Groot huisaltaar met vier verschillende taferelen

Plat rechthoekig kastje met twee vleugeldeuren en bovenop een gegolfd opzetstuk. Het kastje bevat vier etages met verschillende taferelen. Op de bovenste etage is het Kerstverhaal uitgebeeld; eronder een dorpsfeest; daaronder een gewapend treffen van "Sendero Luminoso" (Lichtend Pad) met het leger en op de onderste etage een markttafereel.<BR> Het kastje is in opdracht gemaakt en zeer groot i.v.m. traditionele kastjes. <BR> Vroeger stond in het huis van elke veehouder zo'n altaartje met steeds de figuur van de H. Marcus (of Jezus Christus) erin, omringd met wilde en tamme dieren. H. Marcus is in Peru de beschermhelige van de dieren (vandaar ook de naam 'kastje van Sint Marcus'). <BR> De wortels van deze veeheilige liggen in de Inka-tijd en zelfs nog verder terug. Men moest aan de berggoden offeren om een goed gedijende lamaveestapel af te smeken - nu nog zichtbaar in de afgebeelde condors in de middelste etages als representatie van de oude goden Wamani, Yaya of Auqui.<BR> Eertijds namen muilezeldrijvers dergelijke soort kastjes met zich mee ter bescherming tegen struikrovers of als ruilobject. De kastjes, van origine geïnspireerd door triptieken en altaarstukken in de kerk, bestonden altijd uit twee verdiepingen. Tegenwoordig worden de huisaltaartjes in allerlei afmetingen vervaardigd. Ze spelen een rol bij de feesten en dansen die in de kastjes zijn uitgebeeld; bij de oogst en daarmee gepaardgaande rituelen alsook bij zuiver magische doeleinden van bijvoorbeeld de medicijnman (Catalogus Wenen, g.j.:88-89; Catalogus Leiden, 1975:28).<BR> De maker van de retablo, de heer Lopez, is de zoon van de beroemde retablo-maker Joaquin Lopez Antay. De nu (1990) 60 tot 70-jarige Ignacio is uit Ayacucho gevlucht door de levensgevaarlijke omstandigheden aldaar met het Lichtend Pad. Hij werkt in zijn eentje in zijn atelier te Lima. Zijn jonge zoon heeft helaas geen belangstelling om in de voetsporen van zijn vader en grootvader te treden (volgens gegevens verkoopster).<BR> Het verfijnde vakwerk van de uit Ayacucho afkomstige mesties Joaquin Lopez Antay werd al zeer snel populair in Lima en bij de toeristen, die bij hem en andere kunstenaars hun wensen t.a.v. de af te beelden scenes kenbaar maakten. Enkele retablo-makers hebben nu een soort 'kunstacademie' opgericht waar kinderen het maken van retablos geleerd wordt, zodat deze kunstvorm niet verloren gaat (o.a. Catalogus Wenen, g.j.:88-89; Catalogus Leiden, 1975:28).<BR> <BR> <BR> Vervaardiging<BR> Polychroom beschilderd en bepleisterd dennenhout en een eveneens zo beschilderd en gevernist mengsel van aardappelmeel en gips.<BR> Het altaar is gemaakt in opdracht van F. Fontaine, conservator Latijns-Amerika TM, door dhr. Ignacio Lopez in zijn atelier te Lima. Het houten kastje bestaat uit op maat gezaagde planken die in elkaar zijn gezet m.b.v. spijkers en scharnieren, bepleisterd met gips en daarna beschilderd met anilineverf vermengd met lijm (Catalogus Wenen, g.j.:89; g.a., 1981:242).<BR> De poppetjes zijn uit de hand gemodelleerd en bestaan uit een mengsel van o.a. aardappelmeel. Aardappels worden gekookt, fijngestampt in een doek en gezeefd. De andere bestanddelen zijn vaak geheim want elke retablo-maker heeft zijn eigen recept hiervoor (lijm, mispelmeel of gips bijvoorbeeld). Deze substantie laat men een dag staan waarna ermee gewerkt kan worden. De meeste figuurtjes worden in een mal geperst, soms alleen de gezichtjes. Voor grote retablos, m.n. die op bestelling gemaakt worden, worden de figuurtjes uit de hand gemodelleerd. De poppetjes worden vervolgens gedroogd en afgewerkt met een mesje, beschilderd met tempera-verven en na het drogen gevernist met terpentijn.<BR> Retablos worden alleen in Ayacucho vervaardigd (Catalogus Wenen, g.j.:88).

