Hoofdtooi van Mexicaans danskostuum

Zwart fluwelen, tiaravormige hoofdtooi met boogvormig achterstuk met lange flappen. Geheel versierd met Azteeks motieven, waaronder twee slangen in paars als symbool voor de aarde en zonnestralen. (Helaas is er geen informatie over het kelkvormige teken op de cirkel).<BR> Het stuk is onderdeel van een kostuum met dansschild en rammelaars van een conchero. Concheros ('zij van de schelpen') zijn van precolumbiaanse oorsprong en aanbidden het Heilige Kruis en de vier windstreken (Toor, 1964:329-330). Ze hebben die naam omdat één van hun muziekintrumenten vervaardigd is van het pantser van een armadillo dat lijkt op een schelp. Het aantal leden van zo'n groep kan variëren van 50 tot 100 concheros. Zij oefenen regelmatig en dansen op verschillende feesten; een dans duurt soms de hele dag met slechts enkele uurtjes pauze (Toor, 1964:323-330).<BR> De kostuums en hoofdtooien van de verschillende concherodansers/essen lijken erg op elkaar maar zijn toch weer iets verschillend. In de loop der tijd zijn ze aan verandering onderhevig geweest (Covarrubias, z.j.:ad. VI; Toor, 1964:foto 73, 75; Cottrell, 1979:149).<BR> Een mooi kostuum geeft meer respect en prestige, zeker voor een danser/es die hiervoor veel uitgeeft. De allerduurste kostuums kunnen tot zo'n 10 miljoen peros gaan (ongeveer fl. 6500,-, in 1992; 2500 Euro). Om zoiets voor elkaar te krijgen en te vervaardigen zijn jaren nodig. Toch is het niet de kostbaarheid van het kostuum die de status van een danser/es bepaalt. Deze vloeit voort uit respect, senioriteit, het aantal jaren dat men lid is en de vaardigheid in het dansen.<BR> Er komen veel chicanos (Amerikaanse Mexicanen) in prachtige kostuums als concheros naar Mexico, maar de inheemse Indiaanse dansers zeggen dan: "la ropa no baila" ('het is niet het kostuum dat danst', oftewel, de kleren maken de man niet; informatie via Dhr. F. Fontaine).<BR> De familie Gonzalez is een Nahua-familie, die de kern vormt van de conchero-dansgroep "Danza Azteca". Ze zijn allen zeer geïnteresseerd in hun Indiaanse cultuur en verleden.<BR> Binnen de hiërarchisch gestructureerde dansgroep, waarvan er vele zijn in Mexico, is de capitan de leider (Toor, 1964:324).<BR> Binnen de hiërarchisch gestructureerde dansgroep, waarvan er vele zijn in Mexico, is de capitan de leider (Toor, 1964:324). In geval van de familie Gonzalez is dat de moeder, omdat de vader, een invloedrijke hoogwaardigheidsbekleder, is overleden.<BR> <BR> Vervaardiging<BR> Naai- en applicatiewerk. <BR> In opdracht van het Tropenmuseum ter plaatse vervaardigd voor de Mexico-stad tentoonstelling door de familie Gonzalez in Xochimilco.<BR> De kippenveertjes zijn met anilineverf gekleurd. De veren van andere vogelsoorten (Auerhaan, struisvogel, pauw en fazant) zijn duur en schaars in Mexico, vandaar dat deze i.o.m. de familie Gonzalez in Weesp bij verenhandel Lara zijn gekocht door conservator F. Fontaine. Deze heeft met instructies van de familie Gonzalez vervolgens de hoofdtooien opgetuigd.

Hoofdtooi van Mexicaans danskostuum

Zwart fluwelen, tiaravormige hoofdtooi met boogvormig achterstuk met lange flappen. Geheel versierd met Azteeks motieven, waaronder twee slangen in paars als symbool voor de aarde en zonnestralen. (Helaas is er geen informatie over het kelkvormige teken op de cirkel).<BR> Het stuk is onderdeel van een kostuum met dansschild en rammelaars van een conchero. Concheros ('zij van de schelpen') zijn van precolumbiaanse oorsprong en aanbidden het Heilige Kruis en de vier windstreken (Toor, 1964:329-330). Ze hebben die naam omdat één van hun muziekintrumenten vervaardigd is van het pantser van een armadillo dat lijkt op een schelp. Het aantal leden van zo'n groep kan variëren van 50 tot 100 concheros. Zij oefenen regelmatig en dansen op verschillende feesten; een dans duurt soms de hele dag met slechts enkele uurtjes pauze (Toor, 1964:323-330).<BR> De kostuums en hoofdtooien van de verschillende concherodansers/essen lijken erg op elkaar maar zijn toch weer iets verschillend. In de loop der tijd zijn ze aan verandering onderhevig geweest (Covarrubias, z.j.:ad. VI; Toor, 1964:foto 73, 75; Cottrell, 1979:149).<BR> Een mooi kostuum geeft meer respect en prestige, zeker voor een danser/es die hiervoor veel uitgeeft. De allerduurste kostuums kunnen tot zo'n 10 miljoen peros gaan (ongeveer fl. 6500,-, in 1992; 2500 Euro). Om zoiets voor elkaar te krijgen en te vervaardigen zijn jaren nodig. Toch is het niet de kostbaarheid van het kostuum die de status van een danser/es bepaalt. Deze vloeit voort uit respect, senioriteit, het aantal jaren dat men lid is en de vaardigheid in het dansen.<BR> Er komen veel chicanos (Amerikaanse Mexicanen) in prachtige kostuums als concheros naar Mexico, maar de inheemse Indiaanse dansers zeggen dan: "la ropa no baila" ('het is niet het kostuum dat danst', oftewel, de kleren maken de man niet; informatie via Dhr. F. Fontaine).<BR> De familie Gonzalez is een Nahua-familie, die de kern vormt van de conchero-dansgroep "Danza Azteca". Ze zijn allen zeer geïnteresseerd in hun Indiaanse cultuur en verleden.<BR> Binnen de hiërarchisch gestructureerde dansgroep, waarvan er vele zijn in Mexico, is de capitan de leider (Toor, 1964:324).<BR> Binnen de hiërarchisch gestructureerde dansgroep, waarvan er vele zijn in Mexico, is de capitan de leider (Toor, 1964:324). In geval van de familie Gonzalez is dat de moeder, omdat de vader, een invloedrijke hoogwaardigheidsbekleder, is overleden.<BR> <BR> Vervaardiging<BR> Naai- en applicatiewerk. <BR> In opdracht van het Tropenmuseum ter plaatse vervaardigd voor de Mexico-stad tentoonstelling door de familie Gonzalez in Xochimilco.<BR> De kippenveertjes zijn met anilineverf gekleurd. De veren van andere vogelsoorten (Auerhaan, struisvogel, pauw en fazant) zijn duur en schaars in Mexico, vandaar dat deze i.o.m. de familie Gonzalez in Weesp bij verenhandel Lara zijn gekocht door conservator F. Fontaine. Deze heeft met instructies van de familie Gonzalez vervolgens de hoofdtooien opgetuigd.