensionale representaties van Buraq in de vorm van houten beelden, komen alleen voor bij de Maranao (Sakili 2003: 191).<BR> <BR> <BR> Vervaardiging<BR> Het beeld is gesneden en is voorzien van decoraties met florale motieven uit zilverblik. Zowel het hoofd als de vleugels zijn los op het beeld geplaatst, dit om het vervoer van het beeld mogelijk te maken (Sakili 2003: 191). De overige delen zijn aan elkaar gespijkerd. Het zilver is gedreven en uitgeknipt. Volgens Sakili (2003: 190) worden bij de Maranao de beelden door mannen vervaardigd. Vaak -niet altijd- worden de beelden beschilderd, dat is hier niet het geval.