Groot huisaltaar met vier verschillende taferelen

Plat rechthoekig kastje met twee vleugeldeuren en bovenop een gegolfd opzetstuk. Het kastje bevat vier etages met verschillende taferelen. Op de bovenste etage is het Kerstverhaal uitgebeeld; eronder een dorpsfeest; daaronder een gewapend treffen van "Sendero Luminoso" (Lichtend Pad) met het leger en op de onderste etage een markttafereel.<BR> Het kastje is in opdracht gemaakt en zeer groot i.v.m. traditionele kastjes. <BR> Vroeger stond in het huis van elke veehouder zo'n altaartje met steeds de figuur van de H. Marcus (of Jezus Christus) erin, omringd met wilde en tamme dieren. H. Marcus is in Peru de beschermhelige van de dieren (vandaar ook de naam 'kastje van Sint Marcus'). <BR> De wortels van deze veeheilige liggen in de Inka-tijd en zelfs nog verder terug. Men moest aan de berggoden offeren om een goed gedijende lamaveestapel af te smeken - nu nog zichtbaar in de afgebeelde condors in de middelste etages als representatie van de oude goden Wamani, Yaya of Auqui.<BR> Eertijds namen muilezeldrijvers dergelijke soort kastjes met zich mee ter bescherming tegen struikrovers of als ruilobject. De kastjes, van origine geïnspireerd door triptieken en altaarstukken in de kerk, bestonden altijd uit twee verdiepingen. Tegenwoordig worden de huisaltaartjes in allerlei afmetingen vervaardigd. Ze spelen een rol bij de feesten en dansen die in de kastjes zijn uitgebeeld; bij de oogst en daarmee gepaardgaande rituelen alsook bij zuiver magische doeleinden van bijvoorbeeld de medicijnman (Catalogus Wenen, g.j.:88-89; Catalogus Leiden, 1975:28).<BR> De maker van de retablo, de heer Lopez, is de zoon van de beroemde retablo-maker Joaquin Lopez Antay. De nu (1990) 60 tot 70-jarige Ignacio is uit Ayacucho gevlucht door de levensgevaarlijke omstandigheden aldaar met het Lichtend Pad. Hij werkt in zijn eentje in zijn atelier te Lima. Zijn jonge zoon heeft helaas geen belangstelling om in de voetsporen van zijn vader en grootvader te treden (volgens gegevens verkoopster).<BR> Het verfijnde vakwerk van de uit Ayacucho afkomstige mesties Joaquin Lopez Antay werd al zeer snel populair in Lima en bij de toeristen, die bij hem en andere kunstenaars hun wensen t.a.v. de af te beelden scenes kenbaar maakten. Enkele retablo-makers hebben nu een soort 'kunstacademie' opgericht waar kinderen het maken van retablos geleerd wordt, zodat deze kunstvorm niet verloren gaat (o.a. Catalogus Wenen, g.j.:88-89; Catalogus Leiden, 1975:28).<BR> <BR> <BR> Vervaardiging<BR> Polychroom beschilderd en bepleisterd dennenhout en een eveneens zo beschilderd en gevernist mengsel van aardappelmeel en gips.<BR> Het altaar is gemaakt in opdracht van F. Fontaine, conservator Latijns-Amerika TM, door dhr. Ignacio Lopez in zijn atelier te Lima. Het houten kastje bestaat uit op maat gezaagde planken die in elkaar zijn gezet m.b.v. spijkers en scharnieren, bepleisterd met gips en daarna beschilderd met anilineverf vermengd met lijm (Catalogus Wenen, g.j.:89; g.a., 1981:242).<BR> De poppetjes zijn uit de hand gemodelleerd en bestaan uit een mengsel van o.a. aardappelmeel. Aardappels worden gekookt, fijngestampt in een doek en gezeefd. De andere bestanddelen zijn vaak geheim want elke retablo-maker heeft zijn eigen recept hiervoor (lijm, mispelmeel of gips bijvoorbeeld). Deze substantie laat men een dag staan waarna ermee gewerkt kan worden. De meeste figuurtjes worden in een mal geperst, soms alleen de gezichtjes. Voor grote retablos, m.n. die op bestelling gemaakt worden, worden de figuurtjes uit de hand gemodelleerd. De poppetjes worden vervolgens gedroogd en afgewerkt met een mesje, beschilderd met tempera-verven en na het drogen gevernist met terpentijn.<BR> Retablos worden alleen in Ayacucho vervaardigd (Catalogus Wenen, g.j.:88